Jag blir lite fundersam över dessa effektangivelser på värmeljus. För närvarande hittar jag att IKEA har 100 värmeljus för 27 kr. Vikten är uppgiven till 1,5kg. Oljor och liknande brukar ha ett värmevärde på omkring 40 MJ/kg. Således skulle alla 100 ljus innehålla 60 MJ eller 17 kWh om vikten av aluminiumkoppar försummas. Det ger ett energipris på 1,62 kr / kWh. Om ljuset tar slut på 4 timmar utvecklas en effekt på 42 W. Det må finnas osäkerheter i indata till beräkningen, men det kan inte vara så mycket som 100W från ljuset. Extrema månader blir det fortfarande billigare än el, men jag tror jag skippar det i alla fall.

Erik
 
Råvaran borde rimligen vara billigare än den förädlade produkten, särskilt om man köper bulk istället för konsumentriktade portionsförpackningar. Följdaktligen bör man installera en paraffinvärmare. Blir ju lite säkrare också.... Annars finns ju pelletsdito ;)
 
Om de petiga kvinnorna får bestämma funkar inte ägg i diskmaskinen. Skall inte finnas nån disk före en måltid, bara efter. Att spara på toaspolningen leder bara till att man får ringa rörisen för det blivit stopp. Kanske bra för miljön(ej odören) men inte för plånboken.
 
Suger inte värmeljus i sig en massa syre? Kall luft som tas utifrån. Har ni räknat in det? Obs jag frågar för jag vet inte.
 
pmm skrev:
Om de petiga kvinnorna får bestämma funkar inte ägg i diskmaskinen. Skall inte finnas nån disk före en måltid, bara efter. Att spara på toaspolningen leder bara till att man får ringa rörisen för det blivit stopp. Kanske bra för miljön(ej odören) men inte för plånboken.
Det faller aldrig en tvättäkta gds-are in att ringa rörisen. Rörisar är till för folk som inte vet bättre. Stopp har det då aldrig blivit.
 
Daniel78 skrev:
Jag har faktiskt jobbat på en större fabrik där det var en man som aldrig spolade efter sig, oavsett vad han lämnade där, folk försökte prata med honom om det men han förstod aldrig varför man skulle slösa bort vatten när toaletten inte var "full", han hade inte bott speciellt länge i sverige och detta var hans första jobb, jag antar att det var ont om vatten där han kom ifrån.
Haha... jag hade samma problem pa en arbetsplats i Kina med samma nationaliteter inblandade. Inte ens kineserna forstod vad det var for fel pa killarna fran ****n. :rolleyes:
 
Daniel78 skrev:
Och en side-note på detta är något jag både sett på tv och hört Morgan på P3 berätta om, "toaletter" i Indien där dom byggt en mindre byggnad på pålar, där inne finns det bara en massa hål i golvet, och allt man lämnar i dessa hål ramlar rakt ner i hagen där under, där det går runt grisar och äter allt som dom kan komma åt, Morgan på P3 berättade om hur han hade ögonkontakt med grisen och stirrade rakt ner i munnen på den genom hålet i golvet, jag kan dock inte minnas ifall han lämnade något till grisen eller inte.

Där sparar man ju verkligen energi, till och med värme-energin som folk lämnar efter sig kommer till nytta direkt :)
Sa dar gor man i de flesta lander dar maten fortfarande verkligen ar "narproducerad". Nar man gar pa muggen i Vietnam eller riktigt gamla gardar i Okinawa till exempel... i Vietnam ser man ibland dasset pa styltor over fiskodlingen och i Okinawa hade man fram till 1945 dasset vagg i vagg med svinstian. I Kina ar de renaste toaletterna jag sett oppna falt som girigt bevakas av traktens vildhundar. d^_^b
 
thomasx skrev:
Hos oss har vi schemalagt toalettbesöken, särskilt på morgon, kvällen och inför natten. Då går alla på muggen samtidigt, eller ja, direkt efter varandra åsså behöver i bara spola en gång, sparar massis med vatten och uppvärmingsenergi. Plus att man får en varm och go ring att sätta sig på :)
Tillåter du toabesök på morgonen???? Folk kan väl hålla sig tills de kommer till jobbet/skolan. Så bör det fungera i alla miljömedvetna hushåll!!! ;) Samma sak på kvällen för övrigt. Det sista man gör innan man går hem bör vara ett toabesök! :cool:
 
En bekant som jag umgicks med för många år sedan kunde gå och hålla sig hela dagar bara för att kunna gå på toaletten när han kom till jobbet, han jobbade inom hemtjänsten och dom fick rätt bra betalt på storhelger, en dag skickade han ett sms där det stod: "jag har precis tjänat 250:- för att skita"

En annan bekant kunde sitta och oja sig i soffan en hel kväll och släppa gaser så vi andra höll på att avlida, när alla satt och tjatade på honom att gå på toaletten istället för att försöka ha ihjäl oss så fick vi bara till svar att han inte ville gå "i onödan" (?)
 
pmm skrev:
Suger inte värmeljus i sig en massa syre? Kall luft som tas utifrån. Har ni räknat in det? Obs jag frågar för jag vet inte.
Elden behöver mycket riktigt syre, men den förintar ju inte syret utan får det att reagera med andra ämnen - framför allt bildas koldioxid av syre och kol. Det är möjligt att densiteten på dessa gaser skiljer sig en aning, men det bör vara försumbart.

/Magnus
 
bjomape skrev:
pmm skrev:
Suger inte värmeljus i sig en massa syre? Kall luft som tas utifrån. Har ni räknat in det? Obs jag frågar för jag vet inte.
Elden behöver mycket riktigt syre, men den förintar ju inte syret utan får det att reagera med andra ämnen - framför allt bildas koldioxid av syre och kol. Det är möjligt att densiteten på dessa gaser skiljer sig en aning, men det bör vara försumbart.

/Magnus
Magnus har rätt. Tyvärr.

Ingen luft kommer att sugas in i ditt hus för att du bränner värmeljus..
..och det är just det som är problemet.

Om vi antar att ovanstående påstående stämmer (jag tror de är optimistiskt med 100W för ett värmeljus, men låt oss tro på det) och antar att en villa har 20kW värmebehov en smällkall vinternatt, så behövs det 200 samtidigt brinnande ljus för att täcka effektbehovet.

Den som orkar kan ju beräkna hur mycket syre 400 brinnande värmeljus förbrukar (200 samtidigt, två tändningar över en lång och kall vinternatt).
Jag har lite en känsla av att syrenivån i villan kommer att sjunka så lågt att energispararen aldrig mer kommer att behöva bekymra sig över elpriset.:O

/ Fredrik
 
Nu vart argumenten lite för naiva, jag tror inte någon på allvar ser värmeljus som de ända uppvärmningskällan men som ett komplement så kan det väl vara trevligt.
Sedan att syret skulle ta slut för att man bränner värmeljus kanske inte riktigt stämmer men däremot är risken stor att vi får ofullständig förbränning och att det bildas kolmonoxid vilket är direkt dödligt oavsett om syrenivån i luften är tillräcklig eller inte. Klassikern är ju när folk flyttar in sina grillar inomhus.... Det brukar inte ta lång tid innan dom första svimmar av pga syrebrist i kroppen men inte i luften.
 
Nimajneb skrev:
Klassikern är ju när folk flyttar in sina grillar inomhus.... Det brukar inte ta lång tid innan dom första svimmar av pga syrebrist i kroppen men inte i luften.
Varje vår brukar det ju finnas en eller flera artiklar i tidningarna om sådana incidenter. Folk plockar fram grillen för tidigt, tycker att det är lite för kallt och tar in grillen i huset/lägenheten. :x

Man undrar var dessa människor befann sig under kemilektionerna i högstadiet?
 
harry73
Inte bara syrebristen kan skapa problem, men också fukthalten.Vid förbränning av kolväte molekuler får man i alla fall koldioxid och vatten, och vattnet kan leda till mögel inomhus.
Man behöver därför en bra ventilation i huset vilkt också minskar risken för syrebrist ;)
 
Nu tror jag iofs att det lilla vattentillskottet som ev ett ljus bidrar med bara är välkommet under den torra kalla årstiden och att det aldrig kommer kunna leda till fuktskador.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.