Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Vi kör i princip alltid komplex när trånga passager är inblandade, och ev ändrar vi tillbaka efteråt.

Jag hade nog sparat guide 1, och lagt kabeln om den verkar behövas. Det borde fungera ändå. Ev kan du sätta en av startvinkelintervallen till startvinkel 1 45 grader och slutvinkel 1 till 75 grader, då kommer den backa ut och styra ner mot vänstra hörnet på bilden.

Gör passagen till rondellen minst 1 meter om det går, och testa med korridorbredd begränsning på 3, sänk om det behövs för att den ska komma igenom, öka om det går bra.
 
Martin1981 skrev:
Tack, det låter bra! :)

Jag funderar dock på om det kan hjälpa att sätta trädgårdsformen till komplex i det här fallet? Utöver det här med passagerna så finns det en hel del träd och buskar som är i vägen. Dock kanske man ska börja med Normal?

Placeringen av guidekabel 1, verkar den ok eller bör man dra om den annorlunda? Mitt tänk med guidekabeln har jag från att installerat min 305:a som inte hittar hem utan den så jag kanske är lite "too much" i detta fallet då laddstationen sänder ut signaler och maskinen kan följa både guide- och begränsningskabeln.
Ett annat förslag är att låta den klippa pattorna med. Det blir lite mer yta att klippa, men slingan blir inte så komplex. Då blir ju även ogräset mellan plattorna klippta, när man inte orkar rensa. Då får du även med den smala remsan mellan plattorna och rabatten.
Tänk på att maskinen är rätt stark och kanske inte "krockar" över allt där du tänkt dig detta.
 
BennyA skrev:
Ett annat förslag är att låta den klippa pattorna med. Det blir lite mer yta att klippa, men slingan blir inte så komplex. Då blir ju även ogräset mellan plattorna klippta, när man inte orkar rensa. Då får du även med den smala remsan mellan plattorna och rabatten.
Tänk på att maskinen är rätt stark och kanske inte "krockar" över allt där du tänkt dig detta.
Ha ha, Jag skriver som en kråka. Klippa plattorna ska det vara och inte pattorna.:D
 
Hej!

Funderar på ett väggfäste till min 220 över vintern. Var på klipparen hängs den i originalfästet?

/Lasse
 
Hej
Jag bytte knivar på min 305.a och efter detta tycker jag att den "låter" mer. Det låter som att knivplattan vibrerar. Någon som har upplevt detta ?
 
Herc skrev:
Hej
Jag bytte knivar på min 305.a och efter detta tycker jag att den "låter" mer. Det låter som att knivplattan vibrerar. Någon som har upplevt detta ?
Skruva loss dom och skruva fast dom igen. Något måste ha blivit fel.
:cool:
 
Tack Benny
Jag hade lyckats att dubbelmontera en av knivarna. Därav ljudet obalans. Tack än en gång byggahus världens bästa site för oss hempulare.
 
En fråga gällande begränsningsslingan och känsligheten när man gör öar runt exempelvis buskar, till/från ön måste kablarna ligga på millimetern mot varandra eller är det förlåtande om det skulle bli ett glapp på, säg, 1-3 mm? Jag tänker på eventuella sättningar som kan bli och att kabeln då kanske kan glida isär något.
 
Hej

Har en AM 220 som nu gått i ca 14 dagar, håller på med intrimmningen men det funkar överlag rätt bra.
Jag har en tomt som består av 2 större gräspartier med en ca 5 meters passage utmed huset som binder samman. Laddstationen står vid passagen, har inte lagt ned guide slingan än (pga att jag inte vet till vilken av ytorna jag ska lägga den) så jag använder mig av följ slinga in (satt ned flumma runt random tiden till 1min) men mitt problem är att den inte "ser" laddstaionen när den kommer i passagen på fel sida utan kör då hela varvet runt. Inom vilket avstånd känner den av stationen ? Så får jag helt enkelt smalna av precis vid stationen
 
Martin1981 skrev:
En fråga gällande begränsningsslingan och känsligheten när man gör öar runt exempelvis buskar, till/från ön måste kablarna ligga på millimetern mot varandra eller är det förlåtande om det skulle bli ett glapp på, säg, 1-3 mm? Jag tänker på eventuella sättningar som kan bli och att kabeln då kanske kan glida isär något.
Har några öar på tomten och vad jag kan konstatera så verkar det inte vara jättekänsligt.
Tror att jag har ca:2-3mm på vissa ställen./U
 
Uffe52 skrev:
Har några öar på tomten och vad jag kan konstatera så verkar det inte vara jättekänsligt.
Tror att jag har ca:2-3mm på vissa ställen./U
Jag har haft ett par-tre centimeter på ett par ställen (vid temporära omkopplingar) utan problem.
 
pacman42 skrev:
Jag har haft ett par-tre centimeter på ett par ställen (vid temporära omkopplingar) utan problem.
Blev klar ikväll med allt och fick grön lampa direkt på stationen (tack o lov). Jag trodde den skulle vara mer känslig men ca 2-5 mm tror jag det blev i glapp. Skönt dock att det funkar med betydligt större :)
 
Gus- skrev:
Hej

Har en AM 220 som nu gått i ca 14 dagar, håller på med intrimmningen men det funkar överlag rätt bra.
Jag har en tomt som består av 2 större gräspartier med en ca 5 meters passage utmed huset som binder samman. Laddstationen står vid passagen, har inte lagt ned guide slingan än (pga att jag inte vet till vilken av ytorna jag ska lägga den) så jag använder mig av följ slinga in (satt ned flumma runt random tiden till 1min) men mitt problem är att den inte "ser" laddstaionen när den kommer i passagen på fel sida utan kör då hela varvet runt. Inom vilket avstånd känner den av stationen ? Så får jag helt enkelt smalna av precis vid stationen
Den ska känna av inom 5 meter iaf. Står stationen plant? Radiosignalen är ganska smal i höjdled.
 
Köpte mig en 305a idag till mitt lilla radhus, har en mindre gräsmatta på framsidan som jag tänkte köra som "biyta", dvs bära klipparen genom huset och köra manuellt. Enligt manualen finns det en "biytegenerator" att köpa men jag hittar ingen info om den någonstans och hos ÅFen jag handlade hos så var experten på semester så jag fick inget svar på frågan där. Någon som vet hur det ligger till?
 
BennyA skrev:
Ett annat förslag är att låta den klippa plattorna med. Det blir lite mer yta att klippa, men slingan blir inte så komplex. Då blir ju även ogräset mellan plattorna klippta, när man inte orkar rensa. Då får du även med den smala remsan mellan plattorna och rabatten.
Tänk på att maskinen är rätt stark och kanske inte "krockar" över allt där du tänkt dig detta.
Så skulle jag nog göra. Har singel istället för plattor och hade låtit klipparen tagit den vägen också om jag när slingdragningen gjordes visste det jag vet idag. Faktiskt mycket jag vill småändra på. Jag ska ta ner ett träd i höst och vill låta klipparen gå där också när risken för all dess pinnnedfall är borta. Är det svårt att få upp kabeln efter några månader eller kan man till och med vänta till våren då tjälen lossnat?

JAJansson skrev:
Hej.
Fel forumtråd men många kunniga och intreserade av robbotgräsklippare
Vad hände med stigas robotgräsklippare [länk]
Kanske som med åkgräsklipparna.
Folk köper heller Huskvarna än Stiga?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.