Mats:

Jag har också läst att festool slangen är bra men antar att jag får ge en slant om jag inte hittar en beggad... kanske är en utväg dock...

sblixten:

Vet inte riktigt vad bosch har för adaptrar, jag har letat och det verkar inte bättre än att man är rekommenderad att köpa deras dammsugarslang (med verktygsstos 19mm), verkar ju lite galet... nåja det får väl lösa sig på ett eller annat sätt...

Tack för infon i alla fall :) Jag återkommer hit om jag hittar nån sjysst lösning.
 
Monkamannen skrev:
...Vet inte riktigt vad bosch har för adaptrar, jag har letat och det verkar inte bättre än att man är rekommenderad att köpa deras dammsugarslang (med verktygsstos 19mm), verkar ju lite galet... nåja det får väl lösa sig på ett eller annat sätt...
Boschs stos är inte 19 mm, det är slangen som har 19 mm innerdiameter. Stosen är ca 30 mm på verktygen (och följdaktligen även på slangen) så det krävs lite våld för att kränga på Festools 27-slang (vars stos är mindre än 27 mm invändigt, men jag minns inte exakt, kanske runt 23-24 mm).

Jag har själv en CTL26-sugare med 27-slang och en Bosch GEX med utsugsadaptern. Som jag skrev ovan går det att kränga på slangen på GEX:en, men den har en tendens att trilla av trots att den sitter tight. Detta pga att slangen monteras utvändigt och därmed inte får något stöd i "sidled". Jag har därför satt en gummiadapter på GEX:en så att man kan ansluta Festools 27-slang invändigt (som på övriga verktyg) - då sitter den som den skall.
 
Sblixten eller någon annan som har den fina Bosch GEX 125-150 AVE.
Jag är nyfiken på en bild på maskinen med 125mm pad. Har sökt på nätet men ej hittat detta. Kan någon hjälpa till med detta?
 
Nu är min B&D slut (hurra!!! :D) Vill ha en GEX 125-150 AVE men hittar ingen från England (ebay) säljes inte maskinen i England :( ( kan inte tyska och Google översättnings program.. mja det ser inte riktigt ut :blushing:)
 
Monkamannen skrev:
Mats:

Jag har också läst att festool slangen är bra men antar att jag får ge en slant om jag inte hittar en beggad... kanske är en utväg dock...

sblixten:

Vet inte riktigt vad bosch har för adaptrar, jag har letat och det verkar inte bättre än att man är rekommenderad att köpa deras dammsugarslang (med verktygsstos 19mm), verkar ju lite galet... nåja det får väl lösa sig på ett eller annat sätt...

Tack för infon i alla fall :) Jag återkommer hit om jag hittar nån sjysst lösning.
Finns en adapter att köpa från bosch. Gå in på deras hemsida och kolla på tillbehör till deras grovis(lär passa även Alton).
Ganska dålig hemsida då du måste klicka dig igenom varje adapter för att se dess mått, men det finns.
 
Matix skrev:
Sblixten eller någon annan som har den fina Bosch GEX 125-150 AVE.
Jag är nyfiken på en bild på maskinen med 125mm pad. Har sökt på nätet men ej hittat detta. Kan någon hjälpa till med detta?
Skall sätta på 125-skivan och ta en bild. Kommer snart....
 
  • excenter-125.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Matix skrev:
Den säljs tex Toolstop för £199. Totalt £230.48 med frakt.
[länk]

Axminster
[länk]
£219.96 utan frakt. Med frakt £243.96.

Sugen jag med!

/Mattias
Tack! perfekt. inte van att handla utomlands över nätet. :) (blir första gången)
 
sblixten, tusen tack. Det ser ju jättebra ut!
Vi får väl se men tanken för mig är att nyttja 125mm padden då jag har Makita BO6040 150mm sedan tidigare. Har en massa fina papper över skaffade till en Bosch grön PEX400 som jag är totalt less på.

/Mattias
 
Rund_skruvad, du behöver inte vara orolig (även om det kan kännas lite obekvämt pga oerfarenheten) om du handlar från någon av de jag noterade. Personligen upplever som jag nämt tidigare (i Uk tråden) att deras service som bättre än i sverige. Mina arbetskamrater och jag samt massor av folk härinne har kört beställningar från Axminster, Toolstop, Powertools pro och Lawson-his med glädjande resultat. Ofta till mycket bra priser jämfört med sverige. Däremot blir ju garantin ett aber för de senska handlarna tar inte i den ens med tång (finns dock undantag dvs när det gått bra). Då får man ofta bekosta frakt till dit man köpte, men å andra sidan har vi heller aldrig åkt på något maskinfel. Vill man vara översäker kollar man med affären rörande garanti på grejerna när man bor i sverige men ibland kan de nämna att det är europagaranti men då tycker de svenska handlarna annorlunda. Det vi åkt på vid två tillfällen har de glömt skicka någon detalj och det är man mycket snabba på att rätta till.

En annan sida är att om man beställer mycket olika saker är det ofta lite leveranstid på grejerna, kanske 3-4 veckor då alla grejerna inte finns hemma i lager. Men sen när grejerna kommer då brukar det bli som en lyxig julafton :) Alla blir så glada och speciellt till de prisserna....

Vi snackade lite verktyg idag på jobbet med inblandade och en tjejs äldre mor var helt facinerad av de smidiga Makita 10.8V maskinerna(borrmaskin, slagskruvdragare och dagsugare) så hon skulle absolut ha ett sådant sätt och frågan blev ju när beställer vi? *ler* lite skoj tycker jag. Vi går ju ihop så delar man bara på frakten.

Nu blev det lite ot i tråden då det bara flöt på, sorry. Jag rekomenderar att läsa igenom pinnade uk tråden på forumet. Iaf en del den var rättså lång :)
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/93593-import-fran-uk.html

/Mattias
 
Redigerat:
Kan inflika att jag har fått garantiservice här i Sverige på blå Bosch köpta i Tyskland eller England.
Så att man behöver skicka iväg verktyget om det går sönder behöver inte stämma. :)
 
Lovade att återkomma om detta med dammutsugning, har nu fått min Bosch 125-150 AVE och det visade sig att verktygs adaptern till en Alto Nilfisk 25-21 passar som hand i handsken på slipmaskinen :) Den är också provad på min ytterdörr (med 125 trissa) och den funkade klockrent, iofs första gången med excenterslip så jag tog det lugnt. Mycket nöjd med maskinen så långt, nästa prov blir den målade furutrappan...
 
Hur gick det med trappan?
 
Trappan gick bra till slut, vart ett monsterjobb där jag slipade trärent, grundade, färdigmålade 2 ggr. Sedan bytte jag matta i stegen och den främre listen på varje steg. Tog ca 130 timmar men då var jag rätt noga. Excentern funkade bra för jobbet med 125 trissa, tog bort den eländiga plastfärgen rätt snabbt men man får se upp när man kommer till ren furu, den tar väldigt fort då. Man kan heller inte ställa ned hastigheten hur mycket som helst då börjar den mer eller mindre vobbla lite. Kompletterade med en beggad Festool DS 400 för att komma åt bättre, det var helt nödvändigt... Hade även en liten ettrig Metabo DSE 300 där det var som svårast. Kan även verkligen rekommendera färgen, Jotun Lady supreme finish, vattenbaserad oljefärg, fantastisk utflytning! Lite dyr men väl värt det, verkar väldigt slitstark med.
 
Vet att frågan om adapter till dammsugare kommit upp flera gånger gällande 125-150 ave.
Jag har en nilfisk och sitter nu med min tvådelade adapter framför mig.
Delarna heter:
107401582
107401788
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.