Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej

Hade fram tills i morse goda förhoppningar om att borra för bergvärme inom några veckor. Då ringde Miljöförvaltningen i Stockholm. Tydligen så har en av mina grannar haft åsikter på borrhålets placering q(;^;)p. Grannen i fråga är enligt tidigare ägares utsago en riktig rättshaverist som bland annat varit inblandad i flera processer mot kommunen. Mitt ingångshål hamnar ca 10 meter från hans, men genom vinkling under mitt hus hamnar hålets mittpunkt strax över de 20 meter som kommunen helst ser. Grannen anser dock ändå att hålet ligger för nära (surprise!).

Kommunen är beredd att godkänna min ansökan eftersom den som sagt uppfyller deras riktlinjer . De flaggade dock för att grannen kan komma att överklaga detta beslut (och det lät som att de höll med mig mellan raderna om att grannen är en rättshaverist). Och med tanke på de utsagor jag hört om honom tidigare är beredd att tro dem :@.

Den ena sidan av mig har god lust att bara köra, och driva process om så krävs, om så bara för att trycka igen käften på rätthaveristen. Den andra sidan av mig vill ha varmt till i vinter, speciellt då vi blir en till i familjen. Alternativet för vår del är att borra på andra sidan huset, vilket dock fördyrar då vi måste dra rören genom garaget och vidare genom en krypgrund i betong utan inspektionslucka för att komma till den sida där vi har pannrummet. Som lök på laxen innehåller krypgrunden i dagsläget en herrans massa sand som måste sugas ut först, något som låg i planen, men inte just här och just nu.

Någon här som har erfarenhet av struliga grannar? Hur lång tid har grannen på sig att överklaga? Hur lång tid brukar dylika processer ta?

Tacksam för alla synpunkter.
 
Nu vet jag iofs. inte riktigt vad som gäller för borrtillstånd, men för andra bygglovsärenden så gäller ju att man kan bygga så fort lovet finns, även om det överklagas, visserligen då på egen risk.

Sannolikheten att han skall vinna i ett överklagande är troligen ganska liten (men det bör du försöka kolla), och i så fall så kan ju även du sedan överklaga, du kan troligen köra ditt hål i 2 - 3 år innan någon lyckas få till ett tvingande förbud mot dig. Och detta då bara i det troligen ganska osannolika fallet att grannen vinner.

Ett typiskt borrhål kostar väl ca 50 - 70 000 minus ROT. Och efterssom ditt altenativa hål troligen kommer att kosta dig 20 - 50 000 extra, så kanske det är värt risken att köra.

Dvs antingen betala 20 - 50 000 extra för att vara säker på att inte drabbas av överklagande, eller med låg sannolikhet förlora 50 - 70 000 om du tar risken ned överklagande.

Nu finns det ett par tveksamheter i resonemanget, dels att man kanske måste invänta ev. överklaganden (till skillnad mot bygglov) dels att risken för att grannen skall lyckas med sin överklagan kanske är större än jag tror. Vid vanliga bygglov kan den klagande stoppa bygget genom att begära innhibation av bygglovet, för att undvika det så kanske du skall försöka synka handläggningen på kommunen med borrfirman, så att borrning sker helst inom några dygn när tillståndet är klart. Även handläggning av innhibationsansökan tar tid och under tiden får man fortsätta att bygga.
 
tycker det är synd att stämpla grannen som haverist bara för att han inte vill riskera sämre prestanda i sin värmeanläggning. jag skulle också överklaga ett sådant beslut.
 
Kommunen har ju sina regler (20 meter mellan borrhål i Stockholm Stad, räknat från hålets mittpunkt). Jag tycker då att man är rättshaverist om man överklagar bara "för att man kan", när ansökan i fråga följer spelreglerna. Resultatet blir bara att mitt borrhål försenas samt att grannsämjan blir dålig.
 
Jag fick ett godkännande i dag att borra två hål på min tomt. 3 berörda
grannar kan överklaga beslutet inom 3 veckor men tillståndet gäller from
nu. Detta är dock i en annan kommun än STHLM.
 
Finns det något sätt där du kan få ytterligare medelavstånd mellan hålen som kompromiss eller tar din tomt slut? Om personen redan är känd av kommunen för att driva sakerna till sin spets och du har tomtmark som gränsar mot allmänning förekommer väl ibland även hål som slutar utanför sin egen tomt för att öka medelavståndet. Något att kolla med kommunen om du har möjlighet.

I stockholm känns det ibland som det är tillståndsenheten tvingar ihop hålen för att inte blockera framtida hus i området från att borra. I "min" radhuslänga där jag har gavelhuset har närmaste grannen fått sätta sitt hål i tomtgräns mot oss just för att inte blockera husen i mitten av längan. Kommunens resonemang då var att eftersom vår fastighet ligger på gaveln så finns möjligheten att komma undan en bit. Tur i oturen ligger teknikrummet perfekt till för den hålplaceringen
 
Min tomt tar slut. Jag har dock en allmänning på andra sidan. Jag har kort pratat med Trafikkontoret och att nyttja den marken verkar inte vara något problem givet att jag ansöker om avtal för detta. Är dock höst tveksam till om detta skulle förändra situationen - grannen gnäller på att ingångshålet hamnar för nära, och verkar strunta blanka f*n i att medelavståndet mellan hålen redan nu är ett par meter längre än buffertzonen...

För kommunen är det som sagt inget problem, de känns allmänt väldigt tillmötesgående och förstående. Men kommunen kan ju inte hindra grannen från att överklaga deras beslut. Och då är vi rätt uppe i en process. Någon som har koll på handläggningstider och kostnader hos Länsstyrelsen och, i värsta fall, Miljödomstolen?
 
Tja, om det är var hålet hamnar vid jordytan som är det stora problemet som grannen blåser upp skulle jag nog köra på men att i samtalen med kommunen vara tydlig med att flexibilitet finns med medelavståndet om kommunen släpper till och låter borrhålet gå ut över allmänningen. Kommunen har sina 20 meter av en anledningen och det är både för att man inte ska förstöra för andra och att man samtidigt inte ska blockera för andra som vill borra.
 
Jag hade en likadan granne och var i samma läge som du!

Det var en nitisk jävel som klagade på allt. Naturligtvis så hade han bergvärme och borrhålet låg nära min tomtgräns. Han ansåg att det därför var hans berggrund.

Jag diskuterade detta med bergvärmefirman och de hade aldrig varit med om att en klagande granne någonsin hade vunnit mot kommunen.

Tack och lov så dog min granne bara någon vecka innan jag skulle ansköka om borrtillstånd så det ordnade upp sig.

Vad gäller 20-meters-gränsen så ansåg bergvärmefirman att det inte var några som helst problem att borra närmare. Som exempel tog de upp IKEA på orten som har över 100 borrhål på 0,5 meters avstånd från varandra, vinklade som en solfjäder.
 
Har pratat med Länsstyrelsen idag, som bekräftade att det är extremt ovanligt att de gör en annan bedömning än kommunen. Detta i kombination med att det vore ett sant nöje att köra över fanskapet till granne gör att jag är sugen på att gå vidare. I det andra fatet ligger dock en handläggningstid hos Länsstyrelsen på upp till ett år och det faktum att grannen kan (och säkerligen kommer) begära inhibition av kommunens beslut. Det blir en dyr vinter i så fall... :(

Vad gäller grannsämjan så är det ett mindre problem. Gubben börjar närma sig bäst-före datumet så det är en tidsfråga innan det sker en naturlig avgång.
 
Kan du inte borra på andra sidan av huset och gräva ner slangen och gå i på den sida du vill? För att slippa gå med rör genom krypgrunden.
 
Blir en inte helt enkel väg att gå, rätt över en garageuppfart och runt en entretrappa i betong/granit som går hela vägen ned mot gatan. På baksidan av huset är det berg, så där går det inte att gräva. Tror därför att in genom garaget och sen in i krypgrunden skulle vara det i sammanhanget bästa alternativet....
 
Jag tycker uppoffringen du måste göra för att tillfredsställa din granne är för stor mot de problemen du orsakar honom. Givetvis är det svårt att säga exakt om han kommer märka något men om han redan idag har ett för grunt hål och en pump som suger musten av allt berggrunden kan ge så givetvis kan jag förstå ett motstånd. Tänk dock att grannsämja inte endast är något som går åt ett häll, det är ömsesidigt! Antar att du redan kollat kommunens databas och sett vilket djup han har borrat till.

Om inte annat går det ju alltid att söka tillstånd, anlita en borrfirma tills några veckor från nu med reservationen att det kanske kan bli överklagande. Om sedan grannen överklagar går det ju alltid att ta resonemanget med tjänstemännen på både kommun och landsting med att borrfirman hänger på låset och be om råd.
 
Hej

Tack för synpunkterna. Grannen ligger på 140 meter. Jag tänker borra 175. Enligt Länsstyrelsen som jag pratade med idag så ändrar de extremt sällan ett kommunalt beslut, så de "tyckte" mer eller mindre att jag kunde borra även om han överklagar. Problemet är att grannen har koll på juridiken (som den rättshaverist han är), och med stor sannolikhet kommer begära inhibition av beslutet, dvs att jag inte får borra under tiden den juridiska processen har sin gång. Då blir det 1-2 glada år till med elpanna.

Helt korrekt att grannsämjan går åt båda hållen. Jag bara väntar på att han skall göra något som kräver tillstånd, eller på annat sätt visa strupen så att jag kan hugga :).
 
Kan man borra på den bortre sidan, o sen förlägga jordvärme så ingångshålet i huset ialla fall kommer på rätt sida, så du slipper dra allt igenom garage o krypgrund
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.