gadu^ skrev:
[länk]
Det är väl motsvarande ättika, luktar som det iaf...
Någon har tidigare rekommenderat Grön Fri. Jag upprepar. Grön Fri.
 
gadu^ skrev:
[länk]
Det är väl motsvarande ättika, luktar som det iaf...
Jo jag har läst #9.
Fast i det exemplet vet man inte vad Ättix Dubbel Effekt gjorde nytta eftersom man sprutade bort allt med högtryck, då försvinner ju allt oavsett.

Så jag väntar fortfarande på svar: Kan man döda mossa med ättika?
 
Sommartorparn skrev:
Någon har tidigare rekommenderat Grön Fri. Jag upprepar. Grön Fri.
Jo jag har läst #10.
Det handlar tyvärr inte om ättika.

GrönFri verkar mot mossa. Fast GrönFri innehåller lite bensalkonklorid och mycket vatten. Med andra ord betalar man för väldigt dyrt vatten.Det finns andra billigare produkter om man vill ha bensalkonklorid.
 
O skrev:
Jo jag har läst #9.
Fast i det exemplet vet man inte vad Ättix Dubbel Effekt gjorde nytta eftersom man sprutade bort allt med högtryck, då försvinner ju allt oavsett.

Så jag väntar fortfarande på svar: Kan man döda mossa med ättika?
Hmm högtrycken användes dagen efter för att få bort den döda mossan. Så ja den funkar och den stinker ättika

Men varför vill du veta om just ättika funkar? Varför inte prova det som rekommenderas här?

/Janne
(Skickat från min mobil)
 
Far min använder 3 stålborstar och får lite motion på köpet..
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Bricco skrev:
Märkligt.. Jag har ju en sådan med som jag försökte med men det lossnade inte ändå.. Har jag så elak mossa hehe.

[bild]
Terrass- och väggmunstycke räcker inte för att få bort mossa från sjöstensplattor. De är ju till för att stänkfritt och skonsamt tvätta bl a altangolv.
Funderar på att genom ett hål i botten på en upp- och nervänd spann stänkfritt spola bort mossan från plattor? Men det kanske finns bättre förslag?
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
gadu^ skrev:
Hmm högtrycken användes dagen efter för att få bort den döda mossan. Så ja den funkar och den stinker ättika

Men varför vill du veta om just ättika funkar? Varför inte prova det som rekommenderas här?

/Janne
(Skickat från min mobil)
Jag berättar gärna varför jag vill veta. Sedan kanske du vill berätta varför du vill veta varför jag vill veta.

'Tja, först och främst för att jag vill veta hur ättika fungerar som bekämpningsmedel. Dvs vad klarar ättika att döda och finns det något som tål ättika. Det är väl bara det att jag är nyfiken och vill veta/lära mig allt jag kan...

Tre exempel på situationer när jag tycker det är bra att veta:

  • Om man skall utrota ogräs med ättika men inte vill döda mossa.
  • Om man skall utrota mossa och har ättika hemma.
  • Om man vill döda mossa men inte vill spruta med högtryck.
 
Det går INTE att få bort mossa från plattor med dansk sjösten med enbart en högtryckstvätt. Och då är det inget fel på Högtryckstvätten kan jag säga.

Jag har stått och blåste med en Kärcher K7 typ 170 riktiga Bar på max effekt, men icke, även Kärchers Stora tralltvätt 400 serien gick bet. En del går bort av kraften men absolut inte allt. (Denna tvätt har används till bla vattenblästering vilket funkar bra)

Mossans rötter har kilat sig in bra i strukturen i plattorna. Kanske går om man samtidigt kör med något slags medel? Någon som kan rekomendera nåt som verkligen funkar när det är den jobbiga mossan.
 
  • Gilla
Westland
  • Laddar…
Bockstensmannen skrev:
Någon som kan rekomendera nåt som verkligen funkar när det är den jobbiga mossan.
Post #19 borde väl räcka som svar?
GrönFri verkar mot mossa. Fast GrönFri innehåller lite bensalkonklorid och mycket vatten. Med andra ord betalar man för väldigt dyrt vatten.Det finns andra billigare produkter om man vill ha bensalkonklorid.
 
Mossa gti eller vad den heter borde väl göra nytta inte bara på gräsmattor utan även på plattors mossa.
 
Chaly
Bockstensmannen skrev:
Det går INTE att få bort mossa från plattor med dansk sjösten med enbart en högtryckstvätt. Och då är det inget fel på Högtryckstvätten kan jag säga.
Jag kan iallafall inte se någon mossa på mina sjöstensplattor efter att jag gått över dom med det roterande munstycket på min lilla nilfisk. Vissa plattor såg ut som bilden ovan innan behandling... Vilken hulkmossa du måste ha drabbats av!
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
R
att tvätta bort mögel och mossor funkar aldrig, rötterna finns kvar efter tvätt. Spraya byggmax algdödare så dör även rötterna.
 
Chaly skrev:
Jag kan iallafall inte se någon mossa på mina sjöstensplattor efter att jag gått över dom med det roterande munstycket på min lilla nilfisk. Vissa plattor såg ut som bilden ovan innan behandling... Vilken hulkmossa du måste ha drabbats av!
Jag skulle vara förvånad om du inte mycket snart har mossa igen på sjöstensplattorna!
 
Mossa gti eller vad den heter borde väl göra nytta inte bara på gräsmattor utan även på plattors mossa.
Mossan dör nog men plattorna blir missfärgade (gulbruna plattor) eftersom Mossa GTI innehåller järnsulfat. Sen har man förmodligen mossa på plattorna igen efter någon eller några månader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.