Status
Tråden går ej att kommentera.
Zingo7 skrev:
Hej!
Har en AM G1:a som jag haft sen -01. Har nu haft problem med att den säger blockerad hjulmotor. Har haft över vä hjulmotor på hö kontakt på styrkortet och då funkar den. Har provat ett gäng andra styrkort då jag har tillgång till lite beg reservdelar men alla kort visar samma fel. Vet att motorn är ok och idag satte jag dit ett nytt styrkort och grrrr, samma fel. Har det med knapppanelen att göra eller nått jordfel? Likriktarn har väl bara med laddningen att göra eller? Krocksensorerna, har dom nått med felet att göra? Det är bara vä sida som strular, har även prövat en annan motor baraförifallatt, men icke. har pratat med Jocke Ö på Hva-support å han trodde det va styrkortet. Men suck, icke det. Ger snart upp å köper mej en get eller asfalterar tomten ;-)*
Nonkan, du verkar vis, har du nån lösning?

Hälsningar från Zingo7
Hade samma problem, också på vänster. Tog helt enkelt av hjulet, och då satt det massor med gräs/små trådar snurrade runt hjulaxeln (mellan metallen och svarta plastbrickan). Pillade bort allt med en smal spik och satte ihop den, men det blev samma fel. Gjorde sedan samma sak på höger hjul, och efter det har den tuffat och gått.
Mellan detta har jag också gjort en återställning av alla inställningar (*21#) då jag läst någon annanstans att det kan hjälpa. Lycka till!

/Ola
 
johnjensen skrev:
Så skulle jag nog göra. Har singel istället för plattor och hade låtit klipparen tagit den vägen också om jag när slingdragningen gjordes visste det jag vet idag. Faktiskt mycket jag vill småändra på. Jag ska ta ner ett träd i höst och vill låta klipparen gå där också när risken för all dess pinnnedfall är borta. Är det svårt att få upp kabeln efter några månader eller kan man till och med vänta till våren då tjälen lossnat?
Trådarna kräver mer eller mindre kraft för att dras upp, men inte mer än att de fortfarande håller och att man kan göra det med händerna (så länge det inte ligger en skarv där man drar förstås). Är oftast svårare att dra upp en "spikad" tråd än en nedgrävd av någon anledning, antagligen för att gräsrötterna flexar men inte jorden.

Jag lägger om mina trådar titt som tätt då jag bland anant håller på att annektera delar av grannens tomt (han underhåller inte den delen som är i jämnhöjd med min tomt då större delen av tomten är tre meter högre upp) och allt eftersom jag orkar gräva upp hans stubbar och stenar så blir "min" gräsmatta större...

Sedan har jag en bergig slänt som jag hela tiden planerar om eftersom klipparen har en förkärlek att fastna där då det regnar (halkar över begränsningskabeln) som också kräver omplanering...
 
Låter ju bra det där med trådarna.

Vinterförvaring

Hade tänkt ha min 230 i Ladugården i laddstationen. Minusgrader ska den nog klara av och inte heller blir den överladdad? Säger ni att jag har fel blir det jordkällaren (+8).
 
  • Gilla
Ansharx
  • Laddar…
Lasse skrev:
Hej!

Funderar på ett väggfäste till min 220 över vintern. Var på klipparen hängs den i originalfästet?

/Lasse
Detta skulle jag oxå vilja veta :rolleyes:
 
  • Gilla
eviljava
  • Laddar…
Hej,
Jag har lite problem att begripa den här parkera i laddaren funktionen, det är inga problem att få den att gå att ställa sig i laddare men när jag sen vill att den ska köra som vanligt igen så ska man enligt vad jag förstår trycka på "huset" knappen igen, då börjar ju visserligen maskinen (Lucy) att köra men utan de inställningar jag angivit (utfarts vinklar etc etc) och igår när jag starta den efter parkering så strunta den även i timer inställningarna.

Vad gör jag för fel ? Hur ska man på ett korrekt sätt starta maskinen efter parkering med "hus knapp" funktionen.

mvh
Gustav
 
Gus- skrev:
Hej,
Jag har lite problem att begripa den här parkera i laddaren funktionen, det är inga problem att få den att gå att ställa sig i laddare men när jag sen vill att den ska köra som vanligt igen så ska man enligt vad jag förstår trycka på "huset" knappen igen, då börjar ju visserligen maskinen (Lucy) att köra men utan de inställningar jag angivit (utfarts vinklar etc etc) och igår när jag starta den efter parkering så strunta den även i timer inställningarna.

Vad gör jag för fel ? Hur ska man på ett korrekt sätt starta maskinen efter parkering med "hus knapp" funktionen.

mvh
Gustav
Man skall trycka på MAN/AUTO så att den hamnar i AUTO-läge igen. Det finns i praktiken tre "kör-lägen" MAN, AUTO och PARKERAD där det tredje aktiveras av HUS-knappen...
 
pacman42 skrev:
Man skall trycka på MAN/AUTO så att den hamnar i AUTO-läge igen. Det finns i praktiken tre "kör-lägen" MAN, AUTO och PARKERAD där det tredje aktiveras av HUS-knappen...
Tack för ditt svar, jag har dock ett starkt minne av att jag läst i manualen att man ska avaktivera PARK läget med samma knapp som man aktiverar det med, borde kanske stå lite tydligare lr så är det jag som är trög
 
Har en 230 som jag köpte i våras. Tycker att klipptiden mellan varje laddning blivit kortare, nu klipper den mellan 50-55 minuter. Tror att den klippte cirka 75 minuter när den var ny. Har mätt på morgonen när det varit cirka 18-20 grader ute Min pappa har en 220 och hans klipper 45 minuter innan det är dags att ladda. Kan batterierna redan blivit dåliga?


Hur länge klipper era 230?


Har varit inne i servicemenyn och sett att man kan läsa av ström på både batteri A och B. I den bifogade länken kan man se att det skiljer mycket mellan batterierna, vet någon om detta är normalt? Vad menas med minustecknet framför mA?
http://www.ladda-upp.com/bilder/56488/230acx


Tacksam för svar


Henrik
 
Redigerat:
henrik_1981 skrev:
Har varit inne i servicemenyn och sett att man kan läsa av ström på både batteri A och B. I den bifogade länken kan man se att det skiljer mycket mellan batterierna, vet någon om detta är normalt? Vad menas med minustecknet framför mA?
[länk]
Är bilden tagen i stationen när klipparen laddar? Isf laddar den inte batteri B och väldigt dåligt på batteri A.

Ström ut ur batteriet visas med - (när den jobbar alltså).

Ta med klippare + station till ÅF för koll, något skumt är det om en 230 klipper så korta perioder.
 
Gus- skrev:
Tack för ditt svar, jag har dock ett starkt minne av att jag läst i manualen att man ska avaktivera PARK läget med samma knapp som man aktiverar det med, borde kanske stå lite tydligare lr så är det jag som är trög
Verifierade beteendet på min klippare idag. Det går att trycka MAN/AUTO direkt från PARK.
 
Nonkan skrev:
Är bilden tagen i stationen när klipparen laddar? Isf laddar den inte batteri B och väldigt dåligt på batteri A.

Ström ut ur batteriet visas med - (när den jobbar alltså).

Ta med klippare + station till ÅF för koll, något skumt är det om en 230 klipper så korta perioder.
Bilden är tagen när den klipper, kollade idag när den laddade.

Laddning:
A: -20mA
B: -182 mA.

Ska kontakta återförsäljaren.
Tack så mycket för hjälpen!!!

//Henrik
 
Jaha, ikväll stannade vår 220 med felkod "ingen slingsignal":(. Var börjar man felsöka? Har enkelblink på stationen. Har garanti kvar på den, men måste förvissa mig om det är slingan eller stationen det är fel på. Tips någon?

/Lasse
 
börja med att kolla slingan, förslagsvis där du hittade klipparen om den kapat gränstråden
om den inte är nedgrävd, sen eventuella skarvar mm
 
Lasse skrev:
Jaha, ikväll stannade vår 220 med felkod "ingen slingsignal":(. Var börjar man felsöka? Har enkelblink på stationen. Har garanti kvar på den, men måste förvissa mig om det är slingan eller stationen det är fel på. Tips någon?

/Lasse
Enklaste sättet att kolla stationen är att koppla en kort kabel mellan A1 och A2 på stationen, försvinner blinket är det på slinga problemet finns.
 
Hittade felet! Glapp i en original HVA-skarv!

/Lasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.