Ja det låter otroligt billigt.
Vi håller på att bygga ett lösvirkes hus just nu! Vi bygger i Norra skåne,
En plans villa 170 kvm inkl en amerikansk verand på hela framsidan + carport med förråd 25 kvm.
Det mesta arbetet går på löpande räkning, då det är lokala förmågor som vi känner väl. Hitentills har det fungerat utmärkt.
Endel av kostnaderna har varit:

bygglov i februari -2011 kostade 12000 kr
nybyggnadskarta 3000 kr
energiberäkning 4500kr
Kvalitetsansvarig 25 000 kr
Utstakning 8000 kr
byggfelsförsäkring 25000kr
markarbete 150000 kr
Ritningar husritning, vvs, ventilation 30000 k
inkoppling vatten avlopp 93000 kr
inkoppling el 27000 kr
kök 110000 kr
vitvaror och tvättmaskiner mm 60000kr
braskamin inkl skorsten 45000 kr
färg spackel väv mm hela huset 20000 kr
platta 236000 kr
vvs - värmeslingor i platta 25000
nedplöjning av jordvärme 600m inkl arbete 25000kr
takstolar 86000 kr
takpannor mm 42000kr
plåtarbete inkl arbete 65000kr
ventilation/ återvinning inkl arbete 80000kr
fortsatt vvs inkl Nibepanna inkl arbete 150000 kr
fönster och dörrar 132000 kr
isolering 30000 kr
golv 140 kvm 45000kr
kakel klinker 2 st badrum + golv tvättstuga 30000 kr
badrums inredning inkl kranar mm 45000 kr
Vi har haft 2 snickar som har rest huset på 12 veckor lön ca 350000kr
+ annat material mm

Är nu uppe i 2,5 mil

Det vi inte har fått faktura på än är:
Häft fog tätskickt till våtrum???
Arbetskostnad bad och tvätt ??
Enkel eldragning inkl kontakter mm + arbete??
Lösulls isolering vind inkl arbete???
:S
Kanske någon som vet vad det sista kan gå lös på. Kostnaden för Elen känns lite läskig huuuuu...... :S

*bara uppskattat pris.

totalt 891 000 kr

Bygget avser 120 kvm enplanare med platta på mark. inget garage är medräknat.
Jag vet inte om jag ska ta med dränering?
 
Mikael_L
anjac skrev:
Ja det låter otroligt billigt.
Ja "billigt" och "att göra allt själv" och "standard" är ord med väldigt olika betydelse beroende på vilken mun de lämnar eller vilket öra som hör dom.

Om jag jämför en del av era kostnader med våra så ser det ut så här:

Vi håller på att bygga ett lösvirkes hus just nu! Vi bygger i Norra skåne,
En plans villa 170 kvm inkl en amerikansk verand på hela framsidan + carport med förråd 25 kvm.
Det mesta arbetet går på löpande räkning, då det är lokala förmågor som vi känner väl. Hitentills har det fungerat utmärkt.
Endel av kostnaderna har varit:

bygglov i februari -2011 kostade 12000 kr
nybyggnadskarta 3000 kr
energiberäkning 4500kr
Kvalitetsansvarig 25 000 kr
Energiberäkning gjorde jag själv med: http://www.energiberakning.se/
KA var jag själv, kostade mig en kurs på 8000:-

Utstakning 8000 kr
byggfelsförsäkring 25000kr
markarbete 150000 kr
Ritningar husritning, vvs, ventilation 30000 k
Byggfelsförsäkring slapp vi, troligen pga en "omsorgsfullt" skriven anståndsansökan.
Markarbete ca 25.000:-, men då har vi lätt tomt och ingen planering av trädgården är gjord, så det tillkommer och kommer minst dubbla denna summa, lite beroende på hur mycket matjord vi köper.
Ritningar gjorde jag själv

inkoppling vatten avlopp 93000 kr
inkoppling el 27000 kr
kök 110000 kr
vitvaror och tvättmaskiner mm 60000kr
Med inkoppling VA, menar du kommunens avgift?, isåfall hade vi ca 100kkr + 2000kr till en VVS-kille som gjorde det som skulle göras i tomtgräns.
Vår el el gick på 17' + lite fasadmätarskåp och sånt givetvis. En elektrikerkompis fixade det han måste fixa.
Begagnat kök inkl vitvaror från blocket - 10', men vi måste kompletteringsköpa lite stommar, diskbänk (som också blev en fin beggad från blocket 500 kr), bänkskivor. Så på köket kommer slutnotan bli ca 10' till, men säg 20-25' för kök inkl vitvaror.

braskamin inkl skorsten 45000 kr
färg spackel väv mm hela huset 20000 kr
Begagnad braskamin från blocket inkl skorsten, 10'. Har varit tvungen att köpa en golvgenomföringsplåt för 400 kr, men har ett gnistskydd för golv att sälja.
Färg spackel och sånt vet jag inte ännu, alla tapeter är köpta, utgående billigaste borosan-kollektionen för 30kr/rulle. Tapeter till hela nedre våningen och halva över för 3200:-
Men slutnotan för detta blir säkert ändå 20', för det är dyyyrt med färg och sånt ....

platta 236000 kr
vvs - värmeslingor i platta 25000
nedplöjning av jordvärme 600m inkl arbete 25000kr
Platta, allt material inkl golvvärme inköpt från grundmäklarna.se allt arbete gjort själva utom själva gjutdagen.
Material ca 80' gjuthjälp 10'. Men då är detta 100 kvm platta, till 160 kvm 1 1/5 plans hus.
Ingen jord eller bergvärme, välisolerat hus samt (beggad) frånluftsvärmepump hoppas vi funkar utan att ruinera oss i driftsskedet. Ångrar vi oss får vi ta kostnaden senare.

takstolar 86000 kr
takpannor mm 42000kr
plåtarbete inkl arbete 65000kr
Takstolar 40', takpannor har jag inte fått fakturan på ännu, men tror det skulle bli 35', plåtarbete blir 5-10' - då är det endast material då jag knackar blecken själv. + takavvattning som jag inte heller vet kostn för än, men en hel del är jag rädd ...

ventilation/ återvinning inkl arbete 80000kr
fortsatt vvs inkl Nibepanna inkl arbete 150000 kr
Arbete hoppas jag ska bli "nära noll", men att ta ut en ventilationskille för intrimning hade jag tänkt mig, så det blir säkert några tusenlappar. Begagnad FLVP = 5000kr, samt VVS-prylar för säkert 10 papp sen.

fönster och dörrar 132000 kr
isolering 30000 kr
golv 140 kvm 45000kr
Nu hittar jag inte fakturan på våra ERA-fönster, men fönster och altandörr på BV gick på ca 40' som jag vill minnas. Då var det ett lågsäsongserbjudande vi hoppade på, så det blev nästan halva priset, men vi fick ta emot och lagra fönstrena ett halvår sen.
Till ÖV 4 begagnade 3-glas och 1 beg velux takfönster = 6300kr. Och till badrum och tvättstuga på NV blev det PVC-fönster för ca 2000kr.
Isolering har jag ingen aning om kostnaden och orkar inte räkna ihop, men golv har vi tänkt typ Ikea's klick för 79:-/kvm, dvs 7900:- för bottenvåningen, och 5000 för ÖV. När barnen har repat golvet färdigt får vi se om det blir ett dyrare golv då, eller ett billigt igen.

kakel klinker 2 st badrum + golv tvättstuga 30000 kr
badrums inredning inkl kranar mm 45000 kr
Kakel och klinker till badrum NB samt golv i tvättstuga och hall köpte vi på outlet för 5000kr, sen tillkommer fix, fog tätskikt och sånt för säkert minst 10'.

Vi har haft 2 snickar som har rest huset på 12 veckor lön ca 350000kr
Inga avlönade hantverkare här, än så länge. En del timmars hjälp från vänner, säg 100-200 timmar något. Och från pappa min, minst 200 timmar.

+ annat material mm

Är nu uppe i 2,5 mil
Som du ser blir det en rent otrolig skillnad i kostnad om man konsekvent letar efter och väljer de billigaste alternativen. En snabb överslagsberäkning i mitt arma huvud ger att de skillnader jag pekat ut här ovan är ca 1 miljon.
Men ni får ett finare hus med högre standard och jag lägger förmodligen kopiöst mycket mer tid på bygget.

Det är inga pekfingrar eller så, utan bara ett krasst konstaterade att när olika personer här skriver om hur billigt eller dyrt det kan bli är det utifrån så olika synsätt.
Vi t.ex. är väldigt väldigt obrydda över vilka tapeter det sitter på väggarna eller vilket klinker man ska halka omkring på i badrummet.
Planeringen av köket t.ex. har jag lagt stor omsorg vid då jag gillar att husera där, men sen vilka ytskikt det är eller vilket fabrikat på stommarna är mig helt betydelselöst, bara det är någorlunda lätt att hålla rent.
Jag sätter t.o.m lysrörsbelysning i köket iom att jag värderar funktion före form så hårt.
 
  • Gilla
funderarn
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
KA var jag själv, kostade mig en kurs på 8000:-
Vad var det för en kurs?
 
Mikael_L skrev:
[länk]

Men det går väl antagligen inte nu längre, med uppskärpningen i nya PBL...?
Är det inte otroligt dumsnålt att lägga in en IKEA-laminatgolv i ett nybyggt hus mtp hur jobbigt det är att lägga nytt golv på en hel våning?
 
Mikael_L
Inte med tanke på att barnen sliter och repar golvet så pass att det ändå är tvunget att läggas om efter några år. :O

Och förövrigt, är det något fel på IKEA's golv?
 
Har du inte funderat på granitklinker i barnkammarn? Som de små liven kan klösa på.
 
Hemmakatten
Eller kanske lite vanlig uppfostran...;)

Vi har 5 numera utflugna barn och inte var det golvet som tog stryk. Däremot kunde det hända att det blev ett kritstreck på väggen och det vitmålade köksbordet fick en del hack o vi målade om det två gånger.

Om ni har så små barn att de sitter på golvet är knappast ett laminatgolv det skönaste. Det är kallt och hårt och lite skramligt.
 
Stringfellow Hawke skrev:
Är det inte otroligt dumsnålt att lägga in en IKEA-laminatgolv i ett nybyggt hus mtp hur jobbigt det är att lägga nytt golv på en hel våning?
Var kom nu IKEA ifrån? TS ska ha ett billigt golv, men det finns väl andra alternativ än laminat från IKEA?

Om man nu väljer laminat från IKEA: varför ska man lägga in ett nytt golv (nytt är det väl från början, jag förmodar att man förutsätts lägga in ett annat golv) när man just lagt in ett IKEA-golv?

Om man nu ska lägga in ett nytt golv så hör det till något av det minst jobbiga att göra vid en renovering.

Ang. barn som förstör golv, väggar och möbler: TS har talat om att han inte har några barn (OK, han har "ingen fru eller barn som gnäller", men jag förmodar att han inte hör till det lyckliga fåtal som begåvats med en helt gnällfri familj, utan att han inte har någon familj alls.)
 
Mikael_L
Ikea-golv och barn och allt det där gällde nog inte TS utan mig, och mitt inlägg #47 ... :)
 
Mikael_L skrev:
Inte med tanke på att barnen sliter och repar golvet så pass att det ändå är tvunget att läggas om efter några år. :O

Och förövrigt, är det något fel på IKEA's golv?
Ett "riktigt" golv går ju att slipa.... Och det brukar vara så att man får vad man betalar för. Jag är INTE imponerad av Ikeas kvalitet, vare sig möbler, golv eller kök...
 
Vi har en variant av IKEAs billigare laminat uppe i hallen och i ett barnrum och de golven äter strumpor.
(kännbara skarvar)
Tror inte enbart det beror på den som la golvet före vi köpte huset, tyvärr.
 
Tycker att din kalkyl verkar rimlig. Håller på och hjälper min far att bygga ett suteräng hus på 120+120. totalkostnad för huset kommer att landa på 1,4.

Då är det inget budget bygge utan marbodal kök granit-keramik på alla golv mm mm.

Min pappa har tur att pojken hans har Grävare och gör el och vvs. Den enda externa hantverkaren som är inhyrd är plåtisen.

Det handlar om att ha kontakter och tid.
 
Tack så mycket för att ni driver diskussionen här. Har mycket jobb just nu, så har inte hunnit kika in. Mycket bra grejer som kommit fram här som man inte tänkt på, men även saker som är rejält överdrivna, och dom sakerna beror ofta på design, husets läge mm. Jag tror fortfarande på att man kan bygga under en mille. Det är svårt för många att sätta sig in i det, men som föregående talare säger så gäller det att ha kontakter och tid, vilket jag kommer att ha. Apropå golv så har jag räknat lite för lågt där. Men jag är inte så sugen på att slipa golv. (fastän jag kommer att ha RIKTIGT golv)
Det blir aldrig riktigt bra när man slipar och donar ändå. När golvet är så slitet så byter man ut skiten för att få in lite nytt. Det kommer nog jag att göra. Men det blir plattor där golvet påfrestas som mest. /Tim
 
  • Gilla
funderarn
  • Laddar…
Har byggt huset själv sen 2007..och är färdig detta året.

Huset hhar en bostadsyta på 190m2.

Hade räknat allt nästan lika noga...hamnade på 900 000. Då hade jag även räknat med lite extra.

Mors fästman tittade på detta och skrattade, Du kan vara glad om du hamnar under 1.5 miljoner även om du gör nästan allt jobb själv.

Inga siffror vart överdrivna eller att jag hade glömt något. Han sade att det alltid blir saker som kommer till och som man inte tänkt på.

Slutnotan hamnade på 1.7 miljoner. Jag fick hjälp med stomresningen och takkonstruktionen. Alltså bara skalet.

Har sen tagit det vidare från pappning...isolering..panelande...golv..innerväggar...el. vatten...kök. osv..allt själv.


Räkna med det dubbla och du är safe,...

Grävning av tomt....
Värmepanna...
asfaltering
diverse kakel som kan bli dyrt.
Värmekamin för min del gick på 50 000 Contura 480 tror jag att den hette, bara skorstenen stod för halva summan.
Diverse staket...
altan...
Transporter
vitvaror har du inte räknat direkt på...40 -100 000:- etc.

Jag lovar..det plockar på rejält.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.