Jag har följande uppsättning idag:
Bosch GSB 18-2 RE (borrning i tegel)
Makita BDF 452 för (borrning till 99% i trä)
Makita BTD 140 (skruvdragning)
Bosch GDR 10.8 (skruvdragning)

Funderar på följade förändring:
Sälja Makita maskinerna och GSB 18-2. För de pengarna jag får kan jag köpa en ny GBH 2-26 DFR och en ny Bosch GSR 10.8.

Vilket innebär att jag kommer att sitta med följande:
Bosch GDR 10.8
Bosch GSR 10.8
GBH 2-26 DFR

Tanken är då att jag för samma pengar kan köra lite mer krävande borrning (hålsågar t ex) med hjälp av GBH 2-26:an. Jag får även möjlighet till lite lättare mejsling samt mer kraft för borrning i tegel. Sedan så har jag 10.8 maskinerna till lättare borrning samt skruvdragning.
Någon som har synpunkt på detta och tycker att jag bör göra annorlunda. T ex behålla någon maskin och komplettera på annat sätt.

Redigerat:
Helt inkörd på Bosch :)
Jag har också en 2-18 men behövde en med rotationsstopp så jag funderade som du på 2-26 men tyckte den kändes lång och bänglig så mitt val föll på en begagnad Hilti TE 30-C avr på Tradera.
Ångrar verkligen inte det köpet!
Har också en 2-18 till salu nu :D

Sent from my X10i using Tapatalk

2-26 har väl friktionsspärr för att minska risken för kast. Spärren är ingen höjdare med hålsågar, tyvärr...

OK. Vad är då alternativet?

Behålla Bosch GSB 18-2 RE för tegel (och uppgradera till kraftfullare SDS på sikt). Ock istället köpa vilken för träborrning?

phl skrev:
2-26 har väl friktionsspärr för att minska risken för kast. Spärren är ingen höjdare med hålsågar, tyvärr...
Är den aktiv när man kör i borr utan slag läge? Har aldrig provat själv.

Redigerat:
De såg inte lovande ut. Därmed går 2-26 bort. Tack för hjälpen.

Då verkar de som att min ide med att kombinera SDS tegelborrande och lite tyngre träborrande faller... Såvida inte de här kan vara ngt: GBH4-32DF?! Nackdelen är att den är lite klumpig samt att den är betydligt dyrare. Hittar den som billigast på Toolstop runt 4000 ex frakt. Någon som har erfarenhet av denna maskinen?

bjornf skrev:
De såg inte lovande ut. Därmed går 2-26 bort. Tack för hjälpen.

Då verkar de som att min ide med att kombinera SDS tegelborrande och lite tyngre träborrande faller... Såvida inte de här kan vara ngt: GBH4-32DF?! Nackdelen är att den är lite klumpig samt att den är betydligt dyrare. Hittar den som billigast på Toolstop runt 4000 ex frakt. Någon som har erfarenhet av denna maskinen?
Så lite så. 2-26:an är dock bra på annat.

GBH4-32DF klarar max 13mm i trä enligt toolstopsidan. Annars är det säkert en finfin maskin till tegel och betong.

Edit: Kollade på filmen http://www.youtube.com/watch?v=vRTCgB-bqOo&feature=player_embedded#!

Och där kör dom ju rätt rejäla hålsågar.

Redigerat:
Såg oxå några videos...verkar lovande rent prestandamässigt. Men kostar ju oxå dubbelt så mycket som 2-26 och den väger närmare 5kg.

Är detta problem med borrhammare och hålsågar ett generellt problem? Jag köpte för ett tag sen en Hitachi DH24PC3 som jag hade tänkt att köra hålsågar med så småningom (har inte köpt hålsågar än) och det känns ju inte så kul om det inte går.

Innan du springer iväg o köper en monstermaskin för hålsågning... Vad är det du skall hålsåga? Det är en viss skillnad mellan armerad betongvägg och en gipsskiva.

Jag har hålsågat med min 2-24 utan problem i både gips och plywood/osb. Man köra på känsla, trycker man fullt är det klart friktionsbromsen jobbar, men då är man fel ute. Det är rotationen som ska jobba, inte trycket från brukaren.

Jag hävdar att det är farligare att köra hålsågar med maskiner utan friktionsbroms, det är ögonblicks verk att köra fast och vrida handleden så du inte kan jobba mer den veckan.

Att hålsåga i gips, osb o plyfa går utmärkt med en vanlig skruvdragare och en bra hålsåg, eg inget set för 69kr på rusta.
Man ska dock tänka på att hålla maskinen på ett sådant sätt att om de nyper lite så är det inte handleden som skall hålla emot.

Precis, när jag kör hålsåg med skruvdragaren så brukar jag hålla andra handen runt batteriet ifall det hugger.

I första hand har jag tänkt använda hålsåg till att göra hål för ventilationskanaler och för ventilationsdon så det behövs rejäla hålsågar. Det dröjer nog ett bra tag tills jag sätter igång med det dock... Vi bor i ett enplanshus med källare och har tänkt dra kanalerna på vinden men ha aggregatet i källaren. De flesta hålen blir mellan vinden och boplanet. Där är det brädor + innertak i pärlspont. Sen behöver jag gå igenom golvet ner till källaren med två kanaler. Det är betong och det har jag inte räknat med att det skulle gå att ta sig igenom med en hålsåg. Sen tänkte jag dra ventilationskanaler från rum till rum i källaren och där är det putsad lättbetong. Jag är tacksam för alla tips om lämpliga verktyg och metoder för detta arbete!

Följande borrmaskiner har jag:
- Hitachi DH24PC3 (borrhammare)
- Dewalt D25114 (borrhammare)
- Makita BDF450 (borr/skruvdragare)
- Milwaukee PDD12X (borr/skruvdragare)
- Jättegammal Metabo borrmaskin med metallchassi som jag använt för att blanda små mängder husfix
- Biltema borrmaskin med snabbchuck som inte klarar att hålla fast borren - värdelös

Nu känns det som om jag kapade tråden... :blushing:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.