Hej!

Har en öppen vägg som skall innehålla lite el. två dubbeluttag, samt en dimmer som skall styra 4 spotlights i taket.

bifogar bild på hur det är tänkt.

tänkte fråga panelen hur ni föreslår att man skall dra trådarna för att få detta att fungera optimalt, kan mans styra kopplingsdosan med dimmern?

Tack på förhand!
 
  • Namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inkommande el till k-dosan, från k-dosa till VU, vidare till nästa VU. Från k-dosa till dimmer med dom trådar som behövs, beroende på dimmer.
 
Tippar på att uttagen sitter under brytaren, ritade t om en teckning åt dig. Misstänker att det var det du ville ha, fick G i bild så håll i hatten !

df4201110402204cc.jpg
 
Timor skrev:
Tippar på att uttagen sitter under brytaren, ritade t om en teckning åt dig. Misstänker att det var det du ville ha, fick G i bild så håll i hatten !

[bild]

Tack så mycket!

inkommande el kommer upp ur syllen, sedan ligger de två uttagen ett par decimeter upp från golvet, dimmern ca 110cm från golv, och kopplingsdosan 1 decimeter från tak.
 
Ja, gör som Timor ritade och viktigt att du gå direkt till kopplingsdosan med matningen/inkommande.
Jag gillar inte när man kommer med matningen ur golvet och går upp genom uttag, strömställare och upp till kopplingsdosan.

//Patrik
 
Haha, jag var faktiskt på en felsökning där matningen till sovrum , vardagsrum gick från centralen till strömbrytaren vidare upp till takdosan sen ut till uttagen. Ganska förvånad man blev då, hur fn tänkte dom ?
 
Timor skrev:
Haha, jag var faktiskt på en felsökning där matningen till sovrum , vardagsrum gick från centralen till strömbrytaren vidare upp till takdosan sen ut till uttagen. Ganska förvånad man blev då, hur fn tänkte dom ?
Ja, ibland är det gjort så och drygt är det för att då måste man skruva borta uttag och strömställare. Allt som ofta så är ju strömställare och uttagen lite gamla så att de är dryga att skruva dit igen.

//Patrik
 
Kan ju vara en OK lösning om sträckan från centralen är lång. Om man då använder en apparatdosa som "hjälpdosa" för att inte riskera rörstopp i ett för långt rör så är det väl en skaplig lösning? Om man använder takdosan som kopplingsdosa i rummet så kan det ju vara 5-6 meter extra till den från syllen..
 
Hellre att man då sätter en hjälpdosa i form av en k-dosa på vägen till takdosan. Inte att inkommande dyker upp i en a-dosa någonstans där det sitter en brytare. Men det är ju vad jag tycker, skulle nog aldrig dra en matning via en a-dosa där det ska sitta en brytare.
 
Mikael_L
Elektriker hatar när det inte ser ut "som det alltid gjort" ... :p

Kanske därför det går så trögt med KNX ... :rolleyes:
 
Mikael_L skrev:
Elektriker hatar när det inte ser ut "som det alltid gjort" ... :p
Ja, fast det beror väl på att "ser ut som det alltid gjort" är det logiska sättet att göra en elinstallation på. Att hitta på nya sätt är att göra en ologisk installation och det försämrar väldigt mycket vid felsökning.

//Patrik
 
Mikael_L
Mja, det finns säkert en hel del motstånd mot förändringar till det bättre också, och motstånd mot sånt som egentligen inte spelar så stor roll, utan bara för "att så brukar vi ju inte göra..."

Men personligen skulle jag också välja att inte gå med matningen genom apparatdosan om inte synnerliga skäl för detta förelåg.

Men om Svenska elektriker utav tradition brukade komma med matningen genom apparatdosan vid dörren så skulle det bli ett väldans hallå här om hur tokigt det hela var ifall någon hade dragit det till takdosan. :D :rolleyes:
 
Mikael_L skrev:
Mja, det finns säkert en hel del motstånd mot förändringar till det bättre också, och motstånd mot sånt som egentligen inte spelar så stor roll, utan bara för "att så brukar vi ju inte göra..."

Men personligen skulle jag också välja att inte gå med matningen genom apparatdosan om inte synnerliga skäl för detta förelåg.

Men om Svenska elektriker utav tradition brukade komma med matningen genom apparatdosan vid dörren så skulle det bli ett väldans hallå här om hur tokigt det hela var ifall någon hade dragit det till takdosan. :D :rolleyes:
Jo, visst är det så till viss del. Redan när jag gick i skolan fick jag höra att elektriker vara ganska så "konservativa" av sig.

Det sista, då hade ju det varit det "logiska"/praxis....

//Patrik
 
Mikael_L
Jag ska väl inte heller dissa att praxis utvecklas, det har något slags värde, - alltid... Skulle det inte ha något egenvärde skulle det heller bli praxis, skulle jag jag våga påstå.
Och att olika slags praxis utvecklas gäller ju många fler branscher och områden än inom det elektriska.

Men sen kan praxis så småningom stå i vägen för framsteg, men förr eller senare brukar då gammal praxis brytas ner och ny praxis uppstå.
 
Är lite ouppdaterad, men när blev det ok att använda apparatdosa som kopplingsdosa?
Är det inte bara ok om det finns en ledig plint för vidarekoppling på resp apparat. Eller är jag helt ute o sneseglar... eller blandar ihop äpplen o päron och bananer och apelsiner och meloner?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.