Hejsan!

Ville bara kolla en grej ang ett fastprisprojekt vi kör för tillfället med en liten hantverkarfirma:
De har smällt upp en tillfällig arbetsplats där de slängt skräp och byggbråten (mycket).
Vi kör ett fastprisuppdrag baserat på en offert på ett par sidor. Det står ingenting om bortforsling av byggavfall eller städning.
Kan jag ändå förvänta mig att de städar upp platsen och kör spillvirke till tippen trots att det inte är reglerat i kontraktet? Jag har liksom tagit det för givet då jag haft andra hantverkare som gör så.

Tack!
 
Det räknade jag kallt med också när killen som renoverade mitt badrum slängde allt i en snödriva utanför när han rev. Högen blev ju bara större o större ju längre arbetet fortskred o jag tyckte att det var jävligt märkligt att han inte sorterade ngt alls utan slängde allt i en hög, det snöade ju såklart även under arbetets gång.

När han var mer eller mindre klar frågade jag hur han skulle hantera skräphögen utanför. Då sa han bara att det ingår inte bortforsling av skräp. Jag blev faktiskt rätt ordentligt sur då och förklarade att jag hade uppskattat om han hade hasplat ur sig detta tidigare får isåfall kunde jag ju ha ställt min släpvagn med gallergrindar utanför dörren. Då kunde de ha kastat rätt i den så kunde jag ha varit på återvinningen med jämna mellanrum istället för att som nu fick jag rota fram det värsta ur snön o sen ta det efter hand till våren när det töade fram.
Men denna killen ansåg heller inte att måla taket i ett badrum ingick när man helrenoverade med golvgjutning, kakel , klinkers osv så jag tror inte att han är måttstocken man ska gå efter.

Om jag ngn gång i framtiden anlitar en hantverkare igen ska jag reglera skräphanteringen i ett skriftligt avtal o inte bara anta att de plockar upp de de kastar runt sig.
 
  • Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
DarrenB skrev:
Kan jag ändå förvänta mig att de städar upp platsen och kör spillvirke till tippen trots att det inte är reglerat i kontraktet? Jag har liksom tagit det för givet då jag haft andra hantverkare som gör så.
Nej, det ska du inte ta för givet. Det kan vara mycket jobb med att ta hand om skräpet, så det är inte säkert hantverkaren bjuder på det, vilket man iofs kan förstå. Men däremot kan man tycka att de självmant kan ta upp det till diskussion.
 
Jag har själv en fast punkt i offerterna som reglerar klart och tydligt om det ingår eller inte...

Bortforsling av avfall är inte billigt för hantverkaren att hantera med tanke både på tidsåtgång samt avfallsavgifter så att det bara ingår är absolut ingen självklarhet...
 
Då dyker två frågor upp.

1. Om det inte ingår betyder det att de får skräpa ned hur som helst som tex rester av murbruk rätt över annat byggmaterial och rätt på marken istället för i en påse, fimpar, PET-flaskor mm? Gränsar inte det till nedskräpning? De kan väl inte strö saker runt omkring sig?

2. Om det inte är självklart trots att det inte är reglerat i avtalet så finns det ju andra saker som inte heller är reglerade i avtalet som att de tex har använt mina verktyg/utrustning. Jag skulle kunna ta ut en hyra för det?
 
...och en fråga till: Kan man inte förvänta sig det om man har blivit offererad för ett totalåtagande?
 
DarrenB skrev:
Då dyker två frågor upp.

1. Om det inte ingår betyder det att de får skräpa ned hur som helst som tex rester av murbruk rätt över annat byggmaterial och rätt på marken istället för i en påse, fimpar, PET-flaskor mm? Gränsar inte det till nedskräpning? De kan väl inte strö saker runt omkring sig?

2. Om det inte är självklart trots att det inte är reglerat i avtalet så finns det ju andra saker som inte heller är reglerade i avtalet som att de tex har använt mina verktyg/utrustning. Jag skulle kunna ta ut en hyra för det?
Men alltså vad är det för hantverkare folk verkar anlita? En hantverkare som funderar på att röra mina verktyg skulle ha behövt en REJÄL förklaring hur det råkar vara så att han saknar något verktyg till hans arbete som jag privatperson har?
 
Du har nog inte läst riktigt. Detta är inget TS råkat ut för utan bara en jämförelse mot något denne också tycker är så självklart som att ta hand om skräpet
 
kinglolle skrev:
Men alltså vad är det för hantverkare folk verkar anlita? En hantverkare som funderar på att röra mina verktyg skulle ha behövt en REJÄL förklaring hur det råkar vara så att han saknar något verktyg till hans arbete som jag privatperson har?
Är inte det något hantverkarna på den här sidan försökt förklara i ett otal trådar.......vad som är seriöst och vad som inte är det.

Men det tål att återupprepas tre saker:
1. Man får vad man betalar för.
2. Som byggherre måste man sätta sig in i mer än
vad hantverkaren kostar per timme.
3. Billigt kan bli dyrt i slutändan.
 
I ett fastpris projekt anser jag att hantverkaren ska städa efter sig och hantera avfallet. Vad har ni skrivit för kontrakt, hantverkarformuläret eller ABS 09?
 
pappskallen skrev:
Du har nog inte läst riktigt. Detta är inget TS råkat ut för utan bara en jämförelse mot något denne också tycker är så självklart som att ta hand om skräpet
Läste igen och fortfarande verkar det som att TS menar att de lånat hans verktyg vilket inte heller är upptaget i avtalet....
 
Allt ovan har jag råkat ut för. Detta är dock inte färdigreglerat ännu men jag ville vara lite förberedd eftersom jag misstänker att de kan slarva med bortforsling och städning. Vi har ett avtal enligt abs90.
 
...och JA! Jag är oerfaren jämfört med många och söker därför hjälp på forumet. ;)
 
NEJ du ska inte ta för givet att hantverkaren ska ta hand om skräpet om det inte står i offerten/kontraktet. Vi betalar 900kr/1000kg+moms för att slänga byggavfall och då är detta ett bra pris, en privatperson 0kr/1000kg!
Däremot så anser jag att företaget du anlitar ska ha med detta i offerten sen är det upp till kunden.
Egentligen är det ganska så enkelt, det som står i offerten ingår!
 
självklart inte. Står det inte med i fastpris, så ingår det inte. Det borde du själv förstå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.