MMR skrev:
Och det är en sanning?

Summa summarum då är att det inte är någon kvalitetsförsämring av köken, de är lika bra (eller dåliga) som de var för ett par år sedan? Att bara gå på vikten skulle isåfall inte säga något. Lösningen med olika densitet låter ju bra och smart på pappret.

Det är enkelt att starta en tråd på "känsla" och säga att det är dåligt och sen låta folk basera sina val på det. Men det hade varit intressant med konkreta bevis, och fallet ovan är kanske ett sådant. Då blir det svårt att hävda att hållfastheten är sämre utan att genomföra praktiska tester
Det är skillnad. Om man verkligen är öppen och intresserad så märker man det - oavsett om man lämnar in till SP eller inte.

De som inte vill vetea (för att man tex jobbar åt IKEA) eller de som tycker att det inte spelar någon roll - fine - köp!

den som faktiskt är intresserad - sätt er in, åk och kolla, ta hjälp av folk som testat olika, men jämför åtminstone med något annat. sedan kan man bilda sig en uppfattning och bestämma om man vill köpa eller inte.

För mig har det lett till att jag inte vill rekomendera IKEA längre. Andra får ha sin åsikt, men jag tror att alla som jämför ett IKEA-kök som är 10-15 år gamla med dagens och hävdar att det inte blivit sämre kvalitet har ett verkligt märkligt resonemang.
Jag tycker att man inte längre får tillräckligt mycket för pengarna för att besparingen ska vara värd den "kvalitet" man får. Någon annan tycker annorlunda.
 
Ledighetskommiten,
jag förstår att det blir jobbigt när alla dina argument slås sönder o samman i dina desperata försök att hitta fel på Ikea kök. Själv har jag bara tagit mig några minuter till att skaffa fakta och jag har utmärkta källor för detta, kanske inte lika bra som en konstruktör som jobbar på Ikea men uppenbarligen bättre källor än vad du subjektivt lyfter fram.
Jag har även en mycket god insikt om hur man med storskalighet bygger upp en effektiv produktion av diverse olika material samt hur man sedan kan dra nytta av detta i en internationell miljö, faktiskt enligt samma principer som Ikea jobbar.

Dina enda argument som du för fram är:
Lättviktsstommar håller inte därför????
Foliebelagd melamin som alla använder håller inte på Ikeas skåp därför.....?
En gång så gick ett skruvhålet sönder...mmmmmm

Jag blir alltid skeptisk till folk som har väldigt bestämda åsikter om saker som dom inte riktigt förstår.

Personligen tycker jag det är bra att det finns ett stort urval av kökproducenter och det finns ingen som objektivt kan säga att den ena är så mycket bättre i alla dimensioner än den andra.

Däremot tycker jag det är bra att du lyfte fram några frågetecken runt konstruktionerna men du har ju även fått svar på vad som sannolikt har hänt. Sedan får ju läsarna göra sina egna bedömningar utifrån detta.

Btw, jag vart nyfiken på testmetoderna som användes och fick möjlighet att titta igenom dom som genomförs på 2 olika företag varav ett var inom Nobia och det andra var inte Ikea tyvärr. Båda företagen testade på samma sätt...... Sedan fanns det ytterligare hemmasnickrade testmetoder. Exakt vad jag skrev tidigare men nu bekräftat.
 
ledighetskommiten skrev:
MEN då väljer du att bortse från att det som nu täcker spånskivan numera inte är speciellt tåligt. Eller vill du få det som lika tåligt som ett tjockare melaminlager som tex Kvänum? Kolla tex hur mycket folien håller om man råkar stöta till en hylla då man tänker ställa in en matberedare.
Jag tycker kvänum gör fantastiskt vackra kök, kanske lite för mycket handarbete men fina o dyra är dom.
Jag kommer dock inte ihåg hur deras melaminpåläggning ser ut men jag förutsätter att den 2011 är foliebelagd av ren säkerhet.
 
Jag har själv ett IKEA kök, monterat för snart 2 år sedan så jag kan inte säga något om livslängden. Vi valde IKEA för att deras standardsortiment räckte gott nog för oss, behövde inga speciallösningar. Priset och utseende låg rätt för oss just då när vi även samtidigt byggde nytt badrum, ny gästtoa samt bytte oljepannan till luft-vatten.

Än så länge är vi väldigt nöjda, inga luckor som slagit sig (vi valde luckor av lackad MDF, dvs inga foliebelagda). Än så länge har inga beslag havererat, inget sprack eller gick isönder vid monteringen och så har jag inte behövt reklamera någon del. Notera dock att jag inte hävdar att IKEA är bättre eller ens lika bra som ett Kvänum-kök. IKEA-köket har gett oss bra valuta för pengarna och vi är väldigt prestigelösa så jag har inget behov av att betala extra endast för "märket"

Jag håller med om att man måste skapa sin egen uppfattning, men det är väldigt svårt för "Svensson" att gå in och titta på en stomme och skapa sig en uppfattning om hur bra kvalitet det är på denna, dvs hållfasthet, densitet etc, därför är det en bra hjälp om man kan påvisa skillnader med fakta, testresultat etc.

Notera att jag försvarar inte IKEA pga några personliga skäl och jag håller med om flera argument där man bevisligen ändrat tillverkningssätt eller material till det sämre, allt för att jaga kronor, kronor som sen antingen kommer IKEAS ägare tillgoda i form av bättre marginal, eller kunderna i form av lägre priser. Personligen hade jag gärna betalt en hundring mer för den "gamla" Billy då den jag monterade senast kändes betydligt "smäckigare". Bl.a. pga av plastbeslagen som tidigare nämnts, jag kan dock inte påvisa att plastbeslagen är sämre, jag har tidigare lyckats spräcka de aluminium-muttrar man spände ihop hyllorna med och plast känns faktiskt som svårare att spräcka, men samtidigt känns det mer slit-å-släng. Kan man optimera tillverkning eller material utan att det drabbar kvaliteten så är det bara bra.
 
Nimajneb skrev:
Ledighetskommiten,
jag förstår att det blir jobbigt när alla dina argument slås sönder o samman i dina desperata försök att hitta fel på Ikea kök. Själv har jag bara tagit mig några minuter till att skaffa fakta och jag har utmärkta källor för detta, kanske inte lika bra som en konstruktör som jobbar på Ikea men uppenbarligen bättre källor än vad du subjektivt lyfter fram.
Jag har även en mycket god insikt om hur man med storskalighet bygger upp en effektiv produktion av diverse olika material samt hur man sedan kan dra nytta av detta i en internationell miljö, faktiskt enligt samma principer som Ikea jobbar.

Dina enda argument som du för fram är:
Lättviktsstommar håller inte därför????
Foliebelagd melamin som alla använder håller inte på Ikeas skåp därför.....?
En gång så gick ett skruvhålet sönder...mmmmmm

Jag blir alltid skeptisk till folk som har väldigt bestämda åsikter om saker som dom inte riktigt förstår.

Personligen tycker jag det är bra att det finns ett stort urval av kökproducenter och det finns ingen som objektivt kan säga att den ena är så mycket bättre i alla dimensioner än den andra.

Däremot tycker jag det är bra att du lyfte fram några frågetecken runt konstruktionerna men du har ju även fått svar på vad som sannolikt har hänt. Sedan får ju läsarna göra sina egna bedömningar utifrån detta.

Btw, jag vart nyfiken på testmetoderna som användes och fick möjlighet att titta igenom dom som genomförs på 2 olika företag varav ett var inom Nobia och det andra var inte Ikea tyvärr. Båda företagen testade på samma sätt...... Sedan fanns det ytterligare hemmasnickrade testmetoder. Exakt vad jag skrev tidigare men nu bekräftat.
Fjanterier.

Du får gärna ta dina "oberoende fakta" en sväng till samt läsa min åsikter en gång till så kanske du ser vad jag skrivit. Då behöver du inte ställa frågorna om tex lättviktsstomme. Men en del på detta forum, precis som på andra forum är så märkesfixerade att "deras märke" aldrig kan göra ett fel. Om det sedan är Pioneer, Toyota, Gud, Allah eller IKEA spelar liksom ingen roll.

Jag har aldrig tänkt frälsa de religiöst trogna. Som jag sagt upprepade gånger är jag övertygad om att de som har lite i pannbenet kan jämföra själva. Vill man sedan tro på religiösa så får man göra det.

Ang ditt försök med k*kmätning om bakgrund så orkar jag inte. Bättre att folk skaffar sig en egen uppfattning genom att läsa och kolla och jämföra. Inte allt för svårt om man inte redan bestämt sig från början.

Skulle någon vara intresserad har jag bl.a i flera år varit byggledare och inköpare i byggbranschen. Bl.a har jag varit skött inköp av skåpsnickerier åt "en av de tre" och har dryftat liknande frågor med allt från snickare, testpersoner på SP och rena tekniker. enl min mening är det HELT irrelevant. Skaffar sig folk bara egna fakta så behöver man inte dra ner byxorna. ... men googla på bara ... Alla källor är ju helt neutrala ...
 
Tackar för ännu ett givande och sakligt inlägg ;)

Personligen tycker jag det är lika fel att frenetiskt dyrka ett specifikt märke som att totaldissa detsamma oberoende av vilken företag det är som står bakom.

Men generellt sett när det gäller kök så verkar dom flesta vara nöjda med sina val och det beror nog på att Det inte finns några riktiga kassa kök på marknaden längre, men även att folk lagt tid på att hitta just det kök som passar dem själva både från design, funktion och plånbokens perspektiv.
 
Känner för att blåsa in lite fräscha argument i den här tråden.

När det gäller Billy är det ju helt klar en försämring på kosmologisk nivå att byta ut det gamla bakstycket i masonit (har själv sådana) mot ett i papp. Har själv spikat Billy många gånger efter att masoniten lossnat (lastar mina Billy tungt) och kan bara konstatera att det är masoniten som ger stadgan. Iof sig går det väl att själv modda Ny-Billy med ett stycke masonit från ByggMax.

När det gäller kök(sstommarna) verkar debatten ha gått i stå à la Västfronten 1917. Ingen sida har kraft nog att smula sönder motsåndaren, men det går åt en massa resurs (=sidor i den här tråden). För att bryta dödläget uppfinner jag härmed stridsvagnen.

Min uppfattning är efter att ha läst alla inlägg sid 356--1938 att IKEA definitivt har förändrat beläggningen på stommarna, troligtvis till det sämre. Min gissning (känner igen fenomenet efter ett antal år inom bilindustrin) är en ny mellanchef. Som jag skrev tidigare måste en produktchef hela tiden visa bättre resultat. Stagnation tolereras inte inom modernt management. Det som gäller är mer, Mer, MEr, MER, MEER, MEEEEEEEERRRR!!!!

En nykter managementgrupp hade kanske sagt att "IKEAs kök är färdigutvecklade. Det går inte att tillverka billigare stommar med anständig kvalitet" (ordet anständig är som ni förstår förbjudet på Handels). Så här säger man dock inte om man vill behålla jobbet. I stället skall man visa resultat och det ända som går att förbilliga på en tekniskt sett färdigutvecklad produkt är materialkvaliteten. Där har vi roten till det onda.

Ett annat fabrikat som varit mindre fast i lågprisdogmat som IKEA fastnat i hade satsat på en exklusivare serie och behållit den gamla serien för de äckligt snåla och stocckonservativa kunder (som jag) som lyssnar å kassetband och ändå inte går att nå med känslomässiga argument.

Den nya serien hade man kallat BIO-IKEA, och så genom att blanda in 2% koskit i melaminet för BIO-fermentation hade man hjärntvättat att småbarnsföräldrar att de offrar sina barns hälsa utan BIO-kompatibel inredning. Bifilus, Actimella eller var de nu heter inom drickyoghurtfacket är UTMÄRKTA exempel på efektiv hjärntvätt. Antibacterialhysterin inom diskmedel för några år sedn likaså, även om det till slut floppade pga debatten om resistenta bakterier. Skoda planterade sig i Svennes mdvetande som ett lågprisfabrikat men lyckades komma undan en prishöjning till VW-nivå ändå. Skickligt jobbat, VW Sverige!

IKEA klarar dock inte intellektuell verkar det som att ställa om sig. Ännu. Men, men,om kooperation lyckades dumpa blåvitt (fast nu heter det COOP Extra)så finnsdet hopp för IKEA.

/Anders
 
Käkade middag ikväll där en i sällskapet jobbade på Ikea och hon påstod att Billy numera inte har den där plastade pappskivan som rygg längre.
Verkar vara att klokt beslut om man läser mina o andras kommentarer runt detta i tråden.
Case closed.
 
Ojdå. Kan IKEA ha gjort ett fel??? ;)
Nej, det är klart, inte på kök. Allt man tar sig för är enbart för kundens bästa. Inget görs för att tjäna mer pengar. Där är en tunn folie lika tålig som en tjockare. Ändra spånskivan gör man bara för att höja kvaliteten.

Nej, jag hävdar inte att du skrivit det, men jag skulle det om jag skulle hålla samma nivå/tolkningar som hur du läser andras inlägg. Lärdom? Om folk lär sig ha öppna ögon då de tittar på produkter och läser andras inlägg behöver de inte lägga ord i munnen på andra.

Håller f.ö. precis med Anders N. Dels när det gäller bakgrund och resonemang hos IKEA kontra andra företag, dels vad gäller att tråden inte blir "bättre" av skyttegravskrig. Struntar därför i fler inlägg och litar till att folk tänker själva.
Tror man att IKEA bara gör sina förändringar med kundens bästa i fokus är det väl bara att köpa.
Tror man att IKEA, precis som de flesta andra företag med samma kostnads- och utvecklingsfokus, ibland gör fel, ja till och med blir dumsnåla, då tar man med det i tankarna och kollar sedan produkterna ordentligt. Tro inte att ett IKEAkök idag är detsamma som för 10, eller ens 1 år sedan. Vad man sedan väljer är ju upp till var och en. De flesta märker snabbt att man inte får ett högkvalitetskök för en bråkdel av pengen. Om man sedan tycker man får tillräckligt mycket för pengen är ju upp till var och en.

Lycka till i köksletandet. Själv ska jag ikväll till IKEA och köpa lite möbler till barnens rum och en lampa. :)
 
Helt rätt!
Alla är kung i sina egna beslut. Känn, kläm och fråga så avgör du själv om det är bra. Gör du ett dåligt köp kan bara du själv ses som ansvarig för det om inte tillverkaren utlovat en kvalité som är bättre än den du köpt.
 
Shit vilken tråd!

Vi står och planerar nytt kök och har kollat på IKEA, KVIK och EPOC men som amatör, konsument och småbarnsförälder är det svårt att väga in allt utan det blir mer att man lägger ribban på att hitta nåt man gillar på utsidan, (alltså lite som kvinnor väljer bilar - utsidan och färgen först).

Kan man inte reklamera till IKEA om ett gångjärn bryter upp infästningen i stommen? Skulle jag nog göra.

Vi har ännu inte fått in alla offerter så jag vet inte hur mycket det skiljer på materialet mellan olika köksleverantörer men jag vet att många tar 10'000 bara för att montera stommarna och IKEA's kan jag så det kan jag göra själv i garaget och spara 10 lax :)
 
Nu har jag till slut både sågat och borrat i mina nya stommar från IKEA. (Har byggt om dem till grundare skåp än de egentligen är.)
Jag kan inte märka någon större skillnad i kvalitet jämfört med det jag köpte för ca 5 år sedan.
Möjligen är själva det vita laminatet något sprödare än förut, men det är marginellt i så fall.
 
Nu har det kommit ett test på köksskåp som kanske kan ge oss svar på köksskåpens kvalitet. Läs länken för alla detaljer.

Kort sammanfattning: Ballingslöv är bäst (och dyrast), Mardodal, HTH, IKEA och Vedum är i mitten när det gäller kvalitet (IKEA billigast) och Kvik har sämst kvalitet. Olika skåp verkar dock vara olika bra på olika saker, ånga, reptålighet, belastning mm. Läs testet och begrunda hur mycket du vill betala och vilken kvalitet du vill ha.

http://www.testfakta.se/hem_hushall/article55927.ece
 
Ur testet:

Det går inte att undvika att spilla i ett kök. SP applicerade kaffe, sprit, vatten och fett på luckorna. Fyra av luckorna fick fläckar efter spriten och luckan från Ikea fick dessutom en bestående fläck av vatten.

Inte så förvånande med tanke på att IKEA började sälja "rostfria" bestick som inte tålde vatten redan på 1980-talet.. :@
 
Ur testet:

En trissa av filt doppas i vatten , olja , alkohol och kaffe och placeras på luckans yta . Efter en exponeringstid på 24 h bedöms hur den målade ytan påverkats .
De fläckar som uppstod var väldigt svåra att upptäcka men vi kunde se en förändring i en viss ljusspegling.
Samtliga skåp klarade sig med ett betyg på 4 eller högre , vilket är klart godkännt .

Ikea fick 4,5 , Ballingslöv , Marbodal och Vedum fick 4,8 , HTH och Kvik fick 5
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.