Fidde_ skrev:
Hanbjälkar vet jag inte vad de är men stödben är under uppbyggnad.
De har hänt massor sen dom sista bilderna.
Uppdateringen kommer!

Mvh
Fidde
Hanbjälke är den horisontella regeln man stoppar mellan de två reglar du har uppe nu, som man normalt skruvar innertaket i :D

Keep up the good work, fantastisk kul läsning! :D
 
lorens skrev:
Hanbjälke är den horisontella regeln man stoppar mellan de två reglar du har uppe nu, som man normalt skruvar innertaket i :D

Keep up the good work, fantastisk kul läsning! :D
Ahh...
Hanbjälkar är uppe och kommer bli frilagda i innertaket.
Tackar.

Mvh
Fidde
 
Kan för övrigt berätta att råsponten och pappen sedan länge e uppe och i nästa vecka kommer en firma och lägger på mitt Shingel tak.
Sen har de gamla risiga golvet på ovanvåningen rivits ut och nya 7meters golvbjälkar i 45*195mm monterats upp.
Har lagt golvspån i det nya sovrummet på ovanvåningen och halva vardagsrummet uppe.
I sovrummets bjälklag blev de även lite kortlingar för att förstärka upp.
Har även påbörjat isolera taket med 1*45 + 1*145mm isolering lagd omlott för att undvika kallras.
Takfoten har fått dubbla lager cellplast 100mm.

Ska försöka få en sotare som kommer och fixar skorstenen så den blir godkänd för jag har massor med virke som jag vill elda upp.

Ska försöka fixa upp fler bilder åt er men de e lite mycket med 1 konsultarbete och en egen nystartad billackering ihop med detta projektet... :(

Mvh
Fidde
 
Imponerande! Själv är jag nöjd att jag tapetserade en fondvägg igår :blushing:
 
weezer skrev:
Imponerande! Själv är jag nöjd att jag tapetserade en fondvägg igår :blushing:
Tackar!
Jag har aldrig tapetserat!
Man får lära sig de man behöver kunna...

Mvh
Fidde
 
Sakta men säkert går de framåt...
Har fått på plats dom sista golvbjälkarna till golvet på ovanvåningen samt resterande golvspånet uppe.
Har även börjat kolla lite på inkommande vatten i våtrummet som ska upp i en liten utbyggnad som ska upp!

Lite bilder på framgången såhär långt:

P8230668.jpg
P8230669.jpg
P8230677.jpg
P9010717.jpg
P9030736.jpg
P9030729.jpg

Mvh
Fredrik
 
Om det är det där du menar med "hanbjälkar" (bild 5) så skulle jag nog oroa mig en smula om jag var du. Det är väldigt mycket av takstolarna nedanför hanbjälkarna som saknar stöd, verkar bara som om de vilar på (och är fästa i) hammarbandet (syllen ovanpå väggarna).
Helst skulle mellanbjälklagsreglarna (som killen sitter på i bild 3) även utgöra hanbjälkar, dvs gå hela vägen ut till takstolarna och hålla ihop dem så att de inte dras isär eller pressar ut väggarna när du får lite belastning på taket. Nu kanske du klarar dig från stora snölaster eftersom taklutningen verkar brant, men helt enligt regelboken är det nog inte.
 
b8q skrev:
Om det är det där du menar med "hanbjälkar" (bild 5) så skulle jag nog oroa mig en smula om jag var du. Det är väldigt mycket av takstolarna nedanför hanbjälkarna som saknar stöd, verkar bara som om de vilar på (och är fästa i) hammarbandet (syllen ovanpå väggarna).
Helst skulle mellanbjälklagsreglarna (som killen sitter på i bild 3) även utgöra hanbjälkar, dvs gå hela vägen ut till takstolarna och hålla ihop dem så att de inte dras isär eller pressar ut väggarna när du får lite belastning på taket. Nu kanske du klarar dig från stora snölaster eftersom taklutningen verkar brant, men helt enligt regelboken är det nog inte.
Bild 3 som du påtalar är just när jag monterar 1 av 2 stöd för takstolen.

Syns lite på denna bild:
P8300715.jpg

Samt denna:
P8250683.jpg

Mvh
Fredrik
 
Idag kommer det efterlängtade Shingeltaket.
Ni som bor i skåne vet hur vädret varit den senaste veckan så ni förstår säkert va jag menar.
Ihop med den leveransen kommer även lite regelmaterial till ovanvåningen.
I helgen har jag fixat lite hjälp så de ska kunna bli lite gjort.

Planen för helgen är:

Börja mura upp "hylla" i våtrum
Lägga värmeslingor i våtrum
Få upp reglar till vägg på ovanvåning
Få upp takbjälkar i kupan
Isolera taket


Bilder kommer.

Takfirman som ska lägga Shingeltaket kommer på måndag för ett möte och drar förhoppningsvis igång på tisdag!
 
Känner snart att det börjar bli dags för besök hos dig och inspektera :)
 
Väldigt inspirerande läsning Fredrik och vill bara säga att man blir ju svettig av det tempo du håller ;)
 
Tycker jag verkligen du ska!

Mvh
Fredrik

Fartsyndare skrev:
Känner snart att det börjar bli dags för besök hos dig och inspektera :)
 
Tack Anders!

Mja de går lite segt för tillfället tycker jag. ;)

Mvh
Fredrik

Anders D skrev:
Väldigt inspirerande läsning Fredrik och vill bara säga att man blir ju svettig av det tempo du håller ;)
 
Nu så börjar de likna ett tak här hemma.
Igår började takläggarna med att lägga mitt nya Shingel tak...
Detta verkar ta en stund... :)
Men de hade nog tagit mig ännu längre tid.

Men de börjar likna nått.

Taket är från Icopal och heter Plano Pro och kulören är Graphite Black.

IMAG0014.jpg
IMAG0015.jpg
IMAG0016.jpg

Håll till godo...

Mvh
Fredrik
 
Fan du det tar sig ju riktigt bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.