Status
Tråden går ej att kommentera.
Om du följer reglerna så är det väl bara att borra, om det nu stämmer med att inhibition ( eller vad det nu heter) tar ett antal dagar...

Be firman vara snabba med all utvändig koppling...
 
Om grannen nu lyckas få till en inhibition kan man man inte få ersättning för fördyrad uppvärmning om du nu vinner ?
 
CarMan skrev:
Kan man borra på den bortre sidan, o sen förlägga jordvärme så ingångshålet i huset ialla fall kommer på rätt sida, så du slipper dra allt igenom garage o krypgrund
Hur menar du då? Om jag borrar på den bortre sidan måste jag ju dra över det till den sidan där pannrummet är (och alla ledningar för radiatorer etc. kommer in). Eller missar jag något?
 
MathiasS skrev:
tycker det är synd att stämpla grannen som haverist bara för att han inte vill riskera sämre prestanda i sin värmeanläggning. jag skulle också överklaga ett sådant beslut.
+1 på den. Var och en måste ju ta vara på sin rätt i dessa fall. :)
 
Finns det nånting som tyder på att grannen skulle få en sämre anläggning om man håller sig till det rekomenderade avstånden mellan hålen ?
 
Det är väl säkert så att ju längre avstånd mellan hålen desto bättre. Å andra sidan, om man förväntar sig att vara ensam i närområdet om sitt bergvärmehål bör man kanske överväga ett annat villaboende än ca 4 km utanför Stockholms innerstad och en större tomt än 5-600 kvm. Stockholms stads norm är 20 m mellan borrhålen, det är likaså det Länsstyrelsen går på inom kommunen.
 
Jag vet faktiskt inte men har hört sägas att folk fått sämre effekt när grannarna börjat borra. Är fullständigt övertygad om att detta undersökts. Grundtipset är att kika på examensarbeten eller forskningsrapporter - google är en bra kompis här. :)
 
Klart det har undersökts man för ju hoppas det är det dom har i åtanke när dom har skapat en regel och inte bara tagit till ett antal meter. 20 meter brukar man rekomendera när man borrar många hål om man inte gradar dom vilket ofta görs. Har inte hört att en jordvärme anläggning skulle ha nån nytta av extremt långt mellan slingorna men det kanske inte funkar lika vad vet jag.
 
Googlade lite - det beror tydligen väldigt mycket på de markförhållanden som råder. Finns en firma som kan undersöka sådant - automatech.se.
 
Läste lite verkade inte så seriöst mycket gammalt som inte används i dag tex ladda hål med solpanel.
 
Som jag skrivit tidigare i en annan tråd så ville vår granne borra bergvärme, vi sa ok till detta då våra borrhål ligger mer än 30 meter från varandra men bad ändå om att de skulle borra snett ner för att öka avståndet. Längre avstånd, bättre effekt säger man ju. Det gick de absolut med på dock "glömde" borrfirman borra snett neråt... vilket de kompenserade grannen genom att istället borra djupare. Eftersom vi inte lär tappa effekt pga avståndet så bryr vi oss inte om detta men om ni nu ska borra bergvärme så nära er granne se verkligen till att hålet går snett in som bestämt!!!

Personligen hade jag nog också muttrat om en granne ska borra och det då kan ge effekt på min egen bergvärme, tänker du efters å hade du nog gjort samma sak. För bådas skull så undersök alla möjliga alternativ så att ni båda kan få bästa effekt!
 
Jag är inte insatt i detta ämne, men jag har hört skrönor (?) om att det blivit permafrost i berget när två, eller fler borrhål ligger för nära varandra.
Stämmer detta?
 
carl-johan skrev:
Vad gäller 20-meters-gränsen så ansåg bergvärmefirman att det inte var några som helst problem att borra närmare. Som exempel tog de upp IKEA på orten som har över 100 borrhål på 0,5 meters avstånd från varandra, vinklade som en solfjäder.
när det är samma ägare till alla borrhål så kan man ju ta den förlusten och borra fler vinklade hål för att kompensera. Jag skulle också ha mina tveksamheter om 20m avstånd skulle inkräktas av en granne. Om jag borrade först kan jag inte i efterhand göra hållet längre för att kompensera och säkra min värmeupptagning.
gaia
 
cust3000 skrev:
Jag är inte insatt i detta ämne, men jag har hört skrönor (?) om att det blivit permafrost i berget när två, eller fler borrhål ligger för nära varandra.
Stämmer detta?
Måste vara, som du skriver, en skröna. :)
 
Jag ska förtydliga min ståndpunkt en aning.

Trådskaparen verkar tro att det räcker att "medelavståndet" mellan hålen överstiger 20 meter. Medelavståndet är inte det minsta relevant om man avser beakta påverkan hålen har på varandra. Varför? Det finns inget positivt tillskott (i den nedre halvan av hålet som ligger längre bort) jämfört med nuläget där grannens hål är ensamt. Den övre halvan av hålet som ligger för nära kommer ha en negativ effekt på båda hålen och för att få kunna ta ut samma energi ur båda brunnarna (jämfört med om dom varit ensamma) måste borrdjupet ökas.

Att öka borrdjupet är enkelt för trådskaparen men omöjligt för grannen som redan borrat. Om inget alls görs jämfört med ett fristående hål kommer även trådskaparen kunna ta ut mindre energi ur hålet vilket kommer visa sig genom lägre temperatur på vätskan i borrhålet och därmed lägre verkningsgrad för värmepumpen.

Hur mycket grannens anläggning påverkas är svårt att säga men att det blir lite sämre är självklart.

Det är egoistiskt och ur ett tekniskt perspektiv korkat att borra på föreslagen plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.