Aha!
Håller delvis med dig, men inte helt ;)
Det blir ruggigt fräscht och ju mindre utrymme desto mer lönt om man tittar på kostnads- och tidsaspekten.
 
Suck vad trött jag bli. Har börjat riva i det blivande pannrummet. Så imorse så kom jag på att jag läst att pannan måste ha 1 meter fritt framför. Jag mäter i rummet och inser att om jag ställer den som jag vill så får jag knappt 50 cm fritt framför. Ställer jag den på andre ledden så att säga kan jag få till kanske 70 cm. Enda sättet vore att ställa den diagonalt ut från hörnet, men då blir det istället trångt med pelletsförrådet. Det är visst inte meningen att jag ska få mitt pannrum där....

Har sökt CTC idag för att höra vad avståndet beror på. Jag antar att det handlar om att det ska finnas tillräckligt med svängrum för brännaren. Vad göra?
 
Jag antar att det är för att det skall vara lätt att aska ur och sota. Men du lär ju kunna sota med 70 med, lite bökigare bara.
 
Brännaren brukar kräva lite utrymme för att kunna plockas ur pannan. Men 1m låter i överkant.
 
Är det EcoFlex du bestämt dig för? Ladda hem manualen om du inte redan gjort det. Tror det är när man drar ut asklådan det behövs mest plats framåt.Räknar du dina 50 / 70 cm från plaskåpan eller själva pannans nedre del?
 
Ringde CTC för att förhoppningsvis få besked. De rekommenderade att jag pratade med min sotargubbe. Det gjorde jag och han blev inte så glad över att det är mindre än 1 meter framför. Menade att det står i Boverkets regler dessutom. Han sa iofs att om de kommer dit och jag installerat pannan med 70 cm framför så kommer de inte att underkänna anläggningen, men han ojjade sig lite över deras arbetssituation.

Jag hittade efter en snabb sökning inget som talar om en sådan regel från Boverket. Så nu är jag kluven. Ska jag ställa pannan åt andra hållet så jag får knappa 70 cm och hålla tummarna? Eller installera pannan där den gamla står idag och istället försöka göra pelletsrum av badrummet?

Japp, det är EcoFlex V jag ska ha. De skriver bara 1 meter fritt framför och det är väl för att ha marginal. Det framgår inte varifrån man ska mäta men jag har räknat från yttersta punkten på pannan, dvs kåpan. Känns logiskt.
 
Nu vet jag inget om rummet men var sitter dörren? Det måste ju kanske inte vara en meter fritt inom rummet
 
Kan du rita rummet och pannas placering? Vad kan se så behöver du 800 + 800 mm för att få ut asklådan, sen behöver du ha ytterligare kanske 150 framåt, eller 600 åt sidan för att komma förbi brännaren.
 
ja73 skrev:
Kan du rita rummet och pannas placering? Vad kan se så behöver du 800 + 800 mm för att få ut asklådan, sen behöver du ha ytterligare kanske 150 framåt, eller 600 åt sidan för att komma förbi brännaren.
Tack för att du kollade. Ja det låter onekligen trångt att ha mindre än 1 meter framför. Får mäta lite hemma sen om det kan vara värt att ställa den på diagonalen. Men jag tror dessvärre att jag kommer vara tvungen att landa i att den ska vara kvar där den står idag.

En hyffsat korrekt ritning jag gjorde lite snabbt i paint. Det röda är den befintliga placeringen, det gröna den önskade.

Jag har inte tid eller lust nu att blåsa ut det befintliga pannrummet och göra fräscht, så därför känns det hela lite B!
 
  • källaren panna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det ser ju ganska trångt ut. Kanske kan det gå med pannan vriden 90 grader. Du skulle kanske kunna måla gamla pannrummet bara där pannan ska stå?

Här är en tråd om min installation: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5326
 
Ja det var vad jag menade med att ställa den diagonalt, men det känns fel på alla sätt.

Visst skulle jag kunna, och det vill jag, måla upp och fräscha till där den står idag. Men jag har problem med putssläpp, de har kluddat på med en för tät färg. Det blir ett lite för stort projekt att nu på några veckor slipa bort all tät färg, putsa om och sen måla. Det tråkiga är att det blir ju inte lättare sen när pannan står där.... pest eller kolera.

Edit: såg förresten din tråd tidigare idag. Man blir avundsjuk, så där skulle jag vilja ha det. Men tiden finns tyvärr inte.
 
ja73 skrev:
Ja det ser ju ganska trångt ut. Kanske kan det gå med pannan vriden 90 grader. Du skulle kanske kunna måla gamla pannrummet bara där pannan ska stå?

Här är en tråd om min installation: [länk]
En fråga till dig förresten: I dokumenten till pannan står det att vid sidoanslutning av pelletsmatningen så behövs 2-metersröret. Jag hade tänkt använda samma matning och förråd som jag har idag, och den är väl 1,5 meter. Är det stört omöjligt att ordna med sidoanslutning med det kortare röret?

Jag pendlar mellan hopp och förtvivlan när jag funderar på eländet. Igår hade jag accepterat tanken på att pannan måste få stå kvar. Men då tänkte jag nyttja badrummet till pelletsförråd istället. Dvs ta upp ett hål där jag låter antingen hela skruven gå igenom eller allra helst bara själva slangen som är sista biten. Men nu så funderar jag på om det är värt att ställa pannan direkt framför dörren. På så sätt får jag ju utrymmet framför, men har istället dålig nytta av utrymmet på sidorna. Frågan är om jag ens får in ett veckoförråd där då.

Det trista är att om jag låter pannan vara kvar så skulle jag vilja göra snyggt där, men det känns vanskligt om kylan skulle komma. JAg skulle behöva dra om vattnet provisoriskt också med den kostnad det innebär.
 
Jag har 1.5m skruv och sidoanslutning, det fungerar. Botten i mitt förråd är kanske 1 dm ovan golvet. Sen är skruven lite brantare än 45 grader. Lite långsam matning men det påverkar inte brännaren som ju har internförråd. Nog ska det gå att få till med din befintliga skruv.

Finns det möjlighet att byta till bredare eller flytta dörren till badrummet?
 
Så den stora frågan är... Vilken av väggarna ska du riva? :)
 
Väggen som skiljer dagens pannrum mot badrummet är antagligen bärande då hjärtväggen löper där ovanför. Men jag har bestämt mig för att låta pannan vara kvar där den är idag och istället satsa på att bygga ett större förråd för pellets så man inte behöver fylla på så ofta och slippa dammet när man fyller från säck. Det blir ganska skitigt i källaren av det. Så kan jag bygga en vägg bredvid och ha ngt framför som går att ta bort lätt till sotaren.

Får se om jag orkar på att plugga rören och ta bort pannan så jag kan snygga till innan de kommer för att installera.

ja73. Det var goda nyheter! Kommer slangen med pannan? Hur lång är den? funderar på om jag kan gå med den genom väggen och ha själva skruven i förrådet. Eller så får den sticka ut, men det är svårt att på förhand gissa var den bör sticka ut för att inte vara i vägen känner jag. Tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.