Är jag galen?
Fann idag när jag tog en tur i krypgrunden för att försöka täta eventuella musspringor att det slagit kondens i form av droppar på vår blindbotten.
Satan söndag och nästan ett dygn till dess att jag får tag på en firma att fråga om råd.
Nåväl, jag fick vid lunchtid ont i magen av allt funderande och kände att jag måste få göra någonting åt det hela.
Snackade med grannen som är snickare och han sa att luften står så gott som still sådana här varma dagar (bor i Sundsvall om ni är intresserade av väderleksrapport).
Han har själv problem med vatten som till och med lägger sig uppepå plasten som han har liggandes under sitt hur från början av nittiotalet, fukt i luften säger han men han kan samtidigt inte ventilera mer under sin kåk, där får det bli en permanent avfuktare vad det lider.
Hos mig tyckte han att jag skulle ställa in en kupévärmare med värmen avslagen för att få till cirkulation.

Hos oss som har en kåk från 1920 kan jag se att det har blivit vit mögelpåväxt på en sjättedel av blindbottnen och att dropparna är lite lokala just ovanför där det är som mest fuktigt på jordbottnen.

Min desperata hjärna sa åt mig att genast skaffa en fläkt, det blev en modell större som jag har haft liggande i min verkstad, det är en kraftig svetsutsugsfläkt.
Kort och gott har jag nu monterat den ute på gården med trefas och en spiroslang till en kattlucka och nu suger den hej vilt ut genom den.
Det blir alltså lika stort luftintag via dom övriga kattluckorna in i den på höjden ganska rymliga krypgrunden.
I morgon får det istället bli tal om en avfuktare för att bli av med det mest akuta problemet men min fråga är egentligen, förvärrar jag läget å det grövsta med mitt påfund?
Och naturligtvis vore det fint om ni alla kloka kunde ha en samstämmig lösning på hur jag nu går till väga och vilken lösning som är bäst per krona.:S
MVH Anders
 
Du förvärrar problemet å det grövsta...augusti slutet juli med mycket hög luftfuktighet kallas för rötmånad...
Fukten fälls ut på kalla mörka ställen som din krypgrund...
Orsaken att det finns ovanför där du har markfukt är att där blir det kallare och fuktigare...

Det man ska göra är att stänga till och köra avfuktare och skaffa ett kapilärbrytande skikt som man lägger plastfolie på.
Sedan installerar man styrbara ventiler och styr på relativ fuktighet i grunden och utanför..lämpligen kör man en absorbtionsavfuktare hela tiden i grunden samt att vintertid om man har råd isolera och höja temperaturen något så att man kan hålla torrt.

Om du ska snika ordentligt så manuella ventiler med absorbtionsavfuktare och fjärravläst fuktighetsmätare/temp...
Stäng ventilation vid regn och hög luftfuktighet

Behandla trossbotten med en blandning av balsamterpentin och linolja men var försiktig brandfarligt
 
Ops, då är det bara att dra ur sladden igen då, tack för varningen!
Så kattluckorna ska sättas igen då? Hur kan en snickare tycka att det ska cirkuleras bort, kan han ha menat att det ska vara tätt utåt men cirkulera i krypgrunden och varför då?
Jag gissar att Munters eller liknande har någon avfuktare att installera provisoriskt med dygnshyra, någon som vet ett bättre ställe att vända sig till? Fram till dess att man kan fixa någonting mer permanent.
 
Försök att höja temperaturen i grunden och se till att ingen mer fukt tillförs. Varm luft kan innehåll mer fukt utan att den fälls ut. En vanlig snickare kan inte allt om sådant då det inte ingår i deras utbildning, det krävs en utbildning i byggfysik eller ett brinnande intresse för att förstå vad som händer i en krypgrund. Jag håller med byggarätt plast på marken och stäng till ventilerna. Cirkulation i grunden gör ingen skillnad då du bara sprider ut fukten på en större yta.
 
det var det jag tänkte att jag gjorde ifall jag fick varmare uteluft att ganska snabbt cirkulera under huset, ta med sig lite fukt ut på andra sidan och samtidigt långsamt värma upp konstruktionen till dess att det närmar sig utetemperaturen mer.

Men tydligen helt kockobello tänkt alltså!

Snickaren talade sig varm om någon sorts kemikalie att spruta på tillväxtområden, Siprox eller någonting liknande, Vet ni vad det är och vad har ni för erfarenheter av det?

Har ni något bra tips om vart man vänder sig, någon större kedja som kan det här?
Första samtalet får bli till försäkringsbolaget. Det känns som rätt ordning men jag har ingen aning om vad dom kan bidra med i kunskap och tips, jag gissar att det inte finns någonting i ersättning att hämta.
 
Problemet när du drar in varm uteluft som innehåller mycket fukt den här årstiden är att den kyls av och kan då inte bära lika mycket fukt vilket resulterar i kondens. Anticimex/ Munters brukar ha bra koll på krypgrunder. Det du kan göra själv är att ta bort allt löst organiskt material i grunden, täcka marken med åldersbeständig plast och isolera på plasten för att på så sätt höja temperaturen i grunden och stänga ute fukten som kommer från marken. Då kan du kanske klara dig ifrån avfuktare och dylikt.
 
Tack och bock alla kloka! Det blir till att kavla upp ärmarna och ta tag i problemet på ett mer kunskapsgrundat sätt i morgon :) Tack vare er känns det lite lugnare och kommer kanske till och med att att somna nu snart.
Har tidigare plockat bort löst liggande byggspill men visst kan jag krafsa mig ner i jorden, ska den också bort eller kan man skyffla in grus för att jämna ut ojämnheter om svackor och en del stenblock som sticker upp här och där innan man lägger en plast? Hur tätt måste det bli kring t,ex en gammal kakelugnsfot som inte längre används. Måste det bli hermetiskt tätt för att slippa att det står som en ångplym av vattenånga upp ur en missad centimeter?
 
Här kan du läsa lite

http://www.lfs-web.se/ventilation-krypgrund.htm

I grova drag går detta ut på att göra om grunden till en krypgrund med undertrycksventilation/avfuktning.

Det allra viktigaste som du redan fixat är att bli av med all organiskt material. Sen bör kapillär brytande skikt läggas i botten (två olika skolor).
Allt kläs med ålderbeständigt plast och EVENTUELL isoleras, för att avslutningsviss installera av avfuktare.

Man kan göra allt på ett mer eller mindre avancerat sätt. Och genom att använda mer eller mindre pengar. SJälv (jag är snål :) ) skulle jag göra så:

1. av med all organiskt
2. tvätta allt som är angripet med en lösning bensaltensid eller klorin
3. täta till det mesta med fogskum / inget ljus ska sippra in :) (då menar jag luft )
4. lägg PE folie med en överlapp på minst 30 cm och tejpa alla skarvar
samt fäst folien så högt som möjligt intill trosbotten
5. gör ett par fördjupningar i plasten på diam 2m djup 20 cm gärna i närheten av avlopp/dränering , stoppa i vanl trädgårdsslang och led det bort
6. skaffa lite kraftigare avfuktare typ WOODS TDR36-S
7. Skaffa 2 hygrometrar och kör på :)

Med andra ord. Jag skulle hoppa över det med kapillärbrytande skikt och absorptions avfuktare.

Har man gått om pengar, kan man köra hela racet. Med makadam, dubbla avfuktare, isolering av plasten i grunden ...

Det duger bara man kan hålla sig under 70% under rötmånader.
 
Som sagts tidigare i tråden så hör kondensproblem i krypgrunder sommaren och våren till. På våren kan det vara kallare i grunden än utanför. På sommaren kan luftfuktigheten bli besvärande hög.
Ett billigare sätt att lösa ditt problem kan vara att värma grunden tills den är varmare än utom husmiljön även på sensommaren.
Smäll upp en sådan här http://24volt.eu/solfangare.php på väggen och blås in luften i grunden. Skit i termostaten. Borde lösa problemet.

Sedan det där med plast på marken under hus... Den tanken kan vara god, men kan också slå fel. Särskillt i äldre hus med mindre isolering i bjälklagen. Den kallaste ytan i grunden är då marken. Blir det kondens så hamnar den där enligt den fysikaliska lagen om den kalla väggen. Ligger det plast i vägen så kondenseras fukten på den och stannar kvar i grunden och håller luftfuktiheten konstant. Hade det varit kapilärbrytande material utan plast OCH fungerade avrinning/dränering så sjunker den relativa luftfuktigheten när vattnet kondenseras ut där det inte gör skada. Naturens egen kyltork sas. Plasten sabbar den tanken och då måste div apparater installeras istället.

VH/Findus
 
Visst. Mycket bra att blåsa in 98% fuktigt luft. Även om fuktighetshalten sjunker med den förhöjda temperaturen...
 
kamilenski skrev:
Visst. Mycket bra att blåsa in 98% fuktigt luft. Även om fuktighetshalten sjunker med den förhöjda temperaturen...
Verkar finnas ett korn av ironi där,,, men jag vet inte vilket tidigare inlägg det gäller, mina egna eller något av tipsen jag fått? :S

för övrigt känns det ju härligt att så många orkar engagera sig i mitt problem.
Ringde föräkringsbolaget nyss, inte mycket hjälp där.
Inte för att jag trodde att försäkringen skulle gälla men i varje fall få lite handledning om vart jag skulle vända mig. Dom har visst en kille som jobbat för en saneringsfirma tidigare som ska kunna det här men han har naturligtvis semester....:(

En saneringsfirma i stan kommer hit i morgon bitti för att ta sig en titt (gratis) men sedan gissar jag att han ser en lösning som absolut innebär en kostsam lösning (jag har slutat vara optimist).
Ska ringa några fler firmor idag för att försöka få en mer objektiv syn på det hela.

Nu vill jag hur som helst få dit en avfuktare av något slag för att få lite kontroll akut men vad tros ni om en så kallad trygghetsvakt som lösning efter att jag (om det nu visar sig vara rätt) har lagt in plast?

Och sen frågan om saneringsvätska här fick jag tips från kamilenski om en lösning av bensaltensid eller klorin. Vad säger ni andra? Snickaren tipsade mig om Citrox (jag tror det är så det stavas)
 
kamilenski skrev:
Visst. Mycket bra att blåsa in 98% fuktigt luft. Även om fuktighetshalten sjunker med den förhöjda temperaturen...
Med risk för att verka torr så går jag igenom lite grundläggande fysik.
Relativa luftfuktigheten är den mängd vatten som luften kan bära vid en viss temperatur.
Vid högre temperatur kan luften bära mer fukt.
Vid lägre temperatur så bär den mindre fukt.
Tar du den 98% uteluften och skickar in den i en kall källare så kyls den och kondens uppstår.
Det är helt korrekt
Tar du den 98% uteluften och värmer den rejält i t ex en solfångare så värms källaren upp till en temperatur över den utomhus. Den relativa fuktigheten sjunker då varför luften då kan transportera bort fukt i stället för att tillföra den.

Problem med kondens i krypgrunder uppstår BARA under de perioder när källaren är kallare än utomhusluften. Alltså troligen under samma period då en solfångare fungerar. Driftkostnaden är noll. Tillverkningskostnaden några kkr och ett par helger för en normalhändig person.

VH/Findus
 
Problem med kondens i krypgrunder uppstår BARA under de perioder när källaren är kallare än utomhusluften. Alltså troligen under samma period då en solfångare fungerar. Driftkostnaden är noll. Tillverkningskostnaden några kkr och ett par helger för en normalhändig person.

VH/Findus[/QUOTE]


visst verkar kul att tillverka och jag är verkstadskille i grunden. Har bland annat läst om den modell man bygger av ölburkar, sådana idéer gillar jag MEN jag har med två små barn (en 4-månaders) inte den tiden att bygga prylar för att lösa det hela.
Så efter att ha plöjt mig igenom en del forum lutar det nog allt mer åt en lösning med en sorptionsavfuktare. Och kanske plast på jorden plus något mögeldödande medel. _verkar jag desperat nu eller kan det vara så att jag faktiskt har lyckats koka ihop en i varje fall halvsanning av den samlade kunskapen ute på internet?
Tittar just nu på hur en Acetec PD250 skulle hjälpa mig.
Men hur gör jag med plasten om det finns vassa stenbumlingar som sticker upp på en del ställen? Och om backen är ojämn, ska jag eller ska jag inte försöka jämna ut det först, kanske med grus?
 
Nu ska jag adressera :D

ante_jonta

Jag förstår ditt problem. Förra inlägg var absolut inte riktat mot dig. Ingen.
Jag tycker helt enkelt inte om ideen att blåsa in fuktig luft.

Mina tidigare tips var skräddarsydda för en som vill inte lägga ut för mycket pengar.
Det att du har stenar och ojämn mark, spelar ingen roll. Bara man lyckas rulla ut plasten.

Dock finns det en möjlighet till. Och det är att installera trygghetsvakten. Det är inget annat än en värmetråd. Den monteras strax under trosbotten. Och som tidigare skribent skrev, värmer upp luften där.

http://www.jula.se/krypgrundsavfuktare-trygghetsvakten-417014


Med detta behöver inget övrigt göras. Ingen tätning eller plast. Dock skadar inte plasten. Den begränsar avdunstningen från marken.

Bensaltensid däremot dödar alla levande vattenorganismer. Och skyddar tvättade detaljer från framtida mögel/alg angrepp under flera år.

En PD250 kräver att man kör hela racet... Och drar en del med ström...

Det är bara att välja.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.