Hej

Vill bara berätta om min upplevelse när jag köpte ett spabad från Folkpool i somras.

När jag köpte spabadet köpte jag även till leverans med kranbil, vilket skulle innebära att jag fick spabadet precis där jag ville, inom 22 meter från där kranbilen kunde ställa sig.
Anledningen till att jag köpte till denna tjänst för 1500:- var att jag har problem med ryggen (därav behovet av spabadet till att börja med).

Det blev en massa strul med leveransen, och vad som hände står i detta email som jag skickade till Folkpool den 10:e juni i år:

Hej John,

Har haft extremt mycket strul med leveransen från er.

* I lördags ringde er transportavdelning och meddelade leverans på
söndag eftermiddag. På söndagen ringde dom och sa att kranbilen gått
sönder och var på lagning, dvs ingen leverans. Istället skulle jag få
leveransen på tisdagen.

* I tisdags fick jag meddelat leverans på onsdag.

* I onsdags blev jag meddelad leverans på torsdagen.

* Igår (torsdags) fick jag meddelat på förmiddagen att spabadet var
lastat på en kranbil och på väg till mig. Hade sedan kontakt med
föraren löpande som hela tiden meddelade att han kommer om 1-2 timmar.
Slutligen dök han upp 23:30 och var extremt trött, sur, stressad,
otrevlig och vägrade lyfta badet till stället jag ville ha det, 10
meter från kranbilen. Enligt honom kunde han bara lyfta 3-5 meter max.

Enligt specifikationen på kranen han hade på sin bil kan den dock
lyfta 600 kilo 20 meter, så om inte kranen var defekt var det en
uppenbar lögn.

Nu står spabadet på gräsmattan, jag måste ta in en annan kranbil som
kostar 2500:- ink moms och hela bygget är försenat med minst 4 dagar.


Jag förstår att leveransen kan strula, det är många parametrar med i
leken, mycket som kan gå fel. Men på det här viset kan man inte
behandla sina kunder, jag har aldrig varit med om något liknande.
Hela den här veckan har var väldigt svårplanerad för mig med alla
leveransbesked som blivit uppskjutna och jag vill givetvis kompenseras
för detta.

Mvh,
Olov

Efter detta fick jag svar att jag skulle få tillbaka pengarna för frakten (1500:), men att det kunde dröja några dagar innan jag fick svar. Trots ytterligare 3-4 email till Folkpool samt besök i butiken har det dock inte dykt upp några pengar.

Så, vill ni ha en smidig leverans är det inte Folkpool ni ska köpa av, tyvärr, för dom har bra spabad. d^_^b
 
Inte så att jag misstror dig på något vis men är det inte lite fel att hänga ut folkpool för att någon återförsäljare klantat sig?

Eller har jag fel? Är det en återförsäljare du varit i kontakt med?
 
  • Gilla
remsan
  • Laddar…
Dom marknadsför sig som "Folkpool Arninge", kanske är en ÅF, men vad ska jag göra?

Om Folkpool lånar ut sitt varumärke så får dom ta att dom "pekas ut" när den som använder varumärket inte sköter sig.

http://www.folkpoolarninge.se/
 
Skicka dom ett krav skriftligen på dina extrakostnader, begär betalning inom 10 dagar och skri att sen blir det ARN. Kopia till folkpools VD skadar säkert inte.
SKicka sen till ARN om det behövs.


Personligen hade jag vägrat ta emot poolen vid leverans om det inte kommit dit den skulle direkt, det blir ju bara mer extraarbete för mig ändå om jag måste ta dit ännu en kranbil. Då får dom komma igen istället med rätt bil och rätt förare. Men det är lite sent nu i detta fallet.

Hoppas det ordnar sig med din ersättning! Stå på dig!
 
Löjligt att hänga ut folkpool som företag för detta.

Om dom anlitar en firma som kör ut lokalt och dessa får strul med utrustningen så betyder det inta att folkpool som företag är skräp.

Jag och tusentals andra har haft utmärkta leverans från folkpool.

Ni kommer säkert att reda ut detta med tiden.
 
Nimajneb skrev:
Löjligt att hänga ut folkpool som företag för detta.

Om dom anlitar en firma som kör ut lokalt och dessa får strul med utrustningen så betyder det inta att folkpool som företag är skräp.

Jag och tusentals andra har haft utmärkta leverans från folkpool.

Ni kommer säkert att reda ut detta med tiden.
Det är fortfarande folkpools ansvar fullgöra sina åtaganden gentemot kunden.
 
klart att det är folkpools ansvar, har dom sålt spabadet med en leverans, sen har dom ansvar gentemot kunden för vad denne leverantör gör och sköter sig.
tycker det är bra att folk säger ifrån om sånt här, man behöver veta både bra och negativa saker om företag, dock kanske detta är något enklare för folkpolen att åtgärda
 
Naturligtvis skall folkpool leverera den tjänst som TS köpt, men att hänga ut folkpool med titeln varning för folkpool är naturligtvis inte korrekt. Hade rubriken hetat strul med kranbil från folkpool eller liknande hade det varit mer rättvisande.
Jag förutsätter att folkpool lever upp till sitt goda rykte och fixar detta snyggt.
 
Nimajneb skrev:
Naturligtvis skall folkpool leverera den tjänst som TS köpt, men att hänga ut folkpool med titeln varning för folkpool är naturligtvis inte korrekt. Hade rubriken hetat strul med kranbil från folkpool eller liknande hade det varit mer rättvisande.
Jag förutsätter att folkpool lever upp till sitt goda rykte och fixar detta snyggt.
Jag är av en annan uppfattning än du. Han har åkt på massa strul, otrevligt bemötande och flera tusen i extrakostnader som folkpool inte kompenserat honom för trots att det snart gått 3 månader, trots att dom lovat det. Möjligheten att fixa det snyggt är passé sedan långt tid tillbaka. Så jag tycker det är befogat.

Man kan inte skriva hela inlägget i rubriken. TS varnar för folkpool och detaljer finns i inlägget. Exemplariskt ;)
 
Redigerat:
Nimajneb
Gudfader Hur kan man bara förvara ett företag som gör så här mot en när man betalar för sig .Och du har du provision från Folkpool ??Går du till Affären och skall köpa mjölk och betalar och dom säger att den kommer om 14 dagar .Nä nä. Står där Folkpool på grejerna så år det Folkpool som har det totala ansvaret så den kommer på plats där kunden vill ha den så är det bara .Bra bra Olofsson kör hårt .Jag skulle sagt åt företaget där du köpt den vad som skulle hända om inget hände från deras sida Du skulle bara hänga ut vart i Sverige du köpt den .Jag har oxså varit ute för dom .Och jag sa till dom vad som skulle hända och då blev där fart kan du tro,Jag var vansinnig skall du veta
 
Kröll, jag försvarar vare sig folkpool, återförsäljaren eller transportfirman. Jag reagerar enbart på rubriken på inlägget vilket åxå framgår av mina tidigare inlägg om du hade läst dessa.
Det är lika irriterande som sättet som kvällstidningarna sätter sina rubriker.

Det dyker då o då upp dessa typer av "varning för xxxx" på BH och tyvärr är sakfrågan av en sådan dignitet att det inte alls motsvarar rubriksättningen.

Tar vi detta enskilda fallet så tycker även jag det är bedrövligt att inte ersättningen tickat in men då vi bara ha ena partens inlagor så kan naturligtvis ingen av oss dra några som helst slutsatser om varför det är på det sättet.
 
Jag håller med Nimajneb. Och jag frågade redan från början om det handlade om en återförsäljare som hade strulat.

Klart att TS skall ersättas eller kompenseras, men att om det nu är en återförsäljare eller dess fraktsätt/ transportfirma som orsakat problemet. Är det ett grovt fel att hänga ut en tillverkare på detta viset!

Som att skriva VARNING FÖR IKEA för att en lokal snickare skruvat ihop det fel.
 
Redigerat:
Nimajneb skrev:
Kröll, jag försvarar vare sig folkpool, återförsäljaren eller transportfirman. Jag reagerar enbart på rubriken på inlägget vilket åxå framgår av mina tidigare inlägg om du hade läst dessa.
Ok, jag förstår att du tycker att det inträffade inte står i relation till rubriken -"Varning för folkpool".

En still undran bara. TS har rent ekonomiskt förlorat 2500:-, övrigt strul undantaget. Detta är enligt dig inte tillräckligt för att utfärda en varning. Så jag undrar följdaktligen, var drar du gränsen?

Och jag måste nog ändå säga att det är lätt att uppfatta det du skriver som ett försvar mot folkpool och inte bara en reaktion på trådrubriken eftersom du skriver att folkpool har tusentals nöjda kunder.

Av den länkade hemsidan att döma har jag full förståelse för att varningen gäller folkpool. Deras namn och logga står både som tydlig överskrift och välkomstskrift.

Personligen tycker jag att vissa reaktioner på trådrubriken här är långt mer överdrivna och oproportionella än TS rubrik om varning för folkpool, som är helt ok i mina ögon.
 
_chrille_ skrev:
Jag håller med Nimajneb. Och jag frågade redan från början om det handlade om en återförsäljare som hade strulat.

Klart att TS skall ersättas eller kompenseras, men att om det nu är en återförsäljare eller dess fraktsätt/ transportfirma som orsakat problemet. Är det ett grovt fel att hänga ut en tillverkare på detta viset!

Som att skriva VARNING FÖR IKEA för att en lokal snickare skruvat ihop det fel.
Vi har ju klassikern http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/137937-varning-foer-dhl-och-rinkabyroer.html

Rubriken i denna var enbart varning för rinkabyrör i början, då tråden handla om att dhl har en problemterminal i Stockholm som rinkabyrörs varor skickas igenom så ändrades rubriken senare. Mao om man bor i den trakten o beställer från rinkaby så skal man säga till om att dom inte ska använda dhl.

Denna tråd har ju faktiskt liknande inriktning.
 
thomasx skrev:
Ok, jag förstår att du tycker att det inträffade inte står i relation till rubriken -"Varning för folkpool".

En still undran bara. TS har rent ekonomiskt förlorat 2500:-, övrigt strul undantaget. Detta är enligt dig inte tillräckligt för att utfärda en varning. Så jag undrar följdaktligen, var drar du gränsen?

Och jag måste nog ändå säga att det är lätt att uppfatta det du skriver som ett försvar mot folkpool och inte bara en reaktion på trådrubriken eftersom du skriver att folkpool har tusentals nöjda kunder.
.
Gränsen går väl om ett företag ständigt strular till det för kunderna och inte för en enskild händelse som bara redovisas i en vinkling. Summan tycker jag är oväsentlig, 25kr eller 25000 spelar ingen roll.

Ang mitt försvar av folkpool, det kanske är så att jag är tillräckligt mogen för att inte haka på ett hysteriskt drev när jag inte har all fakta på bordet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.