ska installera ny panna o acktankar.
har fastnat för vedpaketet Effecta Lambda 35 med 2x 750 liters ack.tankar.

jag tycker det känns lite med 1500 liter men installatören avrådde från att skaffa större då han menade att det var bättre att klara sig med ett vedinkast / dygn istället för ettochetthalvt.

huset är på 120kvm, tilläggsisolerat

vad tror ni om ackamulatorvolymen? är det lagomt?
jag vill inte ha för mkt så man inte laddar upp ordentligt.

sen har jag ett problem, förutom att jag måste gräva o ta hål i källarväggen (nyisolerad) så har jag bara en takhöjd i källaren på 194cm.
effectas 750liters tank är 189cm hög, klarar man sig med 5cm tillgodo?

eller ska man beställa en måttbeställd tank från tanksvets.se?
har dock ingen aning om prisbilden därifrån.
 
Jag tycker nog att det är lite i minsta laget, skulle nog ta en tank på 3 kubik., då behöver du inte elda lika ofta. Fast det kan ev bli problem att baxa in en sådan, dessutom ska du isolera den rejält också, det vore ju inte kul att riva så mycket väggar.
 
Jag skulle också tagit 3000l. Måttbeställ en tank och isolera väl.

Då behöver du inte ladda fullt om du inte vill. Men ska du bort tex över en helg, så kan det vara skönt ätt klara sig utan elpatron.
Det är ju mycket enklare att lägga i ett ilägg till än att göra en startbrasa. Det är ju bara att sätta timer på telefonen och slänga i lite till.
 
kickassford skrev:
ska installera ny panna o acktankar.
har fastnat för vedpaketet Effecta Lambda 35 med 2x 750 liters ack.tankar.

jag tycker det känns lite med 1500 liter men installatören avrådde från att skaffa större då han menade att det var bättre att klara sig med ett vedinkast / dygn istället för ettochetthalvt.

huset är på 120kvm, tilläggsisolerat

vad tror ni om ackamulatorvolymen? är det lagomt?
jag vill inte ha för mkt så man inte laddar upp ordentligt.

sen har jag ett problem, förutom att jag måste gräva o ta hål i källarväggen (nyisolerad) så har jag bara en takhöjd i källaren på 194cm.
effectas 750liters tank är 189cm hög, klarar man sig med 5cm tillgodo?

eller ska man beställa en måttbeställd tank från tanksvets.se?
har dock ingen aning om prisbilden därifrån.
Du kan inte ha en för stor tank. Pannan laddar tanken uppifrån och tanken skiktar sig.
Om du har en stor tank har du större möjligheter att elda när du vill. Du behöver inte vänta på att tanken sjunkit till en viss temp för att du skall kunna lägga i fullt i pannan.
Nej måttbeställ en stor tank och isolera den själv
 
Det är en svanenmärkt panna men den miljömärkningen gäller endast om du har minst 18xeldstadsvolymen = 2.610L. Mindre än det är bara dumheter enligt mig, om du har 3m3 så har du bra mycket mer frihet vid eldning.. Med bara 1,5m3 så måste du vänta tills tanken är näst intill tom före du kan lägga i ett fullt vedinlägg..
 
1,5 m3 är ingenting, minst det dubbla. Om du ändå ska ta hål i vägen så gör det riktigt.

Sen kan du fundera över hur bra installationen blir med en okunnig installatör...
 
jag ska prata med fler installatörer också givet men dom jag pratat med hittils säger att att det som ingår i basvedpaketet räcker gott och väl till 120kvm. inte riktigt vad som rekomenderas här på forumet ;)

troligtvis blir det så att jag köper in alla väsentliga delar och ställer på plats sen anlitar en rörkrökare för inkoppling..

hur lång tid skulle det ta teoretiskt att ladda 3000 liter från tom till full?
visst lägger jag hellre in ved två/tre gånger och klarar mig kanske två dygn istället för att precis klara sig till nästa dag.

det blir isåfall att ta upp ett stoort hål och riva en mellanvägg för att få in 3 kubik men med tanke på min låga takhöjd kanske det är lika bra att göra det ordentligt på en gång.
 
Redigerat:
har mätt lite nu och jag får offra nästan ett helt rum i källaren för 3000 liter. (vill ha en liten gång på 50cm på sidan)

måtten på tanken kommer bli B111cm x L171cm x H159cm vilket ger 195 isolering på sidorna och 300 ovanpå och ger en volym på 3018 liter (2954 liter inkl 5mm materialtjocklek på tanken)

låter detta vettigt eller ska jag minska tankvolymen för att få mer isolering?

med denna lösning behöver jag inte heller riva innervägg eller ta upp ett stort hål i källarväggen,
 
Redigerat:
Låter mycket bättre än två små termosar
 
Jag har hört att man ska räkna med 10-12L / uppvärmd kvm vilket borde ge 2X750L ganska exakt.

Sen är det nog inte så konstigt vad installatören rek. Jag hade iaf blivit avskräckt om dom ville riva väggar och ha sig bara för att få in en tank :)

Tänk på att du ska ha plats till veden också.

Edit: såg att du inte behövde riva.
 
altså, ett hål i väggen blir det hursomhelst om jag ska få ut den gamla pannan och in med den nya men öppningen behöver bara vara 120cm och jag slipper riva en troligtvis bärande innervägg om ovanstående tank skulle fungera bra..

jag ska ringa o få en offert från tanksvets men hur ska en accumulatortank vara utrustad, ska man ha elpatron i den eller en separat elpanna (finns redan)?

hur ska vv slingorna vara en på 10m? två st 15m?
sen var ska anslutningarna placeras, på toppen? på sidorna?
hur sköts avluftningen av tanken och pannan enklast? jag har idag ett öppet expansionskärl på vinden

jag har mer plats i källaren för ved så det är inga problem..
måste det finnas ett golvbrunn i närheten av acctanken?
 
Redigerat:
blackadder skrev:
Jag har hört att man ska räkna med 10-12L / uppvärmd kvm vilket borde ge 2X750L ganska exakt.
jo om man räknar så så blir ju 1500 liter bra.. men som sagt, i princip INGEN härinne skulle rekomendera det, därför blev jag lite fundersam..
 
Jag har två stycken 15 meters slingor för varmvatten i min tank och det funkar bra. Den ena är placerad så nära botten som möjligt och den andra i toppen, båda är något utdragna. Anslutningarna görs på sidan, anslutningen för laddningen från pannan kan du göra uppe på tanken om du vill, det spelar ingen större roll för det skiktar sig i alla fall. Jag gjorde lite tvärt emot vad många här säger. Jag anslöt laddningen i toppen på tanken, och drog röret mot pannan, ungegär halvvägs till pannan grenade jag av gick upp på vinden till expansion. Det är inte mycket värme som leds upp till expansionen för röret är inte särskilt varmt när man inte eldar. Det gjorde att luften gick ur systemet väldigt smidigt, och även de första gångerna jag eldade försvann luften som vattnet släppte. Fortsätt du med öppet kärl på vinden, det är klart bäst för vedeldning.
 
kickassford skrev:
jo om man räknar så så blir ju 1500 liter bra.. men som sagt, i princip INGEN härinne skulle rekomendera det, därför blev jag lite fundersam..
Det är antagligen för att det är hemmapulare som kan ta sig tiden till att fixa en i stort sett optimal anläggning till deras behov, skulle man ha en VVS-gubbe till det så tror jag man inte kunnat lösa det med pengar.

Därför blir nog standardsvaret 2X750L acktankar för det funkar hyffsat bra.
 
har nu varit i kontakt med tre andra vvsare och den ena vill ha precis som effectas baspaket.
den andra tyckte mitt förslag med välisolerad 3 kubik tank var kanon och det var helt okej med att jag själv köper alla delar. han skulle dock kolla om han hade bättre priser än vad jag fick från Rinkabyrör ;).
han tyckte även jag skulle ha kvar expansionskärlet öppet.
låter nästan för bra för att vara sant ??
Den tredje däremot tyckte det var totalt overkill med så stor tank.
dessutom förstörde det skiktningen tydlig. Enligt han var det mycket bättre med 2-3st 500 liters tankar och ett trycksatt system. han vägrade dessutom koppla in tanken om den kom ifrån tanksvets.se...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.