Kikar lite på enkelt larm för några tusingar med uppringning till mobil men inget med avtal eller andra anslutningar till larmcentral.

Vad finns det för enkla lösningar på av och på larmande?
Att låsa upp ytterdörren med nyckel och sedan larma av känns lite stenålder
tekniken måste väl kommit längre än så men fortfarande för vettiga pengar.

Mest inne på kod då jag inte vill ha någon extra dosa att ha i fickan hela tiden.
Har eltryckelås och R-Cod 500larmförbikopplare och lite annat liggandes redan.

Vill ha larm i en stuga, ett garage och ett hus.
 
Redigerat:
går ju att sätta en microbrytare som känner av låskolven. Låst lika med larm på.
Nackdelen är ju om nån dyrkar låset eller helt enkelt rycker bort dörren
 
Därför väljer man alltid lådkista med mikro i om den funktionen önskas med av och pålarmning. Det gör att du måste göra en åverkan på låset, ex borra eller likande för att larma av utan nyckel.
 
Om jag redan har eltryckelås kan jag få dit en bytare i efterhand?
Behöver inte ha larm på nattetid när jag är hemma i huset men vill gärna kunna låsa ytterdörren utan att det larmar på. Blir det krångligt? Tänker mig R-Cod 500 larmförbikopplare på utsidan av dörren för att komma in och vill jag låsa ska det gå att vrida och låsa på insidan som vanligt bara.

Det ska vara enkelt och funktionellt. Alla varianter med tjuvar med diamantborrar, vinkelkapar och GSM störare och annat tar jag inte med i beräkningarna. 99 av 100 inbrott är någon pundare, eller öststatsliga som slår in en ruta och river med sig det som är synligt framme i huset.
 
Det var just en östliga som gick lös och borrade lås för några år sen..

Funktionen du efterfrågar är två funktioner som kräver två olika signaler. Har du en mikro som kan den bara ge en signal, till eller från.
Det man normalt gör om man vill ha pålarmning via lås och vill ha möjligheten att låsa om sig utan att larma på är att sätta in ett extra lås just för av och pålarming
Men det känns som du efterfrågar en omvänd funktion, dvs istället för att låsa upp och larma av så vill du larma av och sen låsa upp.
 
Men vill man ha det så egentligen...att man larmar av med nyckel?


Här i Stockholmsområdet har nyckelstölder, framförallt i skolor, ökat kraftigt och det är ju en viss fördel om en nyckel på drift inte också larmar av huset.

Jag är stor anhängare av osynliga, automatiserade funktioner men just i det här fallet har jag faktiskt valt att separera larmet från allt annat.
 
frohike skrev:
Det var just en östliga som gick lös och borrade lås för några år sen..

Funktionen du efterfrågar är två funktioner som kräver två olika signaler. Har du en mikro som kan den bara ge en signal, till eller från.
Det man normalt gör om man vill ha pålarmning via lås och vill ha möjligheten att låsa om sig utan att larma på är att sätta in ett extra lås just för av och pålarming
Men det känns som du efterfrågar en omvänd funktion, dvs istället för att låsa upp och larma av så vill du larma av och sen låsa upp.
Vill komma hem och knappa min kod på larmförbikopplaren (R-Cod 500)
larmet slås av, eltryckelåset ser till att dörren nu är olåst läge tills jag säger annat, .
Frågan om detta eltryckelås kan stå i upplåst läget eller om den måste ha impuls varje gång den ska låsa upp?

Skulle jag nu på natten vilja låsa från insidan utan att larma på
så verkar alltså den enklaste lösningen vara att ha ett separat vrede?

När jag åker hemifrån så stänger jag dörren och från utsidan trycker jag kod,
klick dörren är nu i låst läge och larmet går på.


jbr skrev:
Men vill man ha det så egentligen...att man larmar av med nyckel?

Här i Stockholmsområdet har nyckelstölder, framförallt i skolor, ökat kraftigt och det är ju en viss fördel om en nyckel på drift inte också larmar av huset.

Jag är stor anhängare av osynliga, automatiserade funktioner men just i det här fallet har jag faktiskt valt att separera larmet från allt annat.
Jag larmar av och låser upp med denna. Vill inte ha några nycklar alls.
Kanske nyckel till en terrassdörr så det går att ta sig in om det är strömlöst och reservbatteri till dörren inte fungerar.

12041005e5815151.jpg
 
Det hjälper att veta vad det är för el-tryckeslås. Vissa går att låsa med cylinder andra inte. Men funktion på alla är att de låser eller låser upp med spänning (rättvänd eller omvänd funktion) Impuls fungerar inte.
Men funktionen blir följande Oavsett hur du gör, när du är hemma vill du låsa manuellt från insidan, låset är då att klassa som låst. När du går bort vill du knappa in koden bara = låset är inte låst, det är mer eller mindre som att lämna dörren olåst.
Den funktion du eftersträvar kan med lite kopplande uppnås med ett motorlås.
 
http://www.homematic.com/

Homematic har ju larmpaneler o nyckelvred och allt möjligt jox. Speciellt dyrt är det väl inte heller. Om jag förstått det rätt så ska det även gå att scripta lite hur man vill, typ att larmet slås av och dörren låses upp om man blinkar med helljuset på bilen i carporten samtidigt som det är minst 18 grader ute.
 
Vad säger försäkringsbolaget? Har för mig de måste till någon typ av motorlås... Bara en reflektion..
 
Försäkringsbolagen säger inte så mycket, det behandlas bara som ett avsteg från ev krav, med högre basbelopp eller självrisk som följd.

Skall man se till reglerna för vad som är godkänt för att klara skyddsklassning så är varken motorlås eller eltryckeslås mm godkänt utan enbart mekanisk kista med rund cylinder
 
Suhagg skrev:
Jag larmar av och låser upp med denna. Vill inte ha några nycklar alls.
Kanske nyckel till en terrassdörr så det går att ta sig in om det är strömlöst och reservbatteri till dörren inte fungerar.

[bild]
Hmmm, minns en gång när jag väntade leverans från IKEA. Jag hann inte hem innan lastbilen var framme. Grabbarna hade då redan öppnat trapphusets ytterdörr med kodlåset.

-Hur gjorde ni?

-Enkelt, man andas på knapparna och ser vilka som används.......

Detta kodlåset använde fyra siffror, bör vara minst 6 för att "krångla till det".
 
Sunt förnuft säger att man använder kod och dessutom sätter den på insidan.
 
Jag ska ha kod och på utsidan så klart. Vill inte ha några nycklar.
6 siffrigt helst men har man 4a så måste man ju tänka till lite. Sätter ju inte 1478, 1236 eller sådan sifferföljd som är så uppenbara.
 
Tänk bara på att inbrott utan skador på dörrar eller fönster kan ställa till det big time med försäkringsbolagen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.