tomt 150 000 kr
bygglov 7 000 kr
Grund 100 000 kr
försäkring 10 000 kr
Kvalitetsansvarig 10 000 kr
bygganmälan 7 000 kr
utstakning 5 000 kr
Slutbesiktning 5 000 kr



ute

ytterstomme 300 m 9 600 kr
Bärlina 30 m 1 000 kr
läkt ute 190 m 800 kr
vindpapp 125 m2 1 000 kr
ytterpanel 180 m2 20 000 kr
färg 10 000 kr
Fönster & dörrar 70 000 kr
Takstolar 12 st 20 000 kr
lösull 50 m3 30 000 kr

"tak"(inkl allt. För lång lista för att specificera.) 53 600 kr

510 000 kr

Inne

isolering 125 m2 9 700 kr
plast 250 m2c 1 400 kr
läkt till insida y-v 250 m 900 kr
gips väggar 150 m2 3 000 kr
gips tak 130 m2 3 500 kr
reglar inneväggar 250 m 2 500 kr
isolering inneväggar 3 000 kr
innedörrar 7 st 10 000 kr
lister mm 10 000 kr
spackel, färg, skruv & tapet 20 000 kr*
golv 110 m2 12 000 kr
El 50 000 kr*
Ventilation 30 000 kr
Kök 50 000 kr*
Badrum 60 000 kr*
kamin 20 000 kr*
Jordvärme 80 000 kr*
garderober 7 000 kr
tvättstuga 12 000 kr*

385 000 kr




*bara uppskattat pris.

totalt 891 000 kr

Bygget avser 120 kvm enplanare med platta på mark. inget garage är medräknat.
Jag vet inte om jag ska ta med dränering?

Dom flesta priser är checkade, och allt är inte ens prutat på. lister, dörrar, färg & fönster. är prutat på.
OBS i Tomten ingår framdragen V/A, el och fiber anslutningsavg betalda.

Har elektriker & vvsare i familjen, samt att jag själv är våtrumsbehörig. Har även en polare med grävare (bra mark där förövrigt). Helt gratis jobbar dom väl inte men det blir avsevärt mkt billigare.

För övrigt har jag byggt fiskarheden förut och har kopierat en av deras modeller. Jag tänker göra allt snicker sjäv. eventuellt ta in någon som spacklar. Jag vet vad det innebär och jag kommer att få mycket hjälp. Har ingen fru eller barn som gnäller. Det gör det lite enklare.

Ni får gärna påpeka om jag glömt något väsentligt. UTAN ATT VARA SPYDIGA

Jättetacksam för feedback.
 
Den första man får fråga är: vad ska du ha kalkylen till?

Hur noga behöver du räkna? Vissa poster räknar du med en hundralapps noggrannhet, andra poster ser ut att vara på tio tusen kronor när. Det skiljer alltså med en faktor på hundra hur noga du räknar. Risken är då att du lurar dig själv i slutändan. Du sitter med ett pris som ser ut att vara uträknad på hundralappen, men som kanske slår fel på hundra tusen!

Jag vill hävda att det du försöker göra är näst intill omöjligt - att i förväg räkna ut exakt vad ett hus kommer att kosta. När du är inne på ditt tredje hus, och fört minutiös bok över alla kostnader, då kan du kanske få en bra indikation på vad det fjärde huset kommer att kosta.
 
Jag saknar
Övrigt 50.000kr
Övrigt 50.000kr
Övrigt 50.000kr
Övrigt 50.000kr
:)

Tro mig dessa kommer bara försvinna.
Bara du som kan avgöra om du kalkylerat rätt det är ditt bygge men
lösvirke och och att du bygger själv tror jag gör att fler saker har missats.

Fyllnadsmassor?
Tomt planering med lite finare jord?
Grus kring hus och andra ytor du behöver köra på?

Kamin 20.000kr låter billigt. Kamin för 5000kr och skorsten för resten?
50.000kr för ett kök. Kyl/frys, spis micro diskmaskin är väl 20 åtminstone även om du tar det billigaste skräpet du kan hitta. Då är det 30 kvar att bygga kök för. Lägg på lite till där så kanske du får sällskap i köket någon dag :)

Låter negativ men ta i ordentligt så du har 10% extra på många poster allt kommer inte med i en kalkyl.
 
Golv ~100:- /m2? IKEA klick?
Garderober till ett helt hus för 7000:- ?

Risken är att du behöver nåt i tvättstugan?
(tumlare och tvätt)

Men får du ihop det för den pengen det starkt jobbat.
 
Skulle ni kunna bygga för de där pengarna så föreslår jag att ni säger upp er, startar en firma och börjar bygga hus i stället.
 
Verktyg, transporter, bygg-el, spillvirke, presenningar, byggställning, mobilkran för takstolarna? och så kanske fundera på vad kompisar och familj som skall hjälpa till egentligen kostar. Sedan saknar jag också en del detaljer så som fönterbrädor, radiatorer, kanske ett litet skärmtak över entrédörren, antennuttag för TV etc.

En del poster ser väldigt billiga ut, t.ex. vet jag inte riktigt vad du får för golv för de pengarna du kalkylerat med, och det får inte vara några vidare dyra vitvaror om kalkylen för tvättstuga och kök skall hålla. Sju innerdörrar med karm, beslag och tröskel för 10kkr är väl rent teoretiskt möjligt att hitta, men det handlar då om det allra billigaste man kan hitta i en lågprisbutik. Posten "Spackel, färg, skruv & tapet" på 20kkr kan lika gärna hamna på 50kkr om man bestämmer sig för att ha något annat än de billigaste tapeterna.

Precis som Andersmc är inne på så ser jag en hel del poster som är väldigt exakta och andra som är väldigt höftade. Just den där höftningen är det lätt att gå fel på, och när man väl är igång så vill man måhända inte alltid ha det allra billigaste av det billiga.

Jag skulle nog se till att ha 250-300kkr i buffert med den där kalkylen, annars kan det bli rätt så tråkigt efter att stommen är rest när olika poster börjar spränga den uppsatta budgeten.
 
Mikael_L
bygglov 7000?
Vi ligger väl på bygglovskostnader på bortåt 30' nu (med planavgift, karta och allt sånt som kommunen tar som smygskatt)
(Nu såg jag att du hade 7000 på bygganmälan också)
På grunden får du lägga på 30 tusen.
KA är mycket svårt att hitta för 10', räkna 25' så blir du förhoppningsvis positivt överraskad sen, och dom pengarna försvinner snabbt till annat.
Sen saknas det schaktmassor, grävare eller hyra av dylika maskiner, och hyra av padda, vibrator, sloda glättningsmaksin, gipsskivelyft osv osv.

Sen vidare hittar jag inga plåt eller fönsterbleck, takfotsplåtar osv, där kickar det väl iväg 20-40 tusen.

Ingen spik och skruv, till vårt hus är jag nog uppe i 10 tusen för detta, och än är det inte klart.
Du ska också ha lim, fogmassa, silicon, ÅB-tape osv osv för 10'

I din kalkyl saknar jag mest en massa småposter av alla de slag, en känsla jag har är att du kommer få minst 100' extra i detta småkrafs, det är smågrejerna som får saffran och guld att verka billigt.
Egentligen skulle jag inte vara förvånad om du har missat uppåt 300' i kalkylen.

Vårt slutpris för 100kvm med oinredd övervåning hoppas jag kunna sluta i närheten av ditt kalkylerade slutpris.
Men för att nå dit har vi varit tvungna till vissa eftergifter och smarta (eller dumma ibland) val.
Vi köpte alla fönster med 30% lågsäsongsrabatt och ställde och förvarade de i garaget fram till att dom kunde sättas in.
Köpte ett komplett begagnat kök på blocket, det är ändå relativt lätt att byta ut senare.
När förrförra årets Borosan tapetkollektion såldes ut så köpte vi till hela bottenvåningen av deras mest basic serie, det blev 30:-/rulle, tapeter till hela huset för lite mindre än 2500:-
Begagnade innerdörrar och ytterdörr, begagnad frånluftsvärmepump osv osv.

På vårt bygge är varje krona vänd på minst 4 ggr ... :)
 
Redigerat:
> tomt 150 000 kr, låter väldigt lågt för oss i skåne. Här får du hosta upp 500.000 för en vettig tomr.

> bygglov 7 000 kr. Många kommuner har höjt sina taxor drastiskt efter 2/5 då nya PBL infördes. Låtter lågt tycker jag.

> Grund 100 000 kr. Förutsätter enkel grundläggning med lite schakt och återfyllnad. Är helt beroende på vilken tomt som avses. Transporter och maskinhyra är dyrt.

>Kvalitetsansvarig 10 000 kr. Med nya PBL har taxorna gått upp. Räkna med det dubbla.

>bygganmälan 7 000 kr. Har utgått med nya PBL, Räknas numera in i bygglovsavgiften.

>Slutbesiktning 5 000 kr. Om du ska bygga själv vad ska du då slutbesiktiga? Besiktning gör man för att se att man fått det man avtalat med entreprenörer. Om du täkt anlita entreprenörer så är besiktningskostnaden väl låg om man vill ha en bra besiktnignsman.

Jag saknar kostnader för
* Anslutningsavgifter VVS. Om ni inte ansluter till kommunalt vatten och avlopp så har ni kostnaderna för egna anläggningar.
* Kostnader för rörläggning och värmedistribution.
* Konstnader för småposter som ställningar, tejp, transporter, kranar m.m.
* Man bör alltid ha en post för "Övrigt och oförutsett". ca 10%.
* Sotarintyg och OVK-besiktningsman.
* Projekteringskostnader. dvs åtminstonde en konstruktör och en energiberäkning. Det behövs även vvs-ritning, ventilationsritning och arkitektritningar för bygglovet.
 
Tack för alla svar!

Dom kostnader ni ifrågasatt kan jag få ner ännu mer, det är jag helt säker på. Jag kommer att köpa billiga kvalitetsprodukter, för sånt finns.

Andersmc: Jag vet att vissa saker är noggrant räknade, men det var mest för att specificera att man inte glömt något. Men taket har så mkt smågrejer, så jag orkade inte speca allt, men har räknat med varje detalj (plåtar osv.)
Jag måste ju räkna på ett ungefär. Kanske inte så vettigt att smacka upp ett hus i blindo. Man måste ju ha något hum. Självklart så kommer endel saker dra iväg, och vissa saker kan jag få billigare.

Suhagg: Grus mm är medräknat i grund. Kostar inte mkt. Har referens på en kille som byggde 180 kvm platta för en bra bit under 80 k. Kamin har jag kollat på lite olika. Jag behöver ingen värsting. ska köpa billigt. Kök har föräldrarna byggt för 50 k, inkl allt. Då har jag inte räknat in golv & golvvärme eftersom det är medräknat i golv och grund. Som sagt. Jag lägger på lite på allt, och siktar på under millen.

FredrikR Jodå. får tag på bra golv billigt. Garderober behöver jag 4 st, plus en egenbyggd i hallen. har även KLK.
Tvättstuga är endast vitvarorna. + tänkte köpa begagnad ho dit.

Nyfniken: Förslaget är redan verkställt. Jag har redan firma :)

Swetrot: Jag har alla verktyg redan. En ordentlig kap/klyv ska även inhandlas. men det sitter i bakhuvudet.
Jag får dörrar till vrakpris. checkat. Får fönster till inköpspris. checkat. Jag ska inte ha radiatorer. Jag ska ha vattenburen GV. Jag ska måla det mesta + ett par fondväggar. Ja färg & Tapet får jag även till vrakpris. Men det där med spackel skruv mm tror jag också att kan dra iväg. Mycket svårt att uppskatta. Men som sagt, tapeterna och färgen är lugnt. Spackel är inte heller så dyrt. Men skruv och spik?
Ja, jag vet att det ska hackas på dom som bygger billigt, men jag har kollat priser och vet kvaliten på grejerna. Jag ska inte bo i huset i all evighet. Som sagt, det blir mitt första EGNA hus. Och Ja, jag är medveten om att det kan dra iväg.

Mikael_L: Intressant med dom där avgifterna. Det ska jag kolla ännu närmare på så att jag inte missat något. Sen sa någon att slutbes. inte alltid är nödvändig, men jag tog med det ändå. Jag har en bekant som ställer upp som KA billigt.
Dom kostnader du räknar upp ingår i grunden, förutom gipsskivelyft. Det hade jag glömt. Ska kolla vad det kostar.
plåtar är medräknat i tak och fönster. Jag har skruv mm räknat. 20 papp. vad ska jag med silikon och fogmassa till? det är ju till badrummet. Lim? ÅB Tejp är med i plasten. Vi kör på under millen ;) det SKA bara gå. Ja, jag tänker också vända på varenda krona som du ser, men än är inte allt vänt på. Jag tror att jag kan få ner virkespriset 10 % men det kommer nog att försvinna iväg på något annat.

Slutligen tack så jättemycket för alla era svar. Och när man ser att vissa saker funkat för andra, så varför ska det inte göra det för mig? Jag har samma förutsättningar som dom haft, i vissa fall bättre.
 
Tim90 skrev:
Ja, jag vet att det ska hackas på dom som bygger billigt, men jag har kollat priser och vet kvaliten på grejerna.
Jag tycker inte att du ska det se det så. Vi som hängt här ett par år har fått se ett antal kalkyler för nybyggen. Någon enstaka gång har det kanske gått ihop. Men då tack vare posten "Oväntat: 250.000:-". Övriga har oftast dragit över budget med ett par hundra tusen.

Bara på den här tråden har du ju fått tips om bortglömda saker och du får nog räkna med att det finns lika många till. Jag saknar till exempel kapitalkostnaden under byggnaden. Bankavgifter, pantbrev(?) Och lagfart. Visserligen små poster i ett sånt här fall, men många säckar små...
 
Volvo: Tack för tipsen. tomten är klar och jag har fått den snorbilligt. ingår gör fiber, V/A och el. avgifter betalda, bara att gräva. Jag tror att vissa försäkringsbolag kan vilja ha SB. Men behövs det inte så stryker jag det. Då är det bara att ta dit en besiktningsman alltså? Jag har ritningarna klara redan. Behöver varken kran eller ställning. Har armar att lyfta upp takstolarna med. Bygger en "olaglig" träställning av spillvirke. Jag får VVSen gratis. Jag har bara tagit upp specade kostnader. Jag vet inte om jag tänker bygga något oförutsett :D haha.. Nejdå, naturligtvis är jag beredd på några smällar om det skulle komma. Tack för tipsen.

Nyfniken: Det är precis därför jag lägger ut den här, så att jag kan få feedback, vilket jag är tacksam för. Tack för tipsen.
Jag vill göra en kalkyl och sen kolla att den är rimlig, att jag inte glömt något väsentligt. Visst är det många bäckar små, men 250 000 är en ocean. Man vill inte bygga i blindo. Det är väl bättre att ta reda på saker än att punga ut för en massa saker som man inte har en aning om vad de borde kosta. Jag har dragit över på en massa grejer själv också. Och jag har kollat på exakta produkter, och köper jag exakt den produkt jag tittat på tidigare så tror jag inte prisskillnaden är enorm, på några månader. Jag tar åt mig av det ni säger.
 
Tim90 skrev:
Suhagg: Grus mm är medräknat i grund. Kostar inte mkt. Har referens på en kille som byggde 180 kvm platta för en bra bit under 80 k. .
Bara att gratulera då.

Du gör som du vill men jag skulle inte räkna på att du gör en 180kvm platta för under 80.000kr. Han måste fått precis allt material för under inköpspris för att det ska gå ihop men har man bra kontakter så.

Sen är ju frågan vad som menas med en platta. Jag antar att den är en gjuten platta, isolerad samt har golvvärme.

Du verkar ju ha extremt otroliga förhållanden som skiljer sig från förutsättningarna som 99% av alla som hänger på detta forum har.
Tror inte du kommer få mycket hjälp här då tyvärr. Dina förutsättningar är så långt ifrån vad alla är vana vid.
 
Redigerat:
Jo, man tackar.
85 lax var det han hade byggt grund för. ja, inkl allt.
Jaha, :O Visst skiljer sig mina förutsättningar mot andras, men är jag mindre välkommen här då?
Det är tråkigt isåfall. Passar på att ursäkta för att jag funnit billiga lösningar och att jag har kontakter. Sorry. På riktigt. Det var inte meningen att såra någon.

Jag har faktiskt fått mycket hjälp här. Tack så jättemycket än en gång.
 
Nej, lämna inte forumet! Vi vill gärna följa ditt bygge!
 
Jag har ett konkret tips kvar: Komplettera din materialkalkyl med en tidsbudget!

Oavsett om du själv och dina kompisar gör jobbet eller hyr in främmande proffs måste någon göra jobbet. På din beskrivning låter du betydligt mer väl förberedd än de flesta optimistiska gör-det-självare. Men du kommer ändå att få mycket bättre helhetsgrepp över bygget med en sammanställning av alla arbetsmoment.

Om du från början vet att villan kräver 2.000 proffstimmar blir det lättare att boka in din kompis elektrikern och räkna ut när du själv ska fira semester i ditt blivande badrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.