nytt försök
 
  • hallbänk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Tobias Johansson skrev:
Tack.
Jadå sitsarna är fästa med skruv under, man kan se skruvhålen på sista bilden.
Jag är lite osäker på hur du menar med rörelsemån, men antar att du tänker på träets rörelser om fuktkvoten ändras..? Sitsen är ju inte limmad, och hålen som skruven är skruvade i är ju förborrade med något större diameter, så där i finns det ju lite rörelsemån.
Skulle gissa att sitsen på dina pallar kommer att ändra bredd med 5-10 mm över ett år. Det beror dels på hur fuktigt och torrt vädret är och dels på årsringarnas orientering. Det rör sig mer i ringarnas riktning än tvärs dem. Det är tveksamt om det räcker med rörelsemånen i lite för stora hål så håll koll på om sitsen börjar spänna mot skruvarna och kupa sig.
Jag skulle satt skruvarna i de andra två tvärslåarna med tre hål. Ett runt i mitten som låser skivan på plats och två avlånga (2-3 skruvdiametrar) mot ändarna. Om jag byggde pallarna på vintern när luftfuktigheten är låg skulle jag sätta skruvarna mot ytterkanterna och på sommaren med hög fuktighet skulle jag sätta dem närmare innerkanten.
Hursomhelst, det är väldigt snygga pallar du byggt och jag tror inte de kommer falla sönder vid nästa väderomslag! :)
/B
 
Jag snickrade pallarna 2008, men bilderna togs precis före jag laddade upp dem. Så de har ju stått sej i 3 år iallafall. De är snickrade med möbeltorkat virke.
 
Redigerat:
Mats Bengtsson skrev:
En avlång slits ger lite mer rörelsemån. Brukar användas för skruvat trä med lite större bredd som här.

--- Mats ---
Trä rör sig olika mycket tangiellt och radiellt, sätter man skruvar endast i en sida (minsta rörelsen) torde det inte vara några problem. Limmar man också sitsen yta-yta, kärna-kärna minskar man också sitsens rörelser.
Exakt denna pall ingick i utbildningen till möbelsnickare, som första projekt. Jag har fyra stycken byggda med möbeltorrt virke, ytbehandlade (två lackade och två målade) och som stått inne. Ingen av dom har rört sig alls.


http://www.enmastarefleragesaller.se
 
  • Gilla
byggpularen
  • Laddar…
Jolof skrev:
Trä rör sig olika mycket tangiellt och radiellt, sätter man skruvar endast i en sida (minsta rörelsen) torde det inte vara några problem. Limmar man också sitsen yta-yta, kärna-kärna minskar man också sitsens rörelser.
...
Det är ju sant som du skriver, men båda de rörelserna är mycket stora på många träslag. Den lilla rörelsen är generellt på längden, inte tangetiellet eller radiellt.

Så visst, med skruvar bara på längsledden (til exempel på mitten av breddleden) och inte alls i breddled så är rörelse inte något att oroa sig för. Men de sitter heller inte bra fast. Bengt beskrev samma take som jag hade om rörelse för skruv, men mer detaljerat. Jag skulle föredra den lösningen famför en sits fastsatt bara i en rad på längden.

Limningen du beskriver minskar rörelsen, men igen, en stor rörelse är kvar.

En väl lackad sits hindrar rörelsen så läge den är tätt lackad. Ytterst lite fukt går in eller ut, och det är fuktvandrignen som åstadkommer rörelsen.

--- Mats --
 
Redigerat:
Efter ett besök på NK i Stockholm där jag fick se en bokhylla som heter Random från MDF Italia tillverkades denna i 18mm hyllplan. Allt ihopskruvat med kreg jig.
 
  • 20110911-5042-D90.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Är din variant byggd i MDF?
Om ja, vad använde du för ytbehandling
 
Nä, det är byggt i Melaminskivor från Byggmax. Jag är så trött på att måla. Dessa skivor blir klart billigare än MDF skivor. Jag var lite orolig att det skulle vara problem att skruva i dem men det var inga problem.
 
Snyggt!
 
findus42 skrev:
Snyggat till i hallen. Troligen en släng av storhetsvansinne.
Jo lite.. men snyggt blev det absolut!
 
Kreg Jig såg ju rätt intressant ut. Men funkade det bra i spånskiva? All min erfarenhet säger ju att det borde kunna vara rätt problematiskt att skruva ihop en sådan i spån..

Gjorde du hålen på under eller ovansidan av hyllplanen eller både och?
 
AnneFi
Är ni påriktigt?
inget ikeaskit här inte.
ohh vad jag hade velat kunna bygga något eget.

får nöja mig med att köpa begagnade furumöbler och göra om.
så dålig som jag är på att måla så ser det ändå hemma byggt ut.
 
AnneFi man behöver inte vara bra på allt. Men det är kul att fixa även om det inte blir så snyggt som man hoppats på. Du kanske är en hejare på något annat.

Tanken med att göra själv är att man inte vill att det skall se fabriksgjort ut eller prefabricerat.

Mvh Pär H
 
pär h skrev:
Tanken med att göra själv är att man inte vill att det skall se fabriksgjort ut eller prefabricerat.

Mvh Pär H

Ja, det är en av anledningarna. Fast med färdigt vitt melamin....? ;)
 
Enbar fyra hål underifrån per hyllplan. Skruvarna biter bra i skivorna.
Största anledningen att göra själv är ju att det är roligt. Sen spar man pengar ockdå istället fär att köpa färdigt.
Själv strävar jag inte efter att det ska se hammagjort ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.