Jag älskar byggahus, vilken fråga jag än kan komma på så har någon haft exakt samma scenario och ställt frågan. Men idag blev det lite scary nästan. :) Hittade den här tråden och det skulle kunna ha varit jag som hade åkt tillbaka i tiden och ställt frågan och laddat upp bilderna.

I en annan tråd för en tid sedan tog jag upp att jag får fylla på pannan lite då och då. Jag har haft misstankar om läckage. Nu har pannan stått stilla sedan maj pga av renoveringar i huset. Igår städade jag upp i källaren, askade ur pannan och startade den. Gick fint, men idag så fick brännaren ingen ström och pannan var kall. Efter lite rivande och felsökande visade det sig att maxtempgivaren hade gått sönder. Jag kopplade då helt enkelt bort den (dumt kanske!?). Då fick jag igång den. Men så satte jag på elpatronerna för att testa. Då small det till! Säkringen löste ut. Mätte över relät i kopplingsskåpet på pannan och hade kortslutning där över en av patronerna. Öppnade luckan till patronerna för att kolla och hittade detta.

Det verkar vara totalt sönderrostat runt patronerna, isoleringen som låg mot dem var dyblöt. inte konstigt att det blev kortis. Det står vatten omkring patronerna och det rör på sig. Det droppar också lite under pannan vilket det inte gjort förut.

Antagligen har det läckt vatten ganska länge med att driftuppehållet under sommaren var droppen. För inte kan det väl ha rostat så där på några månader?

Frågan är om det bara är en packning som gett sig och att det skulle kunna gå att fixa till eller om det läcker någon annanstans från början och att det kondenserat där uppe som sedan gjort att det rostat och börjat läcka ännu mer. Och är det ens värt att försöka?

Pannan är en CTC från -94, precis som i tråden jag länkade till. Jag har varit sugen på att byta till en riktig pelletspanna men "sen" inte nu. :) Men som det är nu så känns det ostabilt att inte också kunna köra med el, plus att den läcker i kombination att jag kopplat bort maxtempgivaren.

Kanske är en dum fråga, men kan hem/villaförsäkningen ersätta något när det gäller pannan?

Många frågor nu, men en sista bara: om vi beställer en ny panna, vad är tidsperspektivet på att få den installerad och klar?
 
  • PICT0075.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En liten update. Satte igång pannan igår igen. Nu verkar det ha torkat upp runt patronerna, men trycket hade också försvunnit. Fyllde på mer vatten nu på morgonen men såg inte att det blev blött runt patronerna. Inte var det blött på golvet heller. Så förhoppningsvis kan vi köra så här ett tag, med risk för att brännaren krånglar och vi står utan värme.

Jag har lite ångest över det här med pannan för jag vill ju riva ut på toan i källaren som står mitt i huset vid murstocken och göra pannrum där. Men det är ju en hel del förarbete med ventilation mm... Och med analkande vinter känns det sådär...

Jag kollade lite kvitton och pannan är från -93, men det känns ju inte så gammalt egentligen. En del har ju pannor från 70-talet!!

Hoppas någon kan kika på mina frågor och ge ngt svar..
 
Kolla med försäkringsbolaget, jag skulle få ersättning för min (bergvärmepump) med åldersavdrag.
Att få in en ny panna tar väl inte jättelång tid, det som tar tid är att bestämma sig för vad man vill ha in.
 
Ja, och det är minsann inte lätt. Läser så ögonen blöder men fastnar liksom inte för någon. Många har framåtbrinnande brännare, men det är enligt vissa förlegat. Jag har inget emot att behöva dona lite i pannrummet, det är påfyllningen av pellets som är jobbig och det kan jag ju ordna med senare. Så det ska helst vara en rimligt dyr panna med bra verkningsgrad som inte kommer krångla jämt... :) Förslag?

Tittar på det utbud Veosol har, vad tror ni om dessa? http://veosol.se/listaprodukt.php?lista=1%20&kategori=1&ukategori=1

Edit: Pratade med en utomordentligt trevlig man på Veosol. De kan även köpa in CTC Ecoflex V. Jag har börjat fastna för den pannan. Ngn som har erfarenhet av den?
 
Redigerat:
Om du gillar att dona i pannrummet varför väljer du inte en vedpanna då istället? Jag menar friheten blir större vad du kan elda, ved eller stora pellets - Loggs, tror att en vedpanna kan du säkert installera själv om du inte har tummen mitt i ....vilket det verkar som du inte har.
 
silversmeden skrev:
Om du gillar att dona i pannrummet varför väljer du inte en vedpanna då istället? Jag menar friheten blir större vad du kan elda, ved eller stora pellets - Loggs, tror att en vedpanna kan du säkert installera själv om du inte har tummen mitt i ....vilket det verkar som du inte har.
Nja, jag menade mer att det måste inte vara en helautomatiskt panna utan det är helt ok att någon gång i månaden tömma ur askan och köra en viska i kanalerna. Grannen eldar med ved och det är inget jag avundas. Han har kanske inte optimal panna för huset kanske, men de har det alltid kallt hemma på vintern tycker jag. Och då eldar de ofta. Tre 500 liters tankar. Nej, så mkt vill jag inte stå i pannrummet. :)
 
Oj då inget vidare, lite feldimensionerat tydligen. Det ska inte ta mer än max 1/2 timme om dagen när det är riktigt kallt, sotning 1 gång i veckan ca 1/2 timme om man har dimensionerat rätt. Sedan är det klart att man är i pannrummet för att man tycker det är kul och se när det brinner men det är en annan sak. Lite bygger kanske på att man har tillgång eller intresse att få tillgång till gratisved, då kan det bli riktigt billigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.