Nu fattar jag.
Du borde motfylla makadamen innan du paddar. Du skall antagligen fylla upp din tomt?
Börja med det innan du paddar.
 
Skulle behöva lite råd.
Innan semestern så bytte jag marksten på en uteplats, ca 15kvm. Jag tog bort den gamla stenen och en "markläggare" kom och la den nya stenen. 60x60cm och 14x21 runt om. Han la ny sand på den gamla, la stenen o sen var det klart. Resultatet i sig nu är inte det bästa och jag avskyr alla som klagar, så jag vill inte ringa honom än... vill gärna ha lite tips först..
Mina funderingar: det regna ganska kraftigt dessa dagar har det påverkat detta? Sluttar ganska bra ovanför ner till uteplatsen, är rätt "blött" jämt
Han använde ingen padda, han sa att han inte behövde det, då det legat sten där innan. Han la ingen fogsand, det behövs inte.

Markstenen rör sig lite och är/blir ojämn, har "skarp sten" (el vad det heter, ej tumlad) så det syns väldigt tydligt.
Tips på vad jag kan göra själv?
 
Han hade rätt i att han inte behövde padda, men han verkar ha slarvat med avdragningen. Fogsand är en självklarhet. Regnet skall inte spela så stor roll.

Du har flera alternativ:
-Plocka upp, gör en ordentlig avdragning och lägg om.
-Plocka upp de stenar som rular mest och lägg om dem.
-Nöj dig med att sopa i fogsand och håll tummarna att det räcker för att de rulande stenarna skall sitta.

Om jag var du skulle jag ha hittat den stensättaren och lett honom i örat tillbaka. Gör om gör rätt. Det är idioti att använda en plattyta innan den har fogats, eftersom man då får rulande stenar. Det du upplever som ojämnheter kommer vara mycket mindre tydligt när du har sand i fogarna.

Det här blev lite OT. Man borde nästan ha en klistrad stensättningstråd.
 
  • Gilla
grzgr73 och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Har läst på många ställen om att gjuta igen en grund, men det finns väldigt lite information om tryck på sulan "Muren" när man fyller med grus och sen paddar. Dessutom måste det väl bli ett stort tryck åt sidorna när man fyller i betongen, innan den har brunnit? Räcker det att stampa ihop makadamen med en stamp typ en timmerstock eller nåt eller måste man använda en padda?
Mitt hus har från början stått på en tunn ca 10cm tjock betongkant. Sedan har huset höjts upp med 2 betongstenars höjd.
Jag vill gärna gjuta igen grunden men är orolig för trycket utåt kanterna. Nån som vet? Tacksam för svar.
 
Paddning korsvis är det så här ni menar?
6-8 överfarter innebär det att samma plats ska köras över 6-8gånger?


13235832.jpg
 
Hej, sorry, länge sedan jag tittade. Med korsvis menar jag en överfart över hela ytan på en ledd, därefter en överfart över hela ytan på andra ledden. OBS! Om storleken på ytan tillåter detta utan en massa skarpa svängar. Paddar man en avlång yta, t e x bärlager för en gångväg, paddas endast på en ledd.
Börja i mitten och arbeta med överlappande överfarter utåt kanten, återvänd till mitten och sedan ut till andra kanten. Vän av matematik räknar snabbt ut att den yttersta kanten inte får lika många överfarter som resten av ytan och man skall därför kompensera för detta sist av allt.
Padda inte storpadda närmare än en halvmeter från grunder och murar. Använd liten padda sista biten. Stora paddan paddar även lite diagonalt nedåt i sidled, så närmast en mur blir endast topplagret opaddat. Till det räcker det bra med liten padda.
 
C
Vad är lämpligaste tillvägagångssätt om man ska göra en stenlagd parkering som tål att det körs både bilar och kanske lite större fordon på?
 
tihimas skrev:
Hej, sorry, länge sedan jag tittade. Med korsvis menar jag en överfart över hela ytan på en ledd, därefter en överfart över hela ytan på andra ledden. OBS! Om storleken på ytan tillåter detta utan en massa skarpa svängar. Paddar man en avlång yta, t e x bärlager för en gångväg, paddas endast på en ledd.
Börja i mitten och arbeta med överlappande överfarter utåt kanten, återvänd till mitten och sedan ut till andra kanten. Vän av matematik räknar snabbt ut att den yttersta kanten inte får lika många överfarter som resten av ytan och man skall därför kompensera för detta sist av allt.
Padda inte storpadda närmare än en halvmeter från grunder och murar. Använd liten padda sista biten. Stora paddan paddar även lite diagonalt nedåt i sidled, så närmast en mur blir endast topplagret opaddat. Till det räcker det bra med liten padda.
Det löst sig ändå. Paddade som en tok och när 700kg paddan hoppade som en kanin var det klart d^_^b
 
cheetah1 skrev:
Vad är lämpligaste tillvägagångssätt om man ska göra en stenlagd parkering som tål att det körs både bilar och kanske lite större fordon på?
Det beror på hur det ser ut under
 
Hur mycket sjunker/komprimeras materialet när man paddar ? Har lagt ut ett bärlager som skall paddas men just nu ligger det högt 3-4 cm. kan man räkna med att detta försvinner med en 100 kgs padda ?
 
Det beror ju på vad det är för material, hur tjockt du lagt. En 100kg slår ju inte så djupt så egentligen skulle du behöva padda i flera omgångar.

Jag gissar att det är gränsfall att du når 4cm om du har tex 0-32 som bärlager.
 
Hej alla. Jag har varit föräldraledig från forumet i ett bra tag nu. Efter att ha upptäckt den fantastiska appen tapatalk till min telefon så har jag insett att jag kommer spendera lite mer tid här igen. Jag föreslår att vi tar allt som handlar om paddning här och inte i trådarna. Det är lättare för alla om vi pratar paddning på ett enda ställe. Det finns alldeles för många myter angående paddning och jag har länge velat ta död på dem. Jag yrkar inte på någon ensamrätt till tråden. Vem som vill (och vet) får gärna vikariera som sakkunnig i tråden.

Väl mött!
 
  • Gilla
Bo Rås
  • Laddar…
Hej!

Jag ställer mina frågor här eftersom jag upptäckte att denna tråd ligger närmare det problem jag stött på. Har ställt samma fråga i en annan pågående tråd om mitt altanbygge.

Jag ska bygga en altan ( på 3,5m X 14m ) och har grävt 20 hål för plintar i två rader. Den inre raden är 1,7 m från husgrunden och jag har grävt 90 cm djupt men hålbotten känns ändå något poröst. Jag dränerade om runt huset förra våren, återfyllde först med makadem (1 m) och resterande schaktmassor mest bestående av sand och jord (1,5 m). Packade sedan med en fullastad mellanstor dumper. Jag är ändå inte säker på om bärigheten i hålen är tillräcklig för att plintarnan inte ska sjunka (har tänkt använda färdiga plintar med justerbara stolpskor).

- Ska jag packa hålbotten på något sätt (vibrostamp, handstötta eller annat)?
- Gjuta en armerad betongklack varpå jag sätter plinten?
- Är större (och därmed tyngre) plint typ 70 cm en nackdel eller fördel i det här fallet?

Jag är tacksam för hjälp då jag ligger efte rmed min planering pga detta stopp!

MVH
Alle
 
Du kan ju lägga en vanlig 35x35 cm betongplatta i botten oxå.
 
Tack Noseone!

Menar du att plattan ska ersätta betongklacken jag nämnde eller komlettera den? Kan plattan motverka att plinten sjunker?

Med vänlig hälsning,
Alle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.