Hej Micke.
Jag har hittat ett fel.
Era10 har inbyggd shuntmotor. Så det behöver du inte handla.

Shunten kan du köpa en av typ VRB om du vill köra med solvärme nån gång. Tror den förbättrar skiktningen i tankarna något. Då måste du dock ha mittanslutning på tankarna.

Esbe har också blandningsventiler, men de är ett par hundringar mer.
Jag köpte en sådan på rinkaby till mina dubbla slingor.
 
okej, då plockar jag bort shuntmotorn.
det är inte planerat någon solvärme och har heller inga mittuttag på tankarna så det kan vi skippa i dagsläget.

kan någon förklara vad ventilröret gör får något egentligen?
kan jag ersätta ventilröret 6108 och blandningsventilen 2968 med en Esbe blandningsventil 6086?

inget annat jag missat här? tänkte skicka iväg beställningen så snart jag fått "godkänt" av er kunniga =)
 
bifogar ytterligare en skiss..

har jag förstått allting rätt nu tro?
och har jag fått med alla väsentliga delar?

det blir en Esbe blandningsventil inkl backventil. skippar ventilröret.

funderar fortfarande på om man ska kosta på sig en Alpha2 c-pump och shuntautomatik med veckotimer så man kan dra ner på värmen på dagarna då man ändå inte är hemma? är det värt dom extra slantarna?
 
  • värmesystem.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
- 28 räcker till exapansion
- Skallerrör (15) från expansion är trevligt.
- Man brukar sätta pumpen till radiatorer tryckande idag.
- Flyttar du kulventilen till huvudtanken mellan T och tank så kan du köra bara slavtanken, kan vara bra om h.tanken springer läck mitt i vintern...
 
idag sitter det ett 33-34mm järnrör upp till expansionen så tänkte fortsätta med det, dessutom är det lika bra då övriga större rör är i den dimensionen.

skvallerrör och ångrör upp på taket finns redan så det har ja inte ritat ut.

c-pumpen sitter på returen idag och hade varit smidigt att låta det vara så, men det är ju lättare att ändra nu än sen om det har någon praktisk betydelse?

ja, man kanske skulle ha kulventilerna på utgående rörstumpar från tankarna, tror dock det kan bli lite bökigt med isoleringen då.. men ett bra tips =)
men jag måste ju plugga laddröret då oxå? därav tanken med kulventiler även där enl. tidigare ritning.
 
Redigerat:
Hoppas du inte tänker behålla gamla stålröret till expansion?
 
det var tanken. varför är det dumt?
lär bli ett h-vete att få dit ett 6 meters rör utan att riva innerväggarna.

bifogar en bild på ansl. till det nuvarande expansionskärlet.
jag tycker det ser ut som att anslutningen är av mässing?
så ser även anslutningen ut till skvallerröret och ångröret.
isåfall borde det inte käka upp järnröret pga galvaniska strömmar?
 
  • expkärl.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du får titta när du byter kärl, men det där röret är det som rostar hål först i systemet. Det kan även bygga på invändigt så att det blir tätt. Det går nog fint att sätta dit 28 koppar om du tar upp nån "inspektionslucka"
 
okej. jag planerar in ett byte av det oxå med rörisen.
men då bör jag väl byta skvallerröret och ångröret till koppar också?

har du Matss eller någon annan några synpunkter på en Alpha2 c-pump och shuntautomatik så man kan sänka temperaturen dagtid. de kostar ju inte så farligt mkt men är det värt pengarna?
 
okej, en effecta installatör har idag varit och kollat in pannrummet mm.
jag var egentligen bara ute efter en grov offert.. den slutade på i runda slingar 150.000kr.
han hävdade bestämt att 2st 750 liters tankar skulle det vara, ingenting annat!!
försökte ta en diskussion huruvida den dubbla mängden ackumulatorvolym skulle vara dåligt eller bra men fick det var inte mycket till diskussion, bara att det "blir bara dyrt med större acc-tankar, skulle inte våra tankar räcka till så spetsar man bara med elpatron dom kalla dagarna".. men vafan, jag uppgraderar inte ett värmesystem för 150.000kr för att köra elpatron?!!! det ser jag enbart som en nödåtgärd.

dessutom var det inte tal om att lägga synliga rör mot golv eller tak utan det skulle byggas in i undertak och bilas ner i källarplattan. jag skiter ärligt talat hur det ser ut sålänge det funkar bra och jag är inte bekväm med att bygga in rör i onödan.

ett slutet tryckkärl skulle det absolut vara för öppna kärl "funkar inte med dagens pannor" även där fick jag ingen vettig förklaring..

aja, hembesöket har mer att förtälja men ville bara skriva av mig lite, blir så f-bannad att man inte kan lyssna till kundens vilja o önskan och ta en vettig diskussion.

nej, nu vänder jag mig till rörkrökaren nr2 enl. tidigare inlägg.

han kommer bistå med allt utom ackumulatortankarna och visserligen lite dyrare än vad jag kunnat plocka ihop delarna för men känns som att det blir svårt att hitta en bra röris som är villig att installera utan att kunna tjäna lite på material.
men framförallt är han trevlig och lyssnar på hur jag vill ha det och för realistiska diskussioner..

jag nämnde detta med röret till expansionskärlet och om jag nu absolut ville byta det skulle vi göra det annars så tyckte han det räckte med att kolla upp det noggrant.

hans offert blev "ungefär" 80.000kr exl. ack-tankar (37000kr)

han kommer dra hela värmesystemet med elförzinkade rör och tappvatten med koppar, detta kan väl inte vara något problem?
 
Redigerat:
kickassford skrev:
han kommer dra hela värmesystemet med elförzinkade rör och tappvatten med koppar, detta kan väl inte vara något problem?
Rören kommer hålla längre än pannan.
 
Efter att ha läst det här forumet en hel del så kan det vara dags att skriva ett inlägg. Har bara läst början och slutet, så det som jag skriver kanske redan diskuterat.
Jag har en Effecta lambda 35kW och en rektangulär tank på 2000 liter. Även med plattväxlare utanför för tappvarmvatten och låga returtemperaturer, så att varje liter utnyttjas maximalt så är det i minsta laget. Om det ska gå att elda en full panna när det inte är något effektuttag så måste tanken vara tom på hetvatten. För att få lite flexibilitet bör man minst ha 3000 liter till den pannan.
Ventilröret tycker jag inte du ska hoppa över, det ser till att trycket i tappvarmvattensystemet inte blir för högt efter tappning eller för lågt om man inte har eldat och temperaturen sjunker.
Jag är mycket nöjd med pannan men en större tank hade varit bra om den hade fått plats.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
tack för synpunkterna _JW, så ventilröret är en bra grej? aja. nu är det rörkrökarn som tillhandahåller materialet men bra att veta. inte för att jag förstår hur den kan reglera trycket men men.

roligt att höra att du kör just den pannan också och lite logiskt tänkande säger ju att man blir lite flexibel när man ska elda. man måste inte tömma tankarna helt för att rymma ett helt inlägg och man kan elda varje dag om man vill för att hålla uppe temperaturen i tankarna men man måste inte utan man kan dra ut på det nån dag extra och istället ta igen det med kanske två lass.

det ser jag som en fördel. inte en nackdel som vissa antyder.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
det drar ut på tiden men tankarna och pannan står här på gården och väntar på grävaren.

funderade på detta med inkoppling av tankarna.
som ni ser i senaste bilden tidigare i tråden så har jag både laddning, radiatorslinga och expansionskärl kopplat på ovansida av tankarna.
min tanke var helt enkelt att det var "lättast" att göra så, slipper flera extra rör och luften bör själv vandra upp mot exp.kärlet.

är detta bra? eller bör jag ändra något?
tankarna är förberedda så jag även kan ladda / ta ut radiatorvärme på sidan långt upp om något skulle vara ett bättre alternativ?
 
Redigerat:
Det går bra att ansluta tilloppet till radiatorshunten där då kommer du ha värme till dess att det är tomt i tanken, tar du ut på sidan så missar du den del som finns ovanför anslutningen. På bilden ovan så sitter cirkulationspumpen på fel sida om shunten, den ska sitta efter shunten i tilloppet mot radiatorerna eller som förr i returen. En detalj som många missar är att det rör som går ned till laddkopplet bör vara lite grövre, för i de flesta så pumpar pumpen nedåt och det går alldeles utmärkt så länge man inte har luft i systemet. I ett större rör blir hastigheten lägre ev. luft sugs inte med ned till pumpen lika lätt och det låter som en diskmaskin och risk för kokning i pannan. Om det går bör man undvika att montera en pump så att den pumpar nedåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.