Är det någon som vet något mer om Yale doorman än den överpositiva säljext man kan googla sig till på ett antal sidor? Det låter som en intressant lösning om man har barn (eller vuxna...) som har egenskapen att slarva bort nycklar och nyckelbrickan enkelt kan raderas från låset.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Assa Smartair och Evva Salto är två lika system som passa svenska lås
 
  • Gilla
jayal1972 och 1 till
  • Laddar…
Är inte amartair bara för innerdörrar? Vad ligger de systemen i för prisnivå? 3500 låter hyfsat för doorman
 
Jo så är det ju.. Yale Doorman är rätt nytt.. Yale som märke i sverige är otroligt litet vilket gör att det finns knappt i fackhandeln eller i byggvaruhusen.
Ser väl det som en fulare variant av Assa 3000(elva)
 
Verkar vara ett intressant lås. Är inte alls lika Assa 3000 som ju är ett traditionellt cylinderlås med fjärrkontroller. Visserligen kan man köpa till fjärrmottagare och fjärrkontroller till Yale Doorman men det som är speciellt med detta lås är ju att man använder RFID istället för traditionella nycklar.

Läste någonstans att standard RFID-taggar skulle kunna användas vilket i så fall skulle kunna innebära att man kan lägga in ett eget passerkort som man ändå bär med sig.

Praktiskt också att slippa fysiska nycklar. RFID-brickorna kan enkelt spärras ut och ersättas med nya om något kommer bort.

Låter bra men det verkar vara dåligt med verkliga leveranser ännu. Har inte sett det i verkligheten.

/Bele
 
installerat ett Doorman och är mycket nöjd! d^_^b

Bakgrunden till att jag köpte var att det med jämna mellanrum stjäls nycklar i barnens skola och folk får sina hus länsade.

Därför installerade jag detta låset på huvuddörren som också har ett sjutillhållarlås.

Barnen har en 8-siffrig kod och nyckeln till tillhållarlåset. Om nyckeln tappas/blir stulen så kan jag byta tillhållarlåset men har fortfarande säkerheten att ingen kan ta sig in under tiden.

RFID-tagarna har jag och min sambo (som inte är lika utsatta för stölder).

//Timpasfarsa
 
Hej Timpasfarsa! Förlåt en kanske dum fråga, men som jag tänker borde väl barnen ha taggarna om det är de som har störst risk att bli av med dem?
 
Elisen, RFID-tagen är en fysisk "elektronisk" nyckel. Alltså ingen egentlig skillnad från en vanlig nyckel. Koden kan ingen "stjäla" (utan på tryckningar förstås :p) från barnen. Därför kan en potentiell tjuv inte komma in fast de har tillgång till sjutillhållarlåsnyckeln. Varför låser jag då två lås? En försäkringsfråga samt att Yale inte är godkänt än av SSF.

Tagen däremot kan med lätthet stjälas, det är ju en nyckel. Sitter den dessutom fast med sjutillhållarlåsnyckeln så är det fritt fram..
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Fast det är ju bara att spärra taggen, vilket är lite svårt med nyckeln. Tycker precis som Elisen att det hade varit smartare med tagg till barnen, men alla gör ju som de själva känner bäst...
 
För att vara tydlig. Folk går och snor barnens nycklar på skolan, de tar reda på var de bor och länsar huset inom en timme. Klart man kan spärra tagen efteråt men vad är då meningen?
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Aha, du tänker så, Timpasfarsa, att barnen blir bestulna av någon som vet att de stjäl från just dem och var någonstans just de bor - då är det förstås klokt att ha dubbelt system - kod + nyckel.

Jag har mer tänkt att barnen kanske tappar eller glömmer sina nycklar någonstans alternativt får sina jackor/ väskor länsade av någon okänd och att man då kan spärra taggen och ge barnet en ny. Viktigt förstås att inte ha namn/ spårbart telnr i anslutning till nycklar/taggar, så att en ev tjuv kan lista ut var de passar.

Verkar så fiffigt med taggarna också vad gäller tillfälliga besökare, hantverkare, städhjälp etc...

Någon som vet varför det inte är godkänt som lås? Något godkännande (av detta eller annat tagglås) på gång?
 
Jepp. Kreativa människor de där :p. Går via klasslistor och oftast så har barnen någon bok, etc där deras namn står på i väskan och i många förekommande fall på deras hängare .... Rätt många fall där jag bor, tyvärr.
Godkännadet beror inte på låset utan att SSF inte har några klara direktiv än att godkänna mot..
 
Det finns klara direktiv att godkänna mot. Men dessa blev klara sent i höstas. Det finns idag 2 st elektroniska lås som är godkända.

De är:
Kaba mini delta
Exma Rapid

Enligt standard
SS-EN 14846:2008 utg. 1

Båda i grade 3 (Security electrical manipulation grade 3)

Så fler kommer att komma, men det tar tid eftersom det är en omfattande process.
 
Oki, de var inte klara då jag köpte låset, men tack ändå..
 
Nä.. Men det finns ett gäng lås som ligger i kö att provas enligt standarden.. Yale doorman ligger nog rätt långt bak i den kön. www.sbsc.se har databasen över godkända produkter. Så där kan man hålla koll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.