Wow om den där budgeten håller! Låter helt osannolik. Gissar på att det slutar på 30% mer innan huset är helt färdigt.

Lycka till. Ska bli intressant att följa!
 
Tack för alla tips som trillar in. Jag har gjort lite modifieingar i budgeten, och det var precis vad jag var ute efter. Stort tack allihop. Ja kommer att posta en länk till min blogg om/när jag börjar bygga.
 
  • Gilla
Stroker
  • Laddar…
Det går att pruta och förhandla till sig väldigt bra priser på byggmatrial iaf om man jämför med byggmax och bauhause mm. Och att hyra in lite hjälp ibland behöver inte va skitdyrt. tex tog ja in en kran igår för o lyfta takstolar, 500kr/h ink moms, inga jättepengar.
Är svårt att granska din kalkyl för de stog inte vad de va för grejer men slutsumma runt 900 tusen när du bygger sj är nog inga problem. men då blir de inga stekar-klinkers för 1200kr/kvm :)
 
Tim90 skrev:
Tack för alla tips som trillar in. Jag har gjort lite modifieingar i budgeten, och det var precis vad jag var ute efter. Stort tack allihop. Ja kommer att posta en länk till min blogg om/när jag börjar bygga.
Om/när
Det låter tveksamt.
Klart du ska bygga och bevisa att det går d^_^b
 
daugaard skrev:
slutsumma runt 900 tusen när du bygger sj är nog inga problem.
Det beror ju på vad/hur stort du ska bygga för de pengarna och om tomt/anslutningar (som i detta fall) ska ingå.
Att bygga boyta (exkl. tomt/ansl.) för under 5000m/m2 är inte lätt, det kräver mycket egen tid i att jämföra priser, jaga erbjudanden, förhandla och leta begagnade alternativ, och självklart får du utföra nästan allt byggande själv.

Men det går, tex. jag själv och Mikael_L är två på detta forum som lyckats bygga mycket billigt.
 
Har modifierat en del i kalkylen nu och är uppe i ca 920 k. Som sagt, jag ka utföra i stort sett allt själv. Och med viss hjälp ifrån vänner. Räknar inte med allt för mycket hjälp ifrån dom. men ett par ggr i veckan. Är säsongsjobbare, så jag hoppas kunna bygga nu på vintern. ytterst oklart ännu. Har varit i kontakt med mäklare och bank om saken, och dom har tyckt att mina kalkyler varit rimliga. Har dessutom fått allt checkat av min farbror som vet var man kan pressa priserna. Han har själv byggt ruskigt billigt och har allt svart på vitt. Men det jag tar med mig är att fastän priset kan dra iväg av någon anledning så är det fortfarande värt det. En ren investering. Jag hade som sagt inte tänkt att bo kvar i all evighet. Jag har många år kvar på mig att bygga. Hade jag berättat min ålder hade det väl blivit ramaskri och åldersdiskriminering. Hade ni vetat min ålder hade ni sagt att det går aldrig, samt börjat mästra. Jag vet vad jag snackar om. Är ung företagare och det svåraste är kunder som inte fullt litar på en kompetens jämnt, pga min ålder. Visst har jag mycket kvar att lära. Men det har Stockholm också. :) Tack för alla svar än en gång.
 
Nu har jag inte lusläst tråden, men hade du tänkt ett normalt FTX-system till ventilationen så tror jag inte du klarar dig på 30'. Aggregatet ligger på 20' men varenda liten pryl till inom ventilation är dyr som satan. Böjar, don, ljuddämpare etc drar iväg rejält så 20' för aggregat och 20' för resten skulle jag tro vara mer rimligt. Kanske inte räcker det heller om man vill ha ett riktigt tyst och väldimensionerat system.
 
Injonil: Jag ska bara ha ett simpelt system.
 
Går det inte att köra med enkel mekanisk frånluft?
 
Hemmakatten
Mekanisk frånluft är inte längre godkänt för bostadshus. Kommunen kommer att kräva en värmeåtervinning ur frånluften.
 
Krävs ingen raketforskning för att gissa att du är 21 ;)

Men just gällande husbygge kan en 50 årig förstagångsbyggare vara lika naiv så ålder är inte lika relevant. Allting går och budgeten går kanske att hålla men jag som ser många byggen konstant kan säga att jag inte sett ett bygge som hållt budget som då inte kompromissat väldigt mkt. Tyvärr ibland med missnöje som resultat. Annars har de flesta gjort val baserade på att bo kvar och trivas vilket i gengäld inneburit spruckna budgetar i takt med oväntade motgångar.....
 
Tim90 skrev:
Men det jag tar med mig är att fastän priset kan dra iväg av någon anledning så är det fortfarande värt det.
Det är jag fullständigt övertygad om.
 
Kinglolle : Nej raketforskning har inte med min ålder att göra. Jo, "90" ingår ju i mitt nick, men jag är bara 20 än så länge.
Ja visst är det väl så. Men jag har faktiskt tittat på konkreta saker jag vill ha i huset, så att jag ska inte bygga och bli missnöjd. Men är det nåt jag jag vill ha annorlunda så ändrar jag det. inte svårare än så.

Hemmakatten. Tack för info.

Nyfniken: Alltid skönt när någon delar ens åsikt. Vilket många gör just nu. Men även bra med kritik. Tack för all positiv och negativ kritik också.
 
Frågan du ställer är ju "Kalkyl för självbygge lösvirke. stämmer det?", och då ska vi väl svara om vi tror att kalkylen stämmer eller inte? Inte bara hålla med.

Om det stämmer eller inte är ju omöjligt att avgöra. Det enda man kan göra är att jämföra med sådant man känner till, och då kan man säga att lyckas du bygga ett hus, inklusive tomt, för 7451 kr/m² så har du lyckats med något som inte många andra gjort.

Naturligtvis kommer vi att följa ditt bygge med spänning.
 
Vi gjorde en kalkyl på 2,2M för vårat hus och är nu uppe i över 2,8M och då är det inte klart även om vi bott där ett år nu ;)

Iofs byggde vi en carport med förråd som kostade 100k+ och det hade vi inte tänkt bygga alls först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.