Igår började jag tanka upp mitt nya vedsystem inför proveldning.
Dagen innan sågade jag loss en större sektion för att klämma dit säkventilen.
Då såg jag 3 dåliga o 2 halvdana lödningar.

Igår morse skulle jag sätta dit packningarna på ladomaten o upptäckte att kranen till pannreturen aldrig blivit fastinstallerad.
inge lin o pasta mellan den o gängan på röret.
Efter det var fixat så tappades några liter i. genast började söla vid pannreturen där jag nyss pastat o linat.
Otur i oturen så var det lödningen precis innan kranen på bak/undersidan 15cm ovan golvet som det läckte.q(;^;)p

Efter det fick vatten pumpen jobba med kortare pauser var tjugonde minut. Man kunde med lätthet följa vatten nivån i tanken med hjälp av kondenseringen på rören.

-Fel!!:O

Rätt var det var så kommen stråle ut från avluftningen o träffade mig mitt i huvet.

Så jag stängde den o lät vattenpumpen jobba upp ca 0.3bar övertryck. Då började det idiot läcka vid ett elementrör i fördelningsgalleriet.
Efter mycket sölande så visade det sig att ett rör i en strypventil inte hade fått sin klämring monterad.

Nu var alla rören så kraftigt kondenserade att några läckor omöjligen kunde urskiljas längre. 8 gradiga kopparrör och regntunga högsommardagar lirar inte så bra...

Senare på kvällen kom min kamrat tillika elektriker o drog lite el åt mig. då hade kondenseringen lugnat sig något. och efter lite torkning visade sig 2 pyttesmå läckor.

En i en klämring och en liten por i en lödning.

Idag skulle jag tanka ur lite för att kunna fixa det hela men möts av ett dyngsurt pannrum.

Det skulle kunna vara enbart kraftig kondens. men Det står en halvfull burk med pannkit mitt på pannan minst en halv meter från något rör. Den är full med vatten idag.
Något måste börjat läcka under natten ordentligt!

Stay tuned för idag ska den igång!
 
Lycka till. Låter som du behöver det :)
 
Ja, mycket spännande väntar otåligt på fortsättningen, Lycka till!! Kommer själv ihåg när man låg där och kollade första eldningen, det blev många timmar framför inspektionsglaset...spännande och hoppades att allt skulle funka.
 
Läckaget var ett mysterium under flera timmar.
sen tändes ljuset när jag tittade uppepå acktanken!
Där låg skvallerröret från vattenreningsanläggningen. Det hade backspolat under natten och hoppat ur sitt rör på väggen som leder ner till brunn under acktank. En backspolning är på ca 300l och skvallerröret kunde ha hoppat ur direkt eller precis i slutfasen.
Hur som, jävligt blött var det. Nu är felet idiotsäkrat så det kan man lägga bakom sig.

Skönt iaf att rör systemet är tätt nu iaf.
Jag fick kapa loss ett rör och lossa ett gäng klämkopplingar så kunde jag ta ut den del av rörsystemet som läckte och löda om samt pasta in den läckande klämringen. Nu verkar det tätt.

Pannan brinner så fint o ligger på stadiga 92grader pumparna bluddrar lite pga små bubblor, rökgasen ligger på 180g efter en timmes eldning och första termometern har börjat röra sig till 20grader. Elementen har luftats 5ggr var, men det blir nog ett gäng gånger till.
Nu blir det till att klämma en folkis på pallen framför pannan!
 
Elda upp tanken till max och shunta ut varmt vatten på systemet sen kan du lufta det frigörs luft vid hög temp.
 
Härligt att höra att det går framåt! Själv är jag i ungefär samma läge, men jag förlitar mig på solen men tyvärr vill den inte titta fram...

Vad är det för system du installerat? Berätta lite för oss!
Sen tror jag att många med mig vill se bilder!

Mvh Gordon
 
GordonE skrev:
Härligt att höra att det går framåt! Själv är jag i ungefär samma läge, men jag förlitar mig på solen men tyvärr vill den inte titta fram...

Vad är det för system du installerat? Berätta lite för oss!
Sen tror jag att många med mig vill se bilder!

Mvh Gordon
Ja det vill vi:D.
 
Jag skickar med lite bilder på sveriges minsta pannrum! 6.25m2
Hade jag haft plats så hade jag nog haft minst en kubik vatten till.

Nu har jag en Atmos 40kw sf panna, en dåligt isolerad borö 2m3 tank, 300l tryckexpansion, laddomat 21 (självklart), 6m safeblock skorsten. Vvb i tank med en el-vvb i serie.

Det ser väldigt hawaii ut men det beror på att bygget av pannrummet och installationen av pannan gått växelvis.
Först måste väggarna som täcks av tanken göras klara. Sen ska tanken in.
sen täcks halva tanken in.
Efter det sågades det ut ett schackt ut för skorsten genom badrum o tak och skorstenen murades upp. Sen löddes rören för vvb'n ihop innan en bit til av tank kläddes in. Efter det klämmdes pannan in. mer isolering o gips av sånt som skulle bli bökigt efter rördragning men inte mer än att rördragningen kunde löpa smärtfritt.
Man måste ju även se att allt är tätt innan allt slutligen förseglas.

Rörigt!

Nu ligger de 2 översta termometrarna på 80g och den nedre på 20g och jag har halvfull panna... Hmm. undra om jag har för mycket ved i nu....
 
  • DSC02296.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02297.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02298.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02299.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02302.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jäkla mög att bilderna blev vridna. Nåväl..

Nu har allt stannat. alla 3 termometrar står på 80g och returvattnet lika så.
Det är lite små bubblor i laddomatpumpen men annars har det varit odramatiskt på gränsen till långtråkigt. Sjukt varmt blev det i ett pyttelitet pannrum med halvt oisolerad tank oisolerade rör o het panna!
Finns mycket kvar att göra men gött att veta att systemet funkar!
 
d^_^b
Isolera rören väl så sjunker pannrums temperaturen
 
Atmos brukar ge varma pannrum om dom inte börjat isolera baksidan av pannan bättre på senare modeller ?
 
smurfen72 skrev:
Atmos brukar ge varma pannrum om dom inte börjat isolera baksidan av pannan bättre på senare modeller ?
Jo, det är nog sant. Baksidan av pannan är lika het som vattnet i. Men en halvmeter rökrör på 200g värmer bra det med tillsammans med alla oisolerade rör.

Ledningarna för kallvatten går 80cm ovan oisolerad acktank. Idag är kallvattnet ca 40g!!:D

Finns lite o ta tag i......

Tänkte även fixa det jäkla jolet med, vrida ner -vänta sen upp rökgastermometern vid uppstart.
Kommer ju aldrig orka starta en brasa innan jobbet om det inte blir smidigt. Har för mig att jag läst nån tråd om detta här men kan inte hitta det. Borde väl kunna lösas med en knapp o ett tidrelä
 
Redigerat:
Eller kanske startbrasa när du vaknar gå och sätta på kaffet ta en macka och sedan lägga fullt i pannan vrida upp och åka till jobbetd^_^b.
 
Hej.
Det ser ut som du packat in allt väl!

Jag ska med göra operationen med startknappen innan vintern.
Först tänkte jag bygga om en timer till kaffekokare etc. Kostar ju typ 129kr på Jula etc. Sen sprang jag på en timer för DIN-skene montering.
Jag har också letat upp en svårt fin återfjädrande knapp från Elfa med samma mått som startknappen på pannan. Jag kan leta upp numret om du vill.

På DC50GSX finns det ett hål förberett om man kollar på insidan av plåten. Då hamnar knappen till höger om startströmbrytaren.
 
Redigerat:
silversmeden skrev:
Eller kanske startbrasa när du vaknar gå och sätta på kaffet ta en macka och sedan lägga fullt i pannan vrida upp och åka till jobbetd^_^b.
????
Näe.. Ligga kvar så länge det går, pissa, klä på sig, mata katten, bre en macka o åk.

Hittade inlägget, det var från asparsson nångång -09.
Jag köpte precis tidrelä o lite knappar från conrads.se. Får se om min elkunnige kompis kan sno ihop nåt av det.
Annars har service killen på jobbet gjort liknande operation på sin Vedapanna, så då kan han fixa det. var viktigt att hålla reda på inkommande fas bara sa han.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.