Grattis till köpet! Jag själv är supernöjd med min 230! Nyfiken fråga - ni som handlar på nätet typ GPL, hur resonerar ni angående service osv. i framtiden?
 
Jag spanar runt på gräsklippare till sommarställe. Det är en trädgård på över 1000 kvm, på några ställen sticker det upp halvhöga stenar och rötter vilket jag skulle vara lite rädd för även med en vanlig gräsklippare. Hur gör man med sånt?

Sen den stora frågan; om man inte ska vara på ett ställe alltid utan snarare åker dit över en dag eller ett par ibland, vilken klippare är då bäst? Helst vill man ju då släppa ut den och att den ska kunna klippa lite mer och effektivt. Allt jag läser om när jag kollar är att man ska ha den ute hela tiden osv, men ibland skulle jag behöva en snabb och effektiv klippning (sen kommer den naturligtvis få gå "normalt" under tiden man är i sommarstället). Är det vanlig klassisk klippare som gäller för mig eller går det att köra robot även om man ofta vill köra enbart en gång i veckan?
 
En gång i veckan = Ingen robotgräsklippare. Vitsen är att den ska klippa lite varje gång. Stenar kan den klättra upp på och rötter är inget bra. Dessa måste du lägga slinga runt, så att den inte fastnar här. Bor du inte på sommarstället, så kanske inte heller din försäkring täcker klipparen om den blir stulen.
Men, visst är det underbart att komma ut till sommarstället och slippa att klippa :)
Det är en pengafråga. Den är ju inte gratis.
 
Titta på en robomower, de har klippbredd som en vanlig klippare (ca 50cm)

testade en RL2000 innan jag köpte min 230acx och det som jag gjorde att jag
köpte HQ var tystare (klippa natt t.ex),klipper hela tiden i(3dgr vecka) som enligt många är bättre o ger snyggare matta utan ogräs osv,snabb laddtid 45min drift 90min

Men att robomower klipper snabbare o passar utmärkt till t.ex sommarstuga där man inte vill ha den gående pga stöldrisk mm när man inte är där, tippar att 1000m2 är avklarat på ca 2tim och robomower går ca 2tim på en laddning,nackdelen att det tar ca 1dygn o ladda
 
tomlan skrev:
Titta på en robomower, de har klippbredd som en vanlig klippare (ca 50cm)

testade en RL2000 innan jag köpte min 230acx och det som jag gjorde att jag
köpte HQ var tystare (klippa natt t.ex),klipper hela tiden i(3dgr vecka) som enligt många är bättre o ger snyggare matta utan ogräs osv,snabb laddtid 45min drift 90min

Men att robomower klipper snabbare o passar utmärkt till t.ex sommarstuga där man inte vill ha den gående pga stöldrisk mm när man inte är där, tippar att 1000m2 är avklarat på ca 2tim och robomower går ca 2tim på en laddning,nackdelen att det tar ca 1dygn o ladda
Nackdelen med att klippa en gång i veckan är ju att det blir en massa gräsklipp kvar. Den har ju ingen multiklippfunktion och den samlar heller inte upp gräset. Den är i vägen om man vill vara på gräsmattan när man kommer ut. Du måste se till att den är fulladdad när den ska klippa och bära ut den till gräset (1 dygn). Orkar den klippa hela ytan när gräset växt en hel vecka? Bara lite nackdelar som jag ser...
Modellen vet jag inget om.
 
När jag testade robomower hade gräsmattan växt 1 vecka så det var inga problem att klippa för den, men som du säger man får ju inte lika fin gräsmatta eftersom man får en massa gräsklipp liggande om man klipper så sällan

men kan ju vara ett alternativ om man inte vill ha klipparen gående utan uppsikt när man inte är på landet, och ta ut den o starta den för att sen göra nåt annat (t.ex en kall öl) är ju betydligt roligare än alternativet klippa manuellt

Har man ett försäkringsbolag som ersätter även utan uppsikt så är ju automover t.ex 220
att föredra tycker jag, men måste man bevaka den hela tiden faller ju hela vitsen med automovern för den måste klippa betydligt oftare o med fördel på tidig morgon och sen kväll/natt så man har fri matta på dagarna
 
En annan fördel med Automower är ju möjligheten att via sms/gps ha koll på den - bör vara en klar fördel vid tex. Sommarstugan där man inte är på plats hela tiden..
 
Automover skrev:
Grattis till köpet! Jag själv är supernöjd med min 230! Nyfiken fråga - ni som handlar på nätet typ GPL, hur resonerar ni angående service osv. i framtiden?
Tja, jag åkte dit och hämtade min på GPL och tänker åka de 9 milen dit när den ska servas nu när jag vet vart det ligger. Min uppfattning är att personalen var både trevlig, kompetent och kan sina saker.
 
Automover skrev:
En annan fördel med Automower är ju möjligheten att via sms/gps ha koll på den - bör vara en klar fördel vid tex. Sommarstugan där man inte är på plats hela tiden..
Då är det ju bra om det fungerar - vår nyinstallerade gps/sms-enhet har inte gjort det, den slutar bara att kommunicera. Fick lämna in den och då fick dom "starta om" gps-kortet.
Nu har det hänt igen, men är lite svårt att dra några slutsatser då jag inte varit uppe på landet när det hänt: slutade kommunicera den 21e - tills inatt då jag fick ett sms "Instängd".
Det skumma är att i sms:et står det den 24e kl.08.11, men jag fick meddelandet den 25e kl.01.30...
En bekant sätter igång klipparen som grävt ner sig i en liten grop (det var mycket blött) och vips kommer de sms-svar jag skulle fått förra veckan!

Någon som har gps/sms på sin AM och har liknande erfarenheter?

Dessutom har "tidlåset" ballat ur sedan installationen. Efter ca en vecka stannar klipparen: efter att ha backat ur laddstationen, vänt till startposition och istället för att börja klippa ind den "Dags att mata in PIN". Trots att inställningen är 30dgr. Tid och datum är rätt.
Då det är dryga timman upp till landet och han som hjälper oss inte bor jättenära (ingen gör det) så har jag fått stänga av tidlåset tills vidare. Inte helt optimalt, speciellt med tanke på att gps/sms-enheten inte verkar fungera...
Inget fel hittades på verkstan, men då även gps/sms-enheten inte fung som den ska byts nog kortet ut.
Så istället för att sova lugnare om natten har det blivit tvärtom :(

Vad ska det vara för siffror i "0-menyn"? I min står det Ver 2,80 B:36 V:00, Oct 20 2010
Effektivitet: 7% Sökning: 7% - är det inte låga siffror? Söktiderna är under 2 min i snitt på senaste 18 tillfällena.
 
Redigerat:
Tråkigt att höra Jonas! Har du fått någon lösning hos din ÅF?

Jag har samma Ver som dig: Ver 2,80 B:36 V:00, Oct 20 2010 Skulle vara intressant att veta om någon fått en nyare programvara installerad i sin 230?

Under Effektivitet har jag 53% och Sökning 7%.

Som sagt - hoppas din ÅF löser detta, för det måste ju bli ett garantijobb..
 
Pojen skrev:
Jag kollade med Trygg Hansa och de hävdar att gräsklipparen måste has under uppsikt. Är du på jobbet får inte gräsklipparen vara ute..
Givetvis måste klipparen jobba även på vardagar när man själv arbetar..

Har ställt samma fråga till Länsförsäkringar och vi får se om jag får svar imorgon.
Pratade precis med LF om min 305:a. De hade nyligen fått ut ny info inom LF hur de ska agera med robotgräsklippare enligt henne jag pratade med. Det var inga problem, det gick under allrisken. De ville dock att man skulle se till den ibland, exempelvis inte lämna den utan uppsyn under flera veckor på raken vilket blir svårt i mitt fall då den åker runt huset så den blir svår att missa. Och åker man på längre semester går det alltid bra om någon kompis eller släkt svänger förbi och kollar så den finns kvar och inte blivit demolerad av någon ond människa.
 
Från länken: "Stiga Autocut 5.0 kommer att finnas i fackhandeln till klippsäsongen 2011". Inga reservationer där inte, bara att handla! :D
 
Domänen www.autocut.se finns inte men är upptagen. Kanske inte blev något?
 
Baserat på de (bristfälliga) beskrivningar som finns till den, så verkar det som om det är modifierad HQ AM med bla ny mjukvara och nytt skal:
- Tyst
- Slumpmässiga vinklar
- Anpassar hastighet efter marklutning och gräsets höjd
- Notera även noshjulen som ser ut att vara grymt lika de på HQ AM.

Kan ju också vara att de köpt rättigheter till ett antal av HQs patent...

Dock är den inte vacker...
...men den alternativa anslutningen till laddstationen kan ju vara trevlig om man vill placera den i en trång passage, eller så är den inte det pga begränsningar i hur den tar sig in mot laddstationen som antyder att den måste köra in från samma håll varje gång...
...den har ju även dynamisk klipphöjd (vilket jag iofs har svårt att se vinsten med).

Det finns test av den på Tyska (på tysk domän: http://www.testberichte.de/p/stiga-tests/autocut-5-0-testbericht.html), vilket antyder att den är släppt i Tyskland. Tidningen med testet kommer ut den 26/8, så den verkar helt ny. Till säsongen 2012 kanske den går att köpa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.