Det är enda gången det har hänt. Måste ha varit fel på kniven redan innan. Däremot så går det en kniv ibland på rötter och stenar. Har dock gett upp med att leta delar eftersom de inte orsakar problem. Getingar och bin, pinnar, nypon, björnbärsris mm orsakar ett flertal skador på barnen under sommaren, men ännu inga skador pga rester från en kniv. De restar jag har hittat de gånger jag har sökt har varit små flisor. Kniven verkar splittras i rätt många små bitar.

Det kanske går sönder tre-fyra knivar på en sommar och då har jag rätt myckrt rötter, stenar och kvarglömda leksaker som tuggas på...
 
pacman42 skrev:
HQA är grymt bra på långt gräs.

Jag har haft en stor del av tomten avstängd i två veckor och min HQA har nu fullt upp med att hinna ikapp med klippningen, gräset är på ca 25% av gräsmattan ca 25cm långt, på resten av gräsmattan är gräset mellan 5cm och 25cm.
Grymt bra gräs 25c på två veckor!
Hur lyckas du få det att växa så fort?
 
Gödslat i våras och omväxlande ösregn och sol. Sedan har området varit avstängt i tre helger och två veckor, dvs i praktiken i 17 dagar.

Det snabbväxande gräset i kombination med backig och stor tomt var orsaken till att jag köpte en robot. Vet inte vilken sorts gräs det är, men det tål inte att vara övertäckt ett par dagar ens utan att gulna.
 
BennyA skrev:
Ditt önskemål är med andra ord två tider som klipparen klipper.
Den en 100% biyta mellan 10:00-11:00
den andra 0% biyta mellan 12:00- 20:00
Bara ett exempel, men tror inte att detta går att programmera på denna modell?

Jag har två tider att ställa in på min lilla AM 305, men kan inte ha olika % på biytan där. Hoppas att du har bättre lycka.
En lösning som fungerar med lite trixande.
Två klipptider/ dygn, 1 och 3 timmar ( klipper 3 timmar på en laddning)
Biytan klips med frekvensen 1 (= varranan gång klipparen åker ut för att jobba)

Kanske regnet kommer att störa, naturligt vis klipper man inte i blöttan om man har regnsensor.
 
JAJansson skrev:
En lösning som fungerar med lite trixande.
Två klipptider/ dygn, 1 och 3 timmar ( klipper 3 timmar på en laddning)
Biytan klips med frekvensen 1 (= varranan gång klipparen åker ut för att jobba)

Kanske regnet kommer att störa, naturligt vis klipper man inte i blöttan om man har regnsensor.
Hmm låter ju bra, Men varför inte klippa när det regnar? = höst. Det jag tycker är underbart är att min Husqvarna har klippt när det är blött, vilket nu på hösten är 95% av dagarna. :D
Det är ju nästan det som är underbart med en robot.
 
Det är bättre att klippa när gräset är tort. Slipper massa rengöring.

Men vist käns det som det regnar varje dag/natt dessutom ligger daggen kvar långt fram på dagen.
Gräset växer inte så fort på hösten i regnet, mörka och korta dagar.
 
Hej
Är intresserad att ev köpa en robot men vet inte om det kommer fungera till min tomt då jag har två smala passager samt ganska så stora höjd skillnader bifogar en ritning på hur min tomt ser ut om någon är sugen på att hjälpa mig på traven med modell osv.

2ebqxp0.jpg
 
Redigerat:
Hej Bygproj

Hur smala är passagerna? Jag har för mig att HQ rekommenderar minst 2m bredd.
Har du en Iphone kan du ladda ner HQ:s app och mäta lutningen med den.
Den föreslår då vilken AM som passar bäst.
 
Bygproj skrev:
Hej
Är intresserad att ev köpa en robot men vet inte om det kommer fungera till min tomt då jag har två smala passager samt ganska så stora höjd skillnader bifogar en ritning på hur min tomt ser ut om någon är sugen på att hjälpa mig på traven med modell osv.

[bild]
Påminner väldigt mycket om min tomt. Jag har två smala passager som inte är mer än 1m breda, och de fungerar. Det viktiga är att klipparen (HQ AM 220AC i mitt fall) kan följa begränsningskabeln genom passagerna. I den ena passagen så har jag bara begränsningskabel på ena sidan (husvägg på andra sidan), men det fungerar ändå bra.

Några grundläggande saker att tänka på:
- ha inte begränsingskabel horisontellt i en kraftig sluttning, det fungerar inte bra (jag måste planera om delar av min tomt pga detta, inga stora saker, men en del jobb blir det). Klipparen klarar kraftiga sluttningar, men inte nära begränsningskabeln i nederkant (den slirar/gräver mycket och när den svänger om så har den en tendens att inte vilja gå uppför backen). Är det bara en aning planare närmast begränsningen så går det bättre. Tänk också på att inte klippa över "kanten" nära kanten på gräsmattan, den fastnar gärna där även om lutningen är liten när det är blött i gräset.
- se till att begränsingstråden går att följa hela vägen in till laddstationen, om det inte är möjligt (exempelvis för att gräsmattan lutar för brant för att köra uppför i mitt fall på ett par ställen), se till att ha guide-kabel där för att leda in till stationen.
- man kan ha guidekabel och begränsningskabel mycket nära varandra, men se till att det går att följa begränsningskabeln från det stället till laddstationen, annars kommer den inte att hitta hem.
- Det är inte nödvändigt med guidekabel runt hela tomten, men det hjälper mycket. Om möjligt placera laddstationen centralt (i mitten) av tomten och ha en guidekabel som passerar bägge sidorna. Eftersom du har två smala passager så skulle jag rekommendera att laddstationen inte ligger mellan dessa då det då är svårt att få guidekabeln att passera alla delar av tomten.
- Tänk på att placera laddstationen skuggigt/svalt (för batteriernas livslängds skull. Ett laddhus i ljus färg är också ett bra alternativ.

Detta var några saker som jag gärna hade velat veta i förväg...
 
Ansy_74 skrev:
Hej Bygproj

Hur smala är passagerna? Jag har för mig att HQ rekommenderar minst 2m bredd.
Har du en Iphone kan du ladda ner HQ:s app och mäta lutningen med den.
Den föreslår då vilken AM som passar bäst.
Hej
Den smalaste är till höger och den är bara 70-80 cm och lutar ganska så kraftigt.
 
pacman42 skrev:
Påminner väldigt mycket om min tomt. Jag har två smala passager som inte är mer än 1m breda, och de fungerar. Det viktiga är att klipparen (HQ AM 220AC i mitt fall) kan följa begränsningskabeln genom passagerna. I den ena passagen så har jag bara begränsningskabel på ena sidan (husvägg på andra sidan), men det fungerar ändå bra.

Några grundläggande saker att tänka på:
- ha inte begränsingskabel horisontellt i en kraftig sluttning, det fungerar inte bra (jag måste planera om delar av min tomt pga detta, inga stora saker, men en del jobb blir det). Klipparen klarar kraftiga sluttningar, men inte nära begränsningskabeln i nederkant (den slirar/gräver mycket och när den svänger om så har den en tendens att inte vilja gå uppför backen). Är det bara en aning planare närmast begränsningen så går det bättre. Tänk också på att inte klippa över "kanten" nära kanten på gräsmattan, den fastnar gärna där även om lutningen är liten när det är blött i gräset.
- se till att begränsingstråden går att följa hela vägen in till laddstationen, om det inte är möjligt (exempelvis för att gräsmattan lutar för brant för att köra uppför i mitt fall på ett par ställen), se till att ha guide-kabel där för att leda in till stationen.
- man kan ha guidekabel och begränsningskabel mycket nära varandra, men se till att det går att följa begränsningskabeln från det stället till laddstationen, annars kommer den inte att hitta hem.
- Det är inte nödvändigt med guidekabel runt hela tomten, men det hjälper mycket. Om möjligt placera laddstationen centralt (i mitten) av tomten och ha en guidekabel som passerar bägge sidorna. Eftersom du har två smala passager så skulle jag rekommendera att laddstationen inte ligger mellan dessa då det då är svårt att få guidekabeln att passera alla delar av tomten.
- Tänk på att placera laddstationen skuggigt/svalt (för batteriernas livslängds skull. Ett laddhus i ljus färg är också ett bra alternativ.

Detta var några saker som jag gärna hade velat veta i förväg...
Jag hade tänkt mig en automover 305 men har dom samma "intelligens" som dom andra med guide tråd till laddsttionen osv eller är dom simplare ?
 
Bygproj skrev:
Jag hade tänkt mig en automover 305 men har dom samma "intelligens" som dom andra med guide tråd till laddsttionen osv eller är dom simplare ?
Jag kan tyvärr inte 305:an, men jag tror den skulle fungera under förutsättning att 70-80cm passage fungerar med den. Jag ställer bara ned korridorbredd på min 220AC, om det går på 305 är dock öppet...
 
305:an har tre inställningar på passagebredd, bred-medel och smal. Vid smal kör den mitt över guidekabeln.
Det skall fungera men man får dock tänka på en ökad risk för spårbildning. Dock rekommenderar man
inte denna inställning om det inte absolut krävs enligt manualen. Dessvärre har jag ingen erfarenhet av detta avsnitt.
 
Jag är ingen expert men vad jag har lärt mig från min egen 305'a så kommer den nog inte räcka till för din tomt.
305'an kan bara ha en guide kabel så var du än ställer stationen så kommer du få svårt att få den att nå alla ytor. T.ex om du ställer den i mittenområdet och kör guide till vänstra eller högra området så kommer den få svårt att hitta till det andra. Likaså måste 305 alltid använda guiden för att hitta hem, så om den är i ena området som inte har en guide så kommer den ha väldigt svårt att hitta hem.
Och precis som pacman42 skrev så är 305 rätt så enkel och dum, man kan bara ställa den i 3 lägen och när den står som smal så blir det väldigt snabbt spårbildning.

Det kanske skulle gå att sätta den i ena större området och köra en guide hela vägen bort till det andra, men då blir det antagligen svårt att få den att stanna och klippa i mitten området...
 
Min 220 hittar ju hem via begränsningskabeln också, vilket gör att det fungerar rätt bra utan guide - så länge som begränsningskabeln är lätt att följa hem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.