Eftersom vi är flera som övervakar våra värmesystem med 1-wire så tänkte jag vi kunde utbyta lite erfarenheter i den här tråden.

Det är grymt smidigt med 1-wire jag har ritat upp hela systemet med tankar panna och rör och visar alla temperaturer och flöden i realtid. Med hjälp av lager och opacity kan man lätt ändra färgen i rör och tankar beroende på temperatur.

Ett tips för rökggastemp och om man vill ha temperaturen inne i förbränningskammaren är att köpa k-typ tempgivare från ebay.

Jag använder denna probe http://www.ebay.co.uk/itm/250824170050 den klarar 1250 grader och kostar bara 65:-, den kopplar man i sin tur till ett thermoelementinterface
https://www.m.nu/termoelementinterface-mat-hoga-temperaturer-version-2-p-457.html

För närvarande har jag 26 temperaturgivare kopplade till min buss.

Ett annat tips är att köpa era DS18B20 från kina om ni behöver många, då kostar de bara 8:- styck.
 
Redigerat:
Häftigt!! Ja komponenterna kostar ju en del, tror jag betalade typ 50 spänn här i Sverige för DS18S20 eller om det va B kommer inte ihåg. Jag kör ett långt system ca 75 meter och har haft problem men nu funkar det bra, har sensor på elmätaren ca 70 m från huset detta funkar faktiskt klockrent. Grävde bara ner en Jula kabel med 4 trådar ca 10cm så man inte tar den med gräsklipparen, trodde inte att det skulle funka men det gjorde det. Däremot så drog jag igång elaggregatet till häststaketet i somras o då blev det tokspel på elsensorn, agget ger ca 6-7000 volt o det gillade inte kabeln?Problematiken är väl att kabeln går ganska nära jordspettet och eltråden, får flytta detta. Ett annat problem är när jag kör UPS så får också elsensorn tokspel och tror detta har med den moddade sinusvågen som UPS:n ger den kan visa upp till 40 kW i förbrukning....d^_^b
 
Kul saker det finns.. Ska sätta mig i vinter och titta vad man kan göra för roligt med loggning..

Fortsätt gärna med denna tråd och in med mycket tips och idéer, ska även titta lite på vad fröling har att erbjuda i loggningsväg, har ju redan 3 givare + rökgasgivare, och pannan kan kommunicera via BUS, vet dock inte vilken slags BUS än..
 
ichgary skrev:
Kul saker det finns.. Ska sätta mig i vinter och titta vad man kan göra för roligt med loggning..

Fortsätt gärna med denna tråd och in med mycket tips och idéer, ska även titta lite på vad fröling har att erbjuda i loggningsväg, har ju redan 3 givare + rökgasgivare, och pannan kan kommunicera via BUS, vet dock inte vilken slags BUS än..
Trodde att loggning skulle vara mycket avancerat men efter att jag köpt min Logger och installerat den insåg jag hur enkelt det va. Ett problem är när man kopplar alla givare om man har ett stort nät är avståndet till huvudstammen. Det bygger egentligen på att man börjar med en givare längst bort och drar en huvudstam sedan förgreningar med givare, dessa förgreningar bör vara av olika längd. Kör man på detta sätt så funkar det direkt, jag labbade lite med 2 stammar och det blev inte bra (loggern har 2 ingångar)
Kan rekommendera Logger 2020 finns på www.energibutiken.se pris 1150 sek sedan tillkommer lite givare ca 50 spänn styck, och tråd jag kör Julas telekabel 4 ledare 100 meter 249 ca, man behöver även en router för uppkoppling på nätet om man vill logga online. Jag tycker att online loggning passar mig för då kan man gå in på vilken dator som helst i världen och se sina värden förutsatt att datorn har internet. Till Loggern får man en egen hemsida utan kostnad där man kan ha grafer och systembild osv. Ett problem bara med Loggning, det är starkt beroendeframkallanded^_^b.
 
Spännande!

Jag har lekt lite med Arduino och ds18b20 också! Jag kommer också att övervaka temperaturer i bla. pannrum och även rökgastemperaturen. =)
Dock kommer jag i första hand att nyttja www.pachube.com, som jag testat tidigare.
Har även fått till en fototransistor som ska läsa av elmätaren, också höstprojekt!
 
Jag kör owfs och owserver på en linuxdator och loggar med rrdtool.
 
Nackdelen för min del när jag började logga allt var att jag insåg vilken kass panna jag har... Men det försöker jag åtgärda :)
 
Mr_Smurf skrev:
Nackdelen för min del när jag började logga allt var att jag insåg vilken kass panna jag har... Men det försöker jag åtgärda :)
Det är kul att följa din tråd Smurf, det är ju faktiskt möjligt att modifiera en värdelös panna till en användbar en, dock till en kostnad av vedutrymme. Det är ju en av anledningarna till att nytillverkade vedpannor är ganska stora.. Men du kan nog återuppliva din gammla panna..


En fråga till tråden, vad ska man logga?

Fråga till silversmeden:

Angående Logger 2020, hur lagras värdena? Är man bunden till deras gränssnitt eller är det ett öppet system?
 
Mr_Smurf, misstänker detsamma nu när jag ska monitera pelletseldningen i min Värmebaronen Combimax 30 UB panna...
 
ichgary skrev:
Det är kul att följa din tråd Smurf, det är ju faktiskt möjligt att modifiera en värdelös panna till en användbar en, dock till en kostnad av vedutrymme. Det är ju en av anledningarna till att nytillverkade vedpannor är ganska stora.. Men du kan nog återuppliva din gammla panna..


En fråga till tråden, vad ska man logga?

Fråga till silversmeden:

Angående Logger 2020, hur lagras värdena? Är man bunden till deras gränssnitt eller är det ett öppet system?
Ja vad ska man säga du frågar sånt som jag inte riktigt förstår. Tror att värdena lagras på deras server?tror att det inte är ett öppet system. MEN jag tycker att det är lätt att komma igång och mycket är färdigt.
Kolla min Logger adressen finns längst ner på min signatur där kan ni se vad jag loggar. jag kan tydligt se laddningen av mina tankar och acktemp och en hel del andra värden. När jag går till jobbet tar jag datorn med mig eller surtplattan och kör via WIFI (jobbar hemma). Det som är riktigt intressant är att man kan få en sammanfattad bild av hur ens system fungerar och optimera det, Man kan välja grafer från 15 min till alla värden
Äh läs här istället www.logger2020.se
 
mitt bidrag är http://temp.wvv.se där har jag donat lite, mysql med php och jpgraph.. :)
 
Mr_Smurf skrev:
Ett annat tips är att köpa era DS18B20 från kina om ni behöver många, då kostar de bara 8:- styck.
Har du kanskje en link til webshop?
 
Mr_Smurf skrev:
[länk]
Tusen takk :)
 
Mr_Smurf skrev:
Eftersom vi är flera som övervakar våra värmesystem med 1-wire så tänkte jag vi kunde utbyta lite erfarenheter i den här tråden.

Det är grymt smidigt med 1-wire jag har ritat upp hela systemet med tankar panna och rör och visar alla temperaturer och flöden i realtid. Med hjälp av lager och opacity kan man lätt ändra färgen i rör och tankar beroende på temperatur.

Ett tips för rökggastemp och om man vill ha temperaturen inne i förbränningskammaren är att köpa k-typ tempgivare från ebay.

Jag använder denna probe [länk] den klarar 1250 grader och kostar bara 65:-, den kopplar man i sin tur till ett thermoelementinterface
[länk]

För närvarande har jag 26 temperaturgivare kopplade till min buss.

Ett annat tips är att köpa era DS18B20 från kina om ni behöver många, då kostar de bara 8:- styck.
Bra idé, själv har jag inte hunnit så långt ännu, har bara 3 1-wire sensorer på pannan. Jag kör med sensorerna kopplade till en Arduino som i sin tur skickar värdena till min Linuxserver. Hur har du löst det, har du en färdig lösning eller har du hackat ihop något själv? Hur har du kopplat ihop alla dina sensorer när du har så många?
Något jag själv märkte när jag började sätta ihop sensorerna var att det inte var speciellt praktiskt att löda ihop sensorer med signalkabel, det blir lätt en stor härva av allt redan med bara 3 sensorer så jag har funderat över hur man kan göra det på något smartare sätt, gärna med färdiga kontakter som man använder för att koppla ihop sensorerna med bussen och då lätt kan koppla bort och lägga till sensorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.