snuttjulle skrev:
Som redan skrivet så beror det ju både på hur nära och vilken typ av verksamhet som bullrar och hur ofta det sker. Själv blev vi lite smått irriterade igår kväll när han vid granntomten i sommarsuge området kommer ut vid 19:30 och drar igång och klipper gräset med röjsåg i ca 40 minuter. Till saken hör att han bor ca 20 minuter ifrån stugan och har all världens tid att göra detta andra tider än fina lördag kvällar.
Håller med, enklare att begränsa all verksamhet som grannar kan uppleva som störande till mellan kl 12-13 vardagar då ändå ingen är hemma. Ja förutom de som jobbar hemma då men då tar vi bort det intervallet med så får alla lugn och ro.

19.30 en lördagskväll? Men hallå? Hur vet du dessutom att han har "all världens tid" att göra det vid annan tid? Har du den kunskapen torde du kunnat prata med honom istället för att irriteras.

/Kent
 
Jag sa inte att jag blev jätte sur eller så för att i så fall hade jag snällt gått över med en öl och frågat om han kunde tänka sig att göra detta nästa dag. Och han har mer tid en just klockan 19:30 en lördag vet jag då han hela helgen for fram och åter. Satt och fikade långa stunder på dagen innan detta skedde. Jag blir mest förundrad över hur man tänker när man vet att man ska göra något som väsnas. Vet jag att jag har en granne som jobbar natt så kan jag tänka mig att vänta till lite senare med att dra igång vedkapen.
 
En liten anekdot ang att störa grannar.
Jag höll på att renovera köket i min lägenhet. Då jag jobbade extra på helgerna var jag tvungen att jobba kvällstid. Då jag anser att det är bättre att förekomma än förekommas gick jag runt och pratade med grannarna innan. Damen i lägenheten ovanför 96 år gammal (eller i det här fallet ung) sa "Jobba du på, så länge sängen står still och inte tak-kronan ramlar ner kommer jag inte att klaga."
Sådana grannar ska man vara rädd om.
 
  • Gilla
stenolof
  • Laddar…
En till anekdot:
Jag knackade loss kakel i badrummet en lördag em/tidig kväll och blev väl klar vid kl 19 - 20 ungefär.

Vad jag inte visste var att grannarna i lägenheten ovanför gifte sig samma dag och hade bröllopsmidagen hemma (catering och gäster). Jag fick faktiskt lite dåligt samvete då jag insåg hur mycket jag borde stört dem.
 
  • Gilla
stenolof
  • Laddar…
Bubblaren skrev:
Sådana grannar ska man vara rädd om.
Döva grannar? :D
 
Nyfniken skrev:
Döva grannar? :D
Man skulle kunna tro att hon hade dålig hörsel men icke.

Får mig dessutom mig att tänka på en kompis som hade klagomål från en äldre herre i sin trappuppgång angående kompisens festvanor. Gubben tyckte kompisen skulle ha fest oftare för att liva upp trappen lite. När man var 20 uppskattade man sådana grannar..
 
  • Gilla
stenolof
  • Laddar…
Möjligen är diskussionen avslutad. Men jag förstår inte inställningen att man är en surgubbe om man tycker att det inte ska bankas och hamras i ett villaområde efter kl 19. Uppenbarligen har yrkesfolk bättre koll på vad hänsyn betyder för varumärket.
Varför inte visa lite hänsyn du också och ta fram skruvdragaren om du inte kan jobba annan tid än på kvällarna?
Folk äter middag i trädgården, vilar i hängmattan efter slitet på jobbet. Man vill ha lugnt och trevligt och det är faen i mig inte trevligt om en energisk amatör-Timell till granne går loss med hammaren på kvällarna.
Det hör till avdelningen folkvett att inse att man inte ska hålla på och banka utomhus på kvällarna i ett villaområde.
 
  • Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
OlssonX skrev:
Möjligen är diskussionen avslutad. Men jag förstår inte inställningen att man är en surgubbe om man tycker att det inte ska bankas och hamras i ett villaområde efter kl 19. Uppenbarligen har yrkesfolk bättre koll på vad hänsyn betyder för varumärket.
Varför inte visa lite hänsyn du också och ta fram skruvdragaren om du inte kan jobba annan tid än på kvällarna?
Folk äter middag i trädgården, vilar i hängmattan efter slitet på jobbet. Man vill ha lugnt och trevligt och det är faen i mig inte trevligt om en energisk amatör-Timell till granne går loss med hammaren på kvällarna.
Det hör till avdelningen folkvett att inse att man inte ska hålla på och banka utomhus på kvällarna i ett villaområde.
Det finns nog väldigt olika uppfattningar om detta. I det villaghetto (nybyggt sedan 6 år tillbaka) där min dotter bor med familj (bebis 6 månader) är den ena av hennes grannar av den uppfattningen att bor man i ett villaområde så är det okej att störa så mycket man ville. Tydligen hade grannens 10åringar med några kompisar skrikit och lekt på gatan vid 23.30 tiden vilket gjorde det omöjligt för den lille att sova. Dagen efter hade hennes man i bästa välförstånd knallat över och informerat om detta, och fick till svaret "vaddå det är ju lov".

Jag har själv språkat med denne granne och fått mig en multlig avhyvling när de hade nån slags fest vid 11-tiden och 8 barn i en studsmatta skrek och ylade så att jag inte kunde sova. Jag gick ut i morgonrocken och frågade grannen (som trots allt har ansvaret för vad barnen gör) om han kunde be barnen dämpa sig lite. Då tog det eld i berget rejält, först verkade det som om han spelade dum som bara frågade "vaddå då? " Jag förklarade i lugn och vänlig ton att jag sover på nedervåningen i gästrummet, samtidigt som jag pekade mot huset och visade. Studsmattan står väldigt nära utan några buskar eller något som skyddar. Då gick han till attack med vinglaset i hand och högt och stöddigt påpekade att "ni får vänja er vid lite liv i ett område med barn". Jag frågade lugnt och sansat (jag är för gammal för att bråka med såna människor) om han hade någon sorts förståelse för vad det är jag klagar om, och om vi kunde hitta något sätt att lösa det på. Då vände han på klacken med "du gubbe jag gör väl som jag vill på min egen tomt". Då insåg jag att det var lönlöst att diskutera vidare, utan gick in och sov med öronproppar.

på den gatan där jag med fru bor (mestadels lite äldre människor) brukar vi alltid informera våra grannar om något högljutt ska utföras, om man ser någon som är ute. Jag brukar spana på närmsta granne om de sitter och äter ute innan jag drar igång gräsklipparen. Tror att det handlar mycket om respekt, även om det alltid finns visa som vill leka "big jim" och tro att man kan bete sig hur som helst och "pinka revir", "hävda sin rätt" och så vidare. Det kommer en dag när de sitter och myser på verandan och irriterar sig över att närmsta grannen drar igång en kapsåg som överröstar deras musik och samtal.

Folk är olika det får man respektera. Det finns människor som inte rör en fena när deras 5 barn skriker i högan sky 1 meter ifrån, medans andra människor upplever 3 timmars lek på baksidan som ganska nervpåfrestande. Man får ge och ta helt enkelt. Om man inte klarar av det anser jag man ska bo på en bergsknalle...

Och det allra viktigaste, ring inte polisen, leta fram regler och så vidare, det biter inte på dem ändå. Diskutera och prata så långt det går. Men va beredd på att det finns de som det inte går att diskutera med...

/S
 
Jag testade Stravinskis "våroffer" på min förra granne, som inte hade folkvett heller. Han var dansbandsmusiker som gärna provspelade hemma, det var ett lyhört flerfamiljshus.
Jag vände högtalarna mot väggen och vred upp den där snutten där dinosaurierna klampar in. På helt laglig tid, klockan åtta en söndag.
Kändes fint på något sätt.
Jag har väldigt tysta grannar idag.
 
Jag tycker att man skall flytta ut i skogen eller på landet om man inte tål att höra sina grannar då och då, inbegripet barn som leker eller folk som tränar på instrument eller andra som renoverar sina hus, även ett vov från grannens hund får man tåla då och då. Väljer man att bosätta sig i ett område där husen ligger tätt har man ju själv gjort valet att bo så. All renovering kan inte ske mellan 9-19, då de flesta som just har köpt hus som behöver renoveras är i den åldern att de även måste arbeta (och då oftast kanske inte är redo att sätta igång förrän vid 19 efter jobbet) för att ha råd att köpa renoveringsobjektet. Att man anlita firma är ju annars enda sättet att sköta renoveringen kontorstid, men det kostar en himla massa pengar och är dessutom ingen försäkring för att grannarna inte blir störda. Där vi bodde innan hade vi nitiska pensionärer som gång på gång skällde ut bygg gubbarna på förmiddagen för att det lät när de arbetade och skällde ut den granne som via firma lät renovera sitt hus (senast renoverat på 60-talet- så renovering var ju inget han gjorde så ofta). Vissa människor tål ingenting och de bor bäst i enslighet. Vi har en riktig tråkmåns till granne en riktig kverulant. Han spelar å andra sidan trumma till sent in på kvällarna och låter ganska mycket (faktiskt störande...) men vi skiter i det även om han skäller på oss så fort han får en chans för att vi spikar till klockan 20 ca två kvällar om året - det är ingen idé att mucka gräl. Vi har ju valt att bo där vi bor och då får vi gilla läget med en trumintresserad surgubbe i huset bredvid. Vår andra granne har sagt vid något tillfälle när vi hållit på med större renoveringar mot hennes vägg "Det är så mysigt att höra att man inte bor helt ensam i området - jag minns själv hur det var när vi renoverade vårt hus!". Sådana grannar är guld värda och inte kommer vi att knorra på grund av renoveringsbankande när det är dags för en uppfräschning av hennes hus! - man får ge och ta! Nej, tål man inte att folk låter lite då skall man överväga att flytta från sta'n och tätbebyggda områden och dessutom blir det så onödiga kontroverser och ofta olösliga grannfejder, som lever kvar länge.
 
Jag kör på utan vidare till 2030-2100 på vardagar och till 1900 på helgerna. På helgerna strtar jag vid 0930. Ingen som har klagat. Jag har nog tur..? som det verkar.
 
Nu kommer jag in sent i diskussionen, och hoppar rätt in utan att ha läst alla inlägg... Men som förälder till små barn (1 och 3 år), är iaf jag glad om det inte spikas och sågas utomhus efter kl 19-20 då de har lagt sig.

Sen kommer naturligtvis det sunda förnuftet in. Om någon har akut behov av att få någonting gjort snabbt är det väl inga problem, men om det skulle vara något vanligt återkommande som skedde kl 20 och framåt hade tom en lugn granne som jag börjat bli irriterad..
 
Jag har också barn i samma ålder, och bor som sagt i ett nybyggarområde. Byggarna på granntomten kör på hela dagarna och kvällarna, och två kvällar i rad nu har jag varit ute vid åtta och bett dem tagga ner. Ena kvällen rev de byggnadsställning som slamrade och nu ikväll sågade de reglar med cirkelsåg utanför vår ytterdörr vid åtta-tiden.

Jättesvårt att få barn att sova då, Men som sagt, de får gärna hålla på senare, bara inte det som låter allra värst. Grannen tvärs över gatan spikade tak fram till elva en vecka i somras utan att det klagades t ex.
 
A
Förstår inte hur man kan gnälla om det spikas vid nybyggnation, en engångshändelse. Det finns inte så mycket tid kvar att få färdigt utvändigt.
Det där gnället kommer ni få tillbaka när era ungar hoppar i studsmattan på kvällarna senare. Men då är det väl gnälliga grannar bara.
Stör man sig på att ha grannar nära inpå är det väl bara att dra till skogs.
 
arel skrev:
Förstår inte hur man kan gnälla om det spikas vid nybyggnation, en engångshändelse. Det finns inte så mycket tid kvar att få färdigt utvändigt.
Det där gnället kommer ni få tillbaka när era ungar hoppar i studsmattan på kvällarna senare. Men då är det väl gnälliga grannar bara.
Stör man sig på att ha grannar nära inpå är det väl bara att dra till skogs.
Det är ganska svårt att veta vad du kommenterar när du inte citerar eller adresserar något inlägg. Syftar du på trådens första inlägg eller mitt eller något annat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.