Har nu gjort en elritning (som pdf sa det gar lattare att zooma) efter basta formaga till mitt fritidshus. Behover lite feedback sa ar tacksam for kommentarer. Har forsokt att gora ritningen sa att den visar hur elen skall dras, men vissa detaljer far man ju fundera ut sjalv. Till exempel sa visar ritningen bara en dosa dar det skall vara en separat dosa, sen tankte jag att elektrikern far fundera ut att en apparatdosa vid golvet for ett eluttag kan mata vidare till extra uttag pa andra stallen. I alla fall ar jag tacksam for kommentarer sa att jag kan forbattra ritningen till byggsamradet. Ritningen ar tankt att skrivas ut som A3.

/Anders
 
Tjusig ritning. Det jag skanar är belsning på utsidan vid entréer och uteplats. Jag skulle nog också tänka över behovet av ev uttag på utsidan av huset. Skarvsladdar är inge kul ;-)
Tänk på att dra fram tomrör från centalen till utsidan för framtida behov av el till ev friggebod eller garage.
 
Ska det vara armaturdosor i taket är det smidigare att grena vidare därifrån istället för att använda så mycket kopplingsdosor.
 
snaggletooth skrev:
Ska det vara armaturdosor i taket är det smidigare att grena vidare därifrån istället för att använda så mycket kopplingsdosor.
Ok, tackar for tipset! Hur gor jag rent ritningsmassigt? Skall jag dra inkommande grupp till en dosa som jag ritar bredvid krysset som markerar taklampan eller skall jag rita en dosa med ett kryss over for att markera att taklampa och dosa sitter i ett? Och sedan mata vidare till vaggstrombrytaren och uttag vid dorren?

Sedan som Patrick E skriver skall jag lagga till fler utomhuspunkter for uttag/utomhusbelysning och till friggebord.

Aterkommer om nagra timmar...

/Anders
 
Vilket program har du ritat med?
 
Å andra sidan ska anlita en elektriker brukar denne lösa dragningen rent praktiskt, det enda du behöver göra i så fall är att peka ut var du vill ha dina uttag, brytare o.s.v.
 
Det ser ju bra ut. Det är ju inte brist på grupper - varje sovrum har matas med tre olika grupper så det lär inte bli helt svart någonstans :) Dock kan det mana till uppmärkning på uttagen så att rätt grupp bryts vid underhåll.

Några frågor som inte nämnts:
- Höjd över golv för alla anslutningspunkter brukar skrivas ut om det inte är uppenbart.
- Ingen handdukstork eller bubbelbad i badrummen, eller strykjärnsuttag?
- Inga uttag vid fönstren?
- Kök: Diskmaskin, Micro, spisfläkt, belysning i taket?
 
Sätt dit kron-strömbrytare och lamputtag vid fönstren (centrum tak eller vägg över fönstren).
Endast en belysningspunkt i badrum och wc.
Belysning i köket?
Är det värkligen rätt symboler för dosor och elcentralen. Ska verkligen alla strömbrytare och uttag vara utvändiga?
 
Ok, drar kron i sovrummen och en extra vaggdosa pa vagg vid taket over fonster. Skall aven stoppa dit mikrouttag over arbetsbank i kok (tankte satta mikron pa samma sida som kyl och frys).

Belysning i badrum och tvattstuga bestar av en traditionell vaggarmatur med typ 2x8-12 Watt lagenergilampa eller sa. Samt dosan som sitter over handfatet som kan mata en spegel- eller vaggskapsbelysning. Sa har jag alltid bott och detta har rackt OK. Har visst glomt kokets takbelysning..... :p.

Bo.Siltberg: Det blir inget bubbelbad, men handdukstork och strykjarnsuttag kan jag ju satta dit! Vilka fonster menar du att det inte finns uttag vid? Sitter ju en del langs vaggen.
Sedan skall det till uttag for diskmaskin, mikro och spisflakt som du sager.

svartöra: Har ritat i systemet LaTex. Ej for den bekvame. Detta ar ett rent textbaserat merkup-system fran 80-90-tal. Varje liten linje maste alltsa skrivas in for hand i texteditorn. Turligt nog finns det makron. Fordelen ar att man kan anvanda riktiga kooridnater och skala automatiskt samt att utskrifterna blir exakta eftersom resultatet ar PostScript som man omvandlar till pdf. En trevlig sak ar att man i detta system har tillgang till alla PostScript primitiver och kan skala och rotera utan problem, fast att arbeta ar alltsa lite av att skriv en AutoCAD dwg-fil i en texteditor. Googla sa finns det hur mycket information som helst.

Hojd over golv: laste att standard ar 200mm for uttag och 1000 mm for strombrytare sa satte inte ut detta, fast det gar ju att lagga till.

Hur ser symbolerna for infallt ut? Hittade en lank har pa forumet till nagot som kallades lilla_elboken eller vad det var och trodde detta var ratt symboler.

/Anders
 
Sadarja, har nu gjort en ny ritning.

Har lagt till uttag ovan fonster, uttag for diskmaskin, mikro och spisflakt, utomhus pa tva vaggar, utebelysning, takbelysning i kok, trappkopplat belysning i tvattstugan, eluttag i tvattstuga och badrum. Bifogr ny version.

Skall lagga till belysning pa uteplats samt fler utomhusuttag och dosa for vidarekoppling till friggebod. Skall aven titta pa att koppla via takdosor i stallet for vaggdosor uppe vid taket.

/Anders
 
Fyllda symboler är väl utanpåliggande medans ofyllda är infällda eller var det tvärt om :)
 
Tvärt om är det: ifyllda symboler = infällda
 
Anders_Nilsson skrev:
Bo.Siltberg: Det blir inget bubbelbad, men handdukstork och strykjarnsuttag kan jag ju satta dit! Vilka fonster menar du att det inte finns uttag vid? Sitter ju en del langs vaggen.
Sedan skall det till uttag for diskmaskin, mikro och spisflakt som du sager.
Uttagen sitter företrädesvis i hörnen på rummen. Ofta vill man ha uttag precis bredvid fönstren på kanske 800 mm höjd för fönsterlampor etc. Men nu kanske lamputtagen ovanför varje fönster täcker det behovet?

Uttag får man aldrig för mycket av... TV-bänken, mediacentral, mobilladdcentral mm behöver måånga om man vill slippa grenkontakter.

Anders_Nilsson skrev:
svartöra: Har ritat i systemet LaTex. Ej for den bekvame. Detta ar ett rent textbaserat merkup-system fran 80-90-tal. Varje liten linje maste alltsa skrivas in for hand i texteditorn. Turligt nog finns det makron. Fordelen ar att man kan anvanda riktiga kooridnater och skala automatiskt samt att utskrifterna blir exakta eftersom resultatet ar PostScript som man omvandlar till pdf. En trevlig sak ar att man i detta system har tillgang till alla PostScript primitiver och kan skala och rotera utan problem, fast att arbeta ar alltsa lite av att skriv en AutoCAD dwg-fil i en texteditor. Googla sa finns det hur mycket information som helst.
Aah, LaTex i XEmacs - det enda som fungerar när man vill veta vad man gör och få till det som man vill. d^_^b
 
Vad kul med annu en konnassor pa forumet! Faktiskt sa arbetar jag i Windowsmiljo och anvander ett skalprogram som heter WinShell. Har det nodvandigaste som till exempel integration med DVIPS, PS2PDF och annat som behovs for att producera pdfer.

Jag borjade egentligen rita mitt hus i OpenOffice Draw, men snap-to-grid funktionen var sa vardelos att jag fick ge upp. Skall man tvingas klicka upp en propertiesdialog och manuellt justera alla koordinater gar det fortare att jobba i ett rent textbaserat system.

Nu har jag gjort plan- och fasadritningar i LaTex (och fatt bygglovet godkant) och nu alltsa aven elritning, samt ventilation och VA-ritningar, sa jag kor pa och gor aven samtliga konstruktionsritningar i LaTex. Far hoppas fler medlemmar ser ljuset sa kanske vi far en egen LaTex-avdelning har pa ByggaHus.se (fast det kanske ar en from forhoppning...)

/Anders
 
Herregud... Nördar! :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.