abrovink skrev:
Finns det någon anledning att inte ha SYR-ventil installerad? Är det snålheten som bedrar visheten?
En anledning att inte ha nödkylningsventil är om man vill elda upp sina tankar till över 100 grader. Har man övertryck så är ju kokpunkten högre. Det kan ju tex vara bra om man har för små tankar.
Jag vet att min svärfar brukar köra med givaren till ventilen utdragen ur pannan.
Nackdelen kan ju vara om man skulle tappa förtrycket, då kan det ju börja koka rejält.

Jag tror att att ventiler öppnar vid 97 grader.
 
krilleman_215 skrev:
Jag skulle aldrig rekomendera att koppla ett vedeldat system med slutet kärl, det finns helt enkelt ingen anledning...

Jo det kan finnas anledning ! Som för mig tex där ska min lilla panna ( Vattenmantled kamin ) dockas med värmepump och den kräver trycksatt system av någon anledning ;)
 
Finns ingen anledning att ha slutet kärl till vp även om vissa tillverkare skriver att det ska vara så.
 
Intressant tråd!
Håller på o koppla ihop min atmos anläggning och i den ingick 2st säkerhetsventiler samt SYR och sluten expansion.
Mycket förvirrande när kartongerna till säkerhetsventilerna var märkta SYR och kartongen med syren märkt thermische begrensnungs ventile (typ).
men nu vet jag att alla grunkerna måste in i systemetq(;^;)p
jag som bara hade inkoppling av element kretsen kvar......

smurfen72 skrev:
Finns ingen anledning att ha slutet kärl till vp även om vissa tillverkare skriver att det ska vara så.
I mitt hus fanns ingen möjlighet att klämma in 200l öppen expansion ovan översta element kretsen. tryck var enda möjligheten.
 
Elffors skrev:
I mitt hus fanns ingen möjlighet att klämma in 200l öppen expansion ovan översta element kretsen. tryck var enda möjligheten.
Du behöver iofs bara ha 100l öppet exp till ditt system med 2000liter. Slutet är det 250-300liter som gäller beroende lite på hur högt hus du har..

Och SYR är somsagts tidigare bara ett fabrikat..
 
ichgary skrev:
Du behöver iofs bara ha 100l öppet exp till ditt system med 2000liter. Slutet är det 250-300liter som gäller beroende lite på hur högt hus du har..

Och SYR är somsagts tidigare bara ett fabrikat..
Det tog lite forumplöjande men att "syr bara är ett fabrikat" poletten har redan trillat ned.

Hade storleksmässigt 10% öppen expansion på min gamla anläggning och tyckte att det var nästan klent. Om man inte skicka nytt syresatt vatten då och då så blev det luft i systemet.

Tryckexpansionen är nog kanske stor men tänkte koppla in min gamla 750litare som slavtank i garaget i framtiden.
 
Med öppet kärl på 10% av volymen ska man om det är rätt inkopplat inte behöva fylla på vatten ofta nått är fel. Brukar fylla på ca en gång per år mest för att kolla att det är fullt och jag har ca 5%.
 
Har en Termisk temperaturbegränsare av fabrikatet SYR 3065. Är ganska bra att ha en sådan kopplad till pannan. Den har räddat oss från kokning några gånger.Vi kan nog tappa ca 100 l vatten om det blir strömlöst och det räcker ganska länge för att hålla pannan lugn :) Ventilen kostar ca 700 kronor på Rinkabyrör och det finns en knapp som man munuellt kan tappa vatten genom pannan. Man ska motionera ventilen några gånger per år enligt tillverkaren. Har för mig att jag har sett en reparationssats till SYR ventilen. Är ganska lätt att fixa till den om den skulle börja läcka lite. Det krångliga består ju i att koppla bort den från pannan. Jag tycker att den är bra att ha till pannan.
 
Hur lyckades du få pannan att koka? för mycket ved - ja då kokar självklart pannan, eller hur har du gjort? är ditt system felkonstruerat?SYR 3065 870:- och i såfall har du fel SYR du ska ha 5067:an för 2865:- den är gjord för eget vatten.
 
Det sitter en syr 3065 på pannan, har också läst att man ska ha en annan syr ventil om man har eget vatten men jag har inte förstått vad det är för skildnad. Har hänt att strömen har gått och då har ventilen kylt pannan. Har också hänt att man har värmt upp tanken för mycket :) Hur skulle det fungera med den dyrare ventilen? Vatten måste ju in i pannans kylslinga och är man strömlös så har man ju bara det vatten som finns i hydroforkärlet??? Spelar det då någon roll vilken ventil man har?
 
Jag tycker att det är skit samma, men det står att just denna är för eget vatten den andra fungerar inte vid eget vatten.
 
Enda skilnaden är att den dyra ventilen ska kyla med mindre vatten genom att skicka in kallvatten rakt in i pannvattnet, dvs ingen kylslinga.
 
Hur som helst måste det ju vara bättre att ha en syr än ingen alls om man säger så. Man har ju kylning utav pannan även med "fel" syrventil.
 
mfstyle skrev:
Hur som helst måste det ju vara bättre att ha en syr än ingen alls om man säger så. Man har ju kylning utav pannan även med "fel" syrventil.

Stora frågan är väl hur mycke skillnad gör den mängd vatten som finns i din hydrofor/press gör i en arg panna?

En del säger massor andra typ ingen.
Idiotkoka pannan och dra säkringen för vattenpumpen och du har ditt svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.