Status
Tråden går ej att kommentera.
FredrikR skrev:
Måste vara, som du skriver, en skröna. :)
Permafrost i hålets omedelbara närhet kan man ju skapa sig rätt enkelt själv. Ett underdimensionerat hål och en stor pump är ett bra recept. Tar man ut mer energi ur hålet än vad som tillförs från omgivande mark under någon tidsperiod sjunker temperaturen i berget.
 
Ni pratade inte med grannen innan ansökan?
Kanske skulle det har varit nyckeln till lösningen?

Annars hålla jag helt med Mathias
 
skaffa massa sur ved och elda så de ryker på grannen så får du säkert borra sen :p
 
MathiasS skrev:
Hur mycket grannens anläggning påverkas är svårt att säga men att det blir lite sämre är självklart.

Det är egoistiskt och ur ett tekniskt perspektiv korkat att borra på föreslagen plats.

Vet inte om jag missförstått ditt inlägg Mathias men anser du att TS är egoistisk? Det är ju hans pengar och hans tomt!?Han har ju även fått ok från kommunen..

Borra på och skit i grannen TS, det hade jag gjort!
 
Redigerat:
Xekich, det som uppenbarligen varken du eller trådskaparen förstår är att detta handlar om GRANNENS tomt och pengar. Med vilken rätt urholkar du grannens investering i värmesystem? Om det vore så att det som trådskaparen ville göra inte hade någon negativ inverkan på grannen vore detta inte ett problem, men nu har det ju en negativ inverkan. Därför är det egoistiskt. Dra åt helvete och skit i andra bara det blir bra för mig mentaliteten sprider sig, det är tråkigt.

Jag är lite nyfiken på vad du själv skulle säga om trådskaparen var din granne och du inser att det kommer kosta dig pengar varje år när grannen borrar för nära ditt befintliga hål? Har du maximal otur kanske du tillochmed måste börja köra elpatron för att klara dig efter denna förändring. SKulle kännas bra eller?
 
  • Gilla
P64bygg
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Jag ska förtydliga min ståndpunkt en aning.

Trådskaparen verkar tro att det räcker att "medelavståndet" mellan hålen överstiger 20 meter. Medelavståndet är inte det minsta relevant om man avser beakta påverkan hålen har på varandra. Varför? Det finns inget positivt tillskott (i den nedre halvan av hålet som ligger längre bort) jämfört med nuläget där grannens hål är ensamt. Den övre halvan av hålet som ligger för nära kommer ha en negativ effekt på båda hålen och för att få kunna ta ut samma energi ur båda brunnarna (jämfört med om dom varit ensamma) måste borrdjupet ökas.

Att öka borrdjupet är enkelt för trådskaparen men omöjligt för grannen som redan borrat. Om inget alls görs jämfört med ett fristående hål kommer även trådskaparen kunna ta ut mindre energi ur hålet vilket kommer visa sig genom lägre temperatur på vätskan i borrhålet och därmed lägre verkningsgrad för värmepumpen.

Hur mycket grannens anläggning påverkas är svårt att säga men att det blir lite sämre är självklart.


Det är egoistiskt och ur ett tekniskt perspektiv korkat att borra på föreslagen plats.

Om det ligger till så, är väl TS granne otroligt korkad som inte fattade att hans granne skulle kunna tänka sig att borra i ett senare skede eller hur? och då BORDE väl han ha sett till att borra ett så djupt hål eller vad man nu gör för att ha överkapacitet så att det blir ok även om alla grannar runt om borrar för bergvärme eller...

Jag tycker TS ska göra det så bra det går, men utan allför stor olägenhet för honom själv
Grannen får skylla säg själv för att var dumsnål när han borrade
 
Örby Villastad skrev:
Mitt ingångshål hamnar ca 10 meter från hans, men genom vinkling under mitt hus hamnar hålets mittpunkt strax över de 20 meter som kommunen helst ser.
MathiasS skrev:
Xekich, det som uppenbarligen varken du eller trådskaparen förstår är att detta handlar om GRANNENS tomt och pengar. Med vilken rätt urholkar du grannens investering i värmesystem? Om det vore så att det som trådskaparen ville göra inte hade någon negativ inverkan på grannen vore detta inte ett problem, men nu har det ju en negativ inverkan. Därför är det egoistiskt. Dra åt helvete och skit i andra bara det blir bra för mig mentaliteten sprider sig, det är tråkigt.

Jag är lite nyfiken på vad du själv skulle säga om trådskaparen var din granne och du inser att det kommer kosta dig pengar varje år när grannen borrar för nära ditt befintliga hål? Har du maximal otur kanske du tillochmed måste börja köra elpatron för att klara dig efter denna förändring. SKulle kännas bra eller?
Nu kapade jag lite i TS trådstart men hoppas det är ok..

Rätta mig om jag har fel men enligt trådstarten beskriver TS enligt ovan citerade inlägg attr det är TS tomt som det ska borras på (10 meter från tomtgränsen) och INTE grannens! Sköt dig själv och skit i andra mentaliteten brukas givetvis när man har att göra med skojare och rättshaverister som TS granne uppenbarligen är.

Jag förstår din fråga om huruvida jag skulle tycka det var ok att grannen "snor" värme från mig och skulle givetvis inte gilla det men samtidigt hade jag förstått min granne och inte tvingat honom att betala så mycket mera pengar bara för att jag ska bli nöjd, där min vän skapar man grannosämja! :( Skulle det sen gå åt pipsvängen helt och man skulle tvingas köra på elpatron har man ju i alla fall grannsämja kvar och man kanske kan sätta sig er tillsammans med alla de goda grannarna och se över möjligheterna för ett nytt borrhål åt mig/oss!

En motfråga då.. Jag förmodar att du i ett liknande scenario där du är TS granne gladeligen skulle betala TS för hans extra kostnad säg 50000:- för att du ska kunna sova gott om nätterna framöver, eller?

Tilläggas bör att det är inte DU eller JAG som avgör om det är ok eller inte utan kommunen och länsstyrelsen, sen kan man ha åsikter om "rätt och fel" men där gör vi alla våra egna val ..
 
Redigerat:
Kul att det blev sån diskussion om detta ämne :).

I min bok så håller jag med Xekich. Kommunen har satt upp ett regelverk att förhålla sig till. Detta regelverk bygger med största sannolikhet på ett antal avvägningar mellan tomtstorlekar, värmeeffektivitet och annat och syftar till att så många som möjligt skall kunna borra, vilket i slutändan är bättre för miljön än att folk kör olja, el, kol eller liknande. Det är vidare detta regelverk som jag har att förhålla mig till när jag utvärderar köpet av fastigheten och vidare olika alternativ till uppvärmning. Oavsett om regelverket är "bra" eller "dåligt", så är det enda rimliga att det är detta regelverk som skall gälla. Jag hade helt och fullt förstått t.ex. MathiasS resonemang om det var så att grannen protesterat mot borrplaner som stod i strid med gällande spelregler. Men jag förstår inte för fem öre att grannen skall ha rätt att överklaga - och därmed i värsta fall försena min bergvärme med upp till 2 år - när det är självklart att jag i slutändan kommer få rätt (vilket både kommunen och Länsstyrelsen i princip kunnat garantera). Det är enligt mig inget annat än överdemokrati. Här hade det varit betydligt bättre om det åtminstone hade krävts en kostsam juridisk process så som är fallet i många civilmål, eftersom risken för att få stå med rättegångskostnaderna på halsen antagligen hade fått många rättshaverister att backa. I det här fallet riskerar han tyvärr ingenting, och har därför allt att vinna. Även om han kommer förlora målet, så har han ju skjutit på det hela i två år.

Att grannen har snikat och borrat ett för grunt hål kan knappast belastas mig. Det måste trots allt vara hans ansvar. Han borde ha tagit med i beräkningarna att tomterna i området ligger på 500-800 kvm och att det är högst troligt att flera grannar kommer borra framöver.

Sedan inlägget skevs har jag försökt att resonera med min granne med en vänskaplig ton. Något som han avvisat med budskapet "gör en ny ansökan så får vi se vad jag svarar", vilket skapar handläggningstider till hans vinning och inte är godtagbart för mig. Under normala omständigheter hade jag lackat ur och placerat mitt borrhål precis så nära som reglerna säger, tröskat det i rätten i två år och därefter borrat precis så djupt som det krävs för att jag skall få det varmt. Det faktum att vi får barn inom kort och därför är extra måna om att ha det varmt i vinter har dock fått oss att ansöka om en placering på andra sidan huset istället. En snäll bergvärmeborrare som höll med om att grannen beter sig väldig märkligt och kommer med argument utan saklig grund har dock erbjudit sig att dra det extra rören genom huset utan att ta betalt mer än material och självkostnad. Så, den verkliga kostnaden verkar i sammanhanget landa på ungefär hälften av vad jag ursprungligen trodde.

Grannsämjan däremot är det värre med. Jag kan å andra sidan inte säga att det är något som stör mig, de flesta övriga grannar är trevliga och rörande överens i sin bild av denna granne.
 
Redigerat:
Bajs i brevlådan har jag alltid funnit har god utomjuridisk bäring i vissa fall...
 
timmelstad skrev:
Bajs i brevlådan har jag alltid funnit har god utomjuridisk bäring i vissa fall...
Riktigt dit har vi inte nått ännu. Även om vi för all del försökt övertyga vår hund om att grannens garageuppfart är en helt ypperlig toalett som skulle spara matte och husse en och annan bajspåse :D.
 
Xekich, ja jag är beredd att ta en fördyring för att inte sätta grannen i en dålig sits. Det har inte så mycket med att bevara grannsämja att göra som att man helt enkelt inte ställer till det för andra för egen vinnings skull, eller bara för att man kan/får. Vad detta har för pris får nog avgöras från fall till fall.

Jag gissar att den förslagna siffran på 50k inte är i närheten av TS merkostnad för rördragning. Kondensisolering är inte billigt, men så jäkla dyrt är det inte. Och vill man inte betala för det kan man ju också dra slangen runt huset, en bit ner.
 
Bara att köra på efter att du fått beslut.
Tryck till den jäveln!
 
MathiasS skrev:
tycker det är synd att stämpla grannen som haverist bara för att han inte vill riskera sämre prestanda i sin värmeanläggning. jag skulle också överklaga ett sådant beslut.
Men, men...det finns ju regler som säger 20m....hade inte velat ha dig som granne!
 
Tänk på att om du förlorar i ärendet måste du betala eventuella kostnader för målet. Advokater är inte billiga...
 
Du kan jävlas med idioten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.