Pannan är på god väg att rasa så det ska köpas en ny. Jag ville först riva ut det gamla badrummet i källaren för att ställa pannan där, men bestämde igår att vi bara ersätter den gamla pannan. Men jag kan inte riktigt släppa tanken på ett pannrum. Velig som tusan.... Så jag provar den här tråden för att utröna om det är värt att ge sig på.

Se gärna den här tråden och den här tråden.

Det är alltså ett badrum. Betongväggar och golv. Gammal gjutjärnsbrunn.

1) Kan jag bara gjuta igen brunnen eller måste jag bila upp och plugga igen?


2) Behöver släta till golvet. Görs det bäst med flytspackel eller betong? Måste det armeras? Är det lönt att måla golvet?


3) Behöver ta upp hål i en vägg för rökrör, ventilation och vattenrör. Hur gör jag det bäst utan att riva för mycket?


4) Vad är enklast: putsa väggarna eller montera upp gips/minerit?


5) Badrummet är idag klätt med kakel upp till 1,5 m ca, klicker på golvet, toastol, duschkabin, handfat. Vad kan tidsperspektivet vara på att riva ut allt och göra slätt och rent?


Tacksam för lite input
 
Är det inte bra att ha en golvbrunn den dagen systemet ska tappas?
 
Det var dels ngn som avrådde eftersom vattnet torkar ut. Men mest beror det på att den isf skulle hamna under pannan och där vill jag inte ha en brunn jag inte kommer åt. Hink får duga.
 
Nej för 17. Inte pannrum utan golvbrunn. Det kommer du att ångra.
 
andersmc skrev:
Nej för 17. Inte pannrum utan golvbrunn. Det kommer du att ångra.
Vad jobbig du är nu. :) Jag som hade föreställt mig att det här skulle bli lätt och smidigt.

Om jag nu ska behålla brunnen, hur gör jag för att ansluta ny brunn till gjutjärnsröret? Räcker det att stoppa i ett plaströr i mindre dimension, plastbrunn och sen gjuta? Och så måste det såklart vara fall då eller? :S
 
cederbusch skrev:
Vad jobbig du är nu. :) Jag som hade föreställt mig att det här skulle bli lätt och smidigt.

Om jag nu ska behålla brunnen, hur gör jag för att ansluta ny brunn till gjutjärnsröret? Räcker det att stoppa i ett plaströr i mindre dimension, plastbrunn och sen gjuta? Och så måste det såklart vara fall då eller? :S
Det finns speciella övergångar mellan gjutjärn och plast, kolla ex. Rinkabyrör.

Men vad du än gör, skippa inte golvbrunn.
 
Det finns ju avlopp för vask och toa också som jag hade tänkt ta bort. En idé kan ju vara att låta något av dem vara kvar för avhällning?!
 
Dels så brukar avtappningen på pannan sitta lågt så ditt avlopp bör sitta på en lägre nivå än detta.
Dels så kan ju pannan börja läcka, eller en av alla de rörkopplingar som tillhör pannan.
Utan att ta i alltför mycket så vore det vansinne att inte behålla golvbrunnen!
 
Jag börjar inse det....

Jag försöker få svar på hur jag ska gå tillväga men det vill sig inte riktigt. Jag förstår att jag få bila upp och fram röret. Stoppa i plaströr i lämplig dimension, ny brunn. Men sen då? Är det bara att hälla på betong och sen jämna av med ett lager flytspackel? De andra avloppen, hur pluggar/blockerar jag dem lämpligast?
 
Du behöver knappast flytspackla. Betongen blir tillräckligt jämn.
 
Det ligger ju kakel på golvet idag, tveksam om jag får bort det såpass att det blir jämnt och fint sen. Men hoppas går ju. :)
 
Nik206 skrev:
Eller så lägger du bara ovanpå :)
Det hade ju varit det skönaste alternativet: bara hälla över allt. Men med brunn som ska flyttas, två avlopp som ska bort så känns det som att det lika gärna är att bila bort allt. En del plattor sitter lite löst dessutom. Kanske inte är så bra att flyta över?
 
Flyta??? ;)
Där du bilar gjuter du igen med betong och lägger i nivå med gamla klinkersen, sen kammar du ut fix och sätter det nya. Enkelt o bra :)
 
  • Gilla
Erik321
  • Laddar…
klinker i ett litet pannrum känns lite overkill. men jag vill heller inte ha de gulbruna från 70-talet som ligger där nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.