L
Tycker inte ni ska vara för snabba med att ta intryck vad folk har för åsikter på forumet, det tar oftast ett tag och vänja sig vid nya saker...

Tycker den nya sajten ser bra ut! Finns alltid saker som man stör sig på, det går inte att göra alla tillfreds.
 
Det stora problemet med den fasta svarta "menyraden" överst är att den förstör sidbläddringen. I och med att webbläsaren inte är medveten om att där ligger en jäkla meny och äter upp en till två rader text kommer Page Down (alltså knappen som i de flesta fall bläddrar ner en helsida) hoppa lite för långt. I Byggahus fall blir det så att man får noll överlappande rader vilket gör att man tappar bort sig i det man läser. Men ni kan vara lugna, Sydsvenskan har schabblat till det på precis samma sätt...

Förutsätter att de flesta inte märker det då de sitter och drar på sina scrollhjul och pekplattor. Vet inte om det finns något sätt att kurera beteendet, såsom att tala om för webbläsaren hur mycket en sidbläddring ska vara. Det är oavsett vad extremt störigt. Ett bra exempel på hur man lagar sönder något som fungerar :(
 
phl skrev:
I och med att webbläsaren inte är medveten om att där ligger en jäkla meny och äter upp en till två rader text kommer Page Down (alltså knappen som i de flesta fall bläddrar ner en helsida) hoppa lite för långt.
Har inte det problemet med Firefox 6.0.2 / Linux.

"Page Down" gör att den nedersta raden blir ganska exakt den översta. Man hoppar med andra ord lagom utan att missa något.
 
Hemmakatten skrev:
Går man in på ett delforum, tex Juridik och sedan in på en tråd där man ser att det finns inlägg man inte läst och sedan går tillbaka/backar till delforumets sida så är tråden man varit inne i fortfarande markerad som om det fanns olästa inlägg i tråden.

Så var det inte förut. nu blir man osäker på om man läst tråden eller inte. För att få trådarna markerade som lästa måste man nu göra en "refresh" vilket är extra knöligt.
Jag har haft så tidigare i alla fall.

//Patrik
 
Alfredo skrev:
Inget svar på din fråga/synpunkt, men möjligen ett tips.

Jag är en gammal newsmänniska (NNTP) och tycker rent allmänt att WEB-forum är bedrövliga om man vill tillgodogöra sig mycket information på kort tid. Allt klickande och väntande är oerhört störande jämfört med att läsa en newsgrupp (ursäkta svengelskan) i en riktig newsläsare. Nu tror jag ju inte att BH kommer att övergå till att bli en newsgrupp så det är inte en strid jag försöker starta.;)

Ett sätt som dock jag tycker funkar skapligt för att effektivisera läsandet är följande. Tipset gäller Firefox, men jag antar att motsvarande kan göras i IE eller Chrome.

När man går in på ett delforum ser man de trådar som man har olästa inlägg i. Högerklicka på första intressanta och tryck T (dvs öppna länk i ny tab). Fortsätt på samma sätt med alla trådar du vill läsa. Jag kan utan vidare öppna tio till tjugo trådar i olika flikar innan jag börjar läsa.

När jag sen börjar läsa väljer jag en av flikarna som då har tråden laddad och klar. När jag är klar med tråden trycker jag Ctrl-W (stäng flik) och får omgående upp nästa tråd, i princip utan väntetid. "Tillbaka" använder jag nog aldrig.

Detta funkar för mig men säkert inte för alla.
Jag gör likadant med flikar i IE8. Ett utmärkt sätt!

//Patrik
 
Smådetaljer kan man alltid reta sig på men på det hela taget tycker jag att uppgraderingen idag förtjänar en:

smileys-applause-459840.gif
 
Marlene Eskilsson skrev:
Jag håller med om att det är störigt. Vi tar bort den!
Vänta nu. Hade det varit bättre om vi gjorde om den så att senaste inlägget byttes ut istället för tickade fram? Se http://www.guardian.co.uk/ som exempel. Där blinkar den var 3e sekund, men jag tror att var 5e sekund är lite lugnare.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Jag håller med om att det är störigt. Vi tar bort den!
ja ta bort den, sjukt störigt.
 
Mikael_L
phl skrev:
Det stora problemet med den fasta svarta "menyraden" överst är att den förstör sidbläddringen. I och med att webbläsaren inte är medveten om att där ligger en jäkla meny och äter upp en till två rader text kommer Page Down (alltså knappen som i de flesta fall bläddrar ner en helsida) hoppa lite för långt. I Byggahus fall blir det så att man får noll överlappande rader vilket gör att man tappar bort sig i det man läser. Men ni kan vara lugna, Sydsvenskan har schabblat till det på precis samma sätt...

Förutsätter att de flesta inte märker det då de sitter och drar på sina scrollhjul och pekplattor. Vet inte om det finns något sätt att kurera beteendet, såsom att tala om för webbläsaren hur mycket en sidbläddring ska vara. Det är oavsett vad extremt störigt. Ett bra exempel på hur man lagar sönder något som fungerar :(
Och om du går in i inställningar och väljer att inlägg ska sorteras - "senast överst" så behöver du inte alls hålla på och sidscrolla så mycket. ;)
 
Mikael_L skrev:
Och om du går in i inställningar och väljer att inlägg ska sorteras - "senast överst" så behöver du inte alls hålla på och sidscrolla så mycket. ;)
Så du tänkte att man bara behöver läsa de översta två inläggen i varje tråd eller? ;)
 
Mikael_L
phl skrev:
Så du tänkte att man bara behöver läsa de översta två inläggen i varje tråd eller? ;)
I heta trådar funkar det ju inte ... ;)

Men är det bara 1-3 inlägg sen sist passar scrollhjulet mig bra ...
 
Verkar vara en bra uppdatering, inte för stora förändringar så man blir vilse.
Däremot så blir det lite mycket med alla bilder och länkar i högermarginalen om det är få inlägg i ett ämne. Går det inte att anpassa antal länkar där beroende på längden av inläggen?
Sen tycker jag att storleken på fonten i länkarna kan minskas.
 
Per Eskilsson skrev:
Vänta nu. Hade det varit bättre om vi gjorde om den så att senaste inlägget byttes ut istället för tickade fram? Se [länk] som exempel. Där blinkar den var 3e sekund, men jag tror att var 5e sekund är lite lugnare.
Personligen vill jag ha bort den helt. Att ha text som förändras utanför forumet oavsett om det sker som scoll eller med tidsintervall stör och flyttar uppmärksamheten till fel plats
 
Jag ger mig och jag håller med. Den stör för mycket. Det är ingen feng shui i den helt enkelt. ;)
 
Hemmakatten skrev:
Går man in på ett delforum, tex Juridik och sedan in på en tråd där man ser att det finns inlägg man inte läst och sedan går tillbaka/backar till delforumets sida så är tråden man varit inne i fortfarande markerad som om det fanns olästa inlägg i tråden.

Så var det inte förut. nu blir man osäker på om man läst tråden eller inte. För att få trådarna markerade som lästa måste man nu göra en "refresh" vilket är extra knöligt.
+1 på denna.
/ Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.