Att sitta och intala sig att priserna inte går nedåt är att köra strutsen tycker jag. Det är trots allt en depression som nu visar sitt fula tryne även i Sverige. USA hart kört enorma stimulanser i flera år och det pekar bara nedåt mer och mer. Hade det varit en vanlig recession hade stimulanserna vid det här laget kickat igång ekonomin uppåt ridande på egen kraft.
 
Så det faktum att priserna på villor steg senaste månaden är inget man skall bry sig om?

Man kan tycka vad man vill om framtiden, men man behöver ju inte för den skulle ge en felaktig bild av hur det har gått hitintills.
 
Syftar du på SCB's statistik? Den pekar ju en tid bakåt i historien, och den senaste tiden faktiskt nedåt. Dessutom ser den enbart på priser på avslut, inte vad för sorts hus som sålts i relation till prisnivån, det gör ju att det blir en tämligen meningslös statistik att följa direkt när den släpps. Man får nog se SCB:s statistik som något man kan ha nytta av vid historiska undersökningar men inte i närtid.

För övrigt har jag redogjort för mina faktiska observationer, och de pekar entydigt nedåt i pris och bromsande omsättning i Stockholmsregionen, en hyfsat viktig region i sammanhanget. Lysande undantag är fantastiska hus som tilltalar välbärgade människor. Men de köparna behöver ju inte bry sig om lånelöften.

Jag håller med om att våra politiker kan hålla skenet uppe länge till (sätta våra barnbarn i skuld utöver "bara" våra barn genom Eurobonds till exempel), så nästa år kan priserna gå upp igen om det anses vara det viktigaste av Europas elit.

Edit: Dagens Metro (finns på webben för den intresserade) innehåller material där mäklare intervjuats angående priser i Stockholm innerstad. Kontentan är minus 10 procent på en månad, de anser att statistiken är helt fel. "Köpläge", rundar de av med. Man kan naturligtvis ifrågasätta både urvalet och misstänka talande i egen bok. Köpläge kan det naturligtvis vara, men personligen tror jag då mer för spekulation på kort sikt än långsiktigt boende.
 
Redigerat:
dumle skrev:
Syftar du på SCB's statistik? Den pekar ju en tid bakåt i historien, och den senaste tiden faktiskt nedåt. Dessutom ser den enbart på priser på avslut, inte vad för sorts hus som sålts i relation till prisnivån, det gör ju att det blir en tämligen meningslös statistik att följa direkt när den släpps. Man får nog se SCB:s statistik som något man kan ha nytta av vid historiska undersökningar men inte i närtid.
Just den justeringen gör Valueguard, och de anger +0,1% senaste månaden för villor i Sverige
http://www.valueguard.se/en/swedenhouse
och +1,5% för Stockholmsregionen.
http://www.valueguard.se/en/stockholmhouses

Mäklarstatistik anger -1% för Sverige, men +/-0 för Storstockholm senaste månaden.
SCB anger -1% för Sverige (inget för Stockholm) senaste månaden (äldre statisitk)

Alla dess har fel?
 
Intressant, skall läsa på lite om deras metodik vid tillfälle.

Ser ut att ha toppat all time high i Sverige i Mars och i Stockholm i Februari. Förvånansvärt likvärdig tid för topp över alla index i olika delar av Sverige. Sedan dess ser graferna ut att peka stabilt nedåt i det stora hela, en månads avvikelse tolkar jag inte som något över huvud taget.

September blir riktigt intressant! Då kanske en uppåttrend kan skönjas eller avskrivas.
 
Redigerat:
Jag har bestämt för mig att denna månads mätning sas bli riktigt intressant också. ;)
 
Eftersom jag varit på en hel del husvisningar i Stockholmsregionen som stöd för min dotter som skall köpa vill jag påstå att mäklarstatistiken inte stämmer. Det är endast "bra objekt som säljs för tillfället och dom håller priserna hyfsat men trots det en markant nedgång. Hus som vi tittade på före midsommar före det stora raset som efter budgivning stannade på ca 3.5 mille är nu nästan osäljbara för 3 Och då rör det sej om grupphus där ganska många är i omlopp så prislappen är ganska given. Likaså är det inte ens hälften så många människor på visningarna. Mäklarna håller masken det är självklart. Statistik är en sak verklighet en annan. Men i det stora hela spelar det ju ingen roll för de som redan är inne i karusellen för priserna på den gamla bostaden och den nya följs åt. Förlorarna är de som köpt i våras och haft för avsikt att sälja inför ett tillträde senare och inte får ut förväntat pris för sin gamla bostad.
 
A
dumle skrev:
Intressant, skall läsa på lite om deras metodik vid tillfälle.

Ser ut att ha toppat all time high i Sverige i Mars och i Stockholm i Februari. Förvånansvärt likvärdig tid för topp över alla index i olika delar av Sverige. Sedan dess ser graferna ut att peka stabilt nedåt i det stora hela, en månads avvikelse tolkar jag inte som något över huvud taget.

September blir riktigt intressant! Då kanske en uppåttrend kan skönjas eller avskrivas.
Pekar verkligen graferna från Mäklarstatistik, Valuegard och SCB alla neråt? Jag tycker vi bara har sett uppåt eller stillastående på graferna hittills? Och nu menar jag inte siffror och grafer angående enkätundersökningar från mäklare, undersökningar om folks förväntningar, utbudssiffror, mer eller mindre logiska resonemang om vilka objekt som säljs först och vilka som står osålda, privatgjorda "undersökningar" och enskilda människors anekdoter och iakttagelser.
 
bra-byggare skrev:
Pekar verkligen graferna från Mäklarstatistik, Valuegard och SCB alla neråt?
Enligt förstasidan på valueguard.se: 3 månader -2,9%, 12 månader -1,0% och -4% från årets topp. Sen ska väl tänka på att det inte är den långa trenden som visar ner, utan just de senaste månaderna.
 
Jajjan skrev:
Enligt förstasidan på valueguard.se: 3 månader -2,9%, 12 månader -1,0% och -4% från årets topp. Sen ska väl tänka på att det inte är den långa trenden som visar ner, utan just de senaste månaderna.
Statistiken under sommaren känns ganska ointressant pga det väldigt låga antalet transaktioner som sker då. Det är först nu i höst vi kommer att få en mer rättvisande bild under förutsättning att det omsätts normala volymer. Emellertid verkar marknaden just nu ha drabbats av ett dödläge där prisbilden mellan köpare och säljare i många fall divergerar för mycket för att ett avslut ska ske.
 
Efter att ha följt denna tråden ett tag tänkte jag lägga in en fundering som jag inte sett så många andra kommentera den senaste tiden:

Med ett större utbud på bostäder just nu än vad det varit på ett tag ser jag det som naturligt att prisbilden generellt sänks aningen. Har följt utbudet i min stad (Lund) dagligen i 2 år nu så trenden på mängen objekt till salu är tydlig även utan statistik för mig.
Men, till våren borde panikförsöken till försäljning avta och denna temporära hysteri av objekt på marknaden lugna ner sig. Vad händer då? Lån går fortfarande att få och med inflation och bibehållna priser finns en marknad igen. Jag tippar på en stabiliserad prisnivå runt jul som höjs aningen under våren för att sedan ligga stabilt ett tag till.

Någon annans om har samma fundering som jag i ämnet?:
 
Barrebanan skrev:
Efter att ha följt denna tråden ett tag tänkte jag lägga in en fundering som jag inte sett så många andra kommentera den senaste tiden:

Med ett större utbud på bostäder just nu än vad det varit på ett tag ser jag det som naturligt att prisbilden generellt sänks aningen. Har följt utbudet i min stad (Lund) dagligen i 2 år nu så trenden på mängen objekt till salu är tydlig även utan statistik för mig.
Men, till våren borde panikförsöken till försäljning avta och denna temporära hysteri av objekt på marknaden lugna ner sig. Vad händer då? Lån går fortfarande att få och med inflation och bibehållna priser finns en marknad igen. Jag tippar på en stabiliserad prisnivå runt jul som höjs aningen under våren för att sedan ligga stabilt ett tag till.

Någon annans om har samma fundering som jag i ämnet?:
Frågan är varför det är så mkt felr objekt ute, och om det är så att köparna i vår blir beredda att betala mer eller om säljarna får gå ned ?
Just nu är det väl mer som pekar på att säljarna får gå ned lite tycker jag, även om det inte är ngt ras. Hoppas det iaf. Om priserna inte svalnar mkt snart så kommer det nog tyvärr komma en krasch till slut. Boprisindex kan inte i längden ligga så mkt över kpi som det har gjort det senaste decenniet...

/k
 
Det är nog många som inte har sålt så länge priserna gått uppåt. De hus jag sett har i alla fall inte varit av typen "låna högt och tokrenovera", snarare husägare som söker/hittat boende än hus men av olika skäl väljer att sälja nu snarare än tidigare.

Vet inte om bolån av typen 65+ påverkar, kundstocken minskar när bopriserna stagnerar. Då har vi en kategori säljare som är ny på marknaden.
 
1 procent i månaden blir ganska mycket efter några månader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.