Åh fy fan! Avskyr spindlar och den där sorten är som tur är hyfsat ovanlig i vårt hus trots källare och ved till kakelugnen. Kan dock klara av dem så länge jag slipper "Större husspindel". De jävlarna ger mig mardrömmar bara av att veta att de existerar. Som tur är hur vi inga såna hos oss men har sett dem hos bekanta.
 
  • Gilla
Olf Oggler
  • Laddar…
De spindlar som finns i Sverige är helt ofarliga för människor, sprider inga sjukdomar eller äter på hus. Däremot håller de ner antalet insekter som vi inte vill ha i vår närhet. Så det är bara dumt att slå ihjäl spindlar.
 
  • Älska
  • Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
Är nyss hemkommen från Turkiet och där träffades jag på i en "blodig kamp" med denna spindeln. Vad kan det tänkas vara för spindel? En ofarlig husspindel eller en blodtörstigt best med tillräckligt med gift för att döda en hel armé?

Den var 60 cm lång och 55 cm hög.
282570_10150254367872670_714862669_7603266_1127939_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Edit: Okej, kanske saftade på måtten lite...
//Patrik
 
  • Haha
  • Gilla
Allt-i-alloMarion och 4 till
  • Laddar…
Eftersom vi ninet har så många geckoödlor i husen i Sverige bör vi vara glada över våra spindlar. Perfekt med jaktspindlar som inte gör nät utan bara hjälper en att städa undan otrevliga insekter.
 
  • Gilla
Annmarka och 3 till
  • Laddar…
Den var 60 cm lång och 55 cm hög.
Menar du verkligen cm, inte mm? I så fall kan det nog bara vara en huntsmanspindel. Ofarlig, men kan nypas så att det gör lite ont. Blir uppemot 40 cm.

http://en.wikipedia.org/wiki/Huntsman_spider
 
  • Gilla
  • Wow
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Det ser ut som en helt vanlig kärrspindel. Stor och harmlös.
 
här hemma har vi många sånna tyrannosauriusrex spindlar
mysiga
 
  • Gilla
  • Haha
Pegasusus och 1 till
  • Laddar…
Sätter man bara på dem små ullsockar som använda för smådockor så hör man ju inte när de klampar runt i källaren. Se bara till att det inte finns vatten tillgänglig då det annars blir blöta spår på golvet som man trampar i.
 
  • Gilla
  • Älska
RolfH och 2 till
  • Laddar…
Troberg skrev:
Menar du verkligen cm, inte mm? I så fall kan det nog bara vara en huntsmanspindel. Ofarlig, men kan nypas så att det gör lite ont. Blir uppemot 40 cm.

[länk]
Hehe Jag glömde nog en smile-gubbe efter mitt tillägg i inlägget. :cool::blushing:

De verkliga måtten kanske var 3 cm lång och 2 cm bred.

//Patrik
 
Oh, en "spindeltråd"!

Den här hittade vi förra hösten:
36181_152570898111309_100000751982608_218795_6924625_n.jpg
 
Farzan skrev:
Vi hade gott om husspindlar i källaren förut. Några riktigt stora och fina. Sedan skaffade vi två katter och spindlarna försvann. Det visade sig att katterna gillade att äta dem.
Det är dock ingen lösning jag skulle rekommendera för den som vill bli av med husspindlar...jag föredrar spindlarna, faktiskt, eftersom de varken skiter under soffor, pinkar på folks skinnstövlar, klöser sönder möbler eller jamar när man försöker sova.
Om man skaffar svarta änkor, kan de ta kål på katterna?
Det blir stora vita fläckar under spindlar inomhus. En död spindel är en bra spindel.
 
Lever dom verkligen i parförhållanden?
Jag tog en igår och en i morse. Den första överumplade mig på toaletten. Nästan lika stor som handflatan med benen. Satt på väggen i axelhöjd, två dm bakom mig.
Jag har nog aldrig fått fram damsugaren så fort.
Det hördes när den tog botten på påsen...
 
  • Haha
Aspartam
  • Laddar…
Hittade en sån här hemma igår. Spännande djur, men ack så liten...
 
  • Gilla
Barunder och 1 till
  • Laddar…
gadu^ skrev:
Hittade en sån här hemma igår. Spännande djur, men ack så liten...
Nåt liknande jag såg häromdagen.
 
  • kryp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.