Vårt garage står uppbyggd bredvid en slänt. Nu verkar det som att trycket från slänten blir för stort mot garaget högra yttervägg och väggen håller alltså på att "tryckas" in i garaget.
Det är rejäla sprickor och som underdelen av väggen har förskjutits in ett antal cm.
Ovanpå garaget är ett loft så man vill ju försöka rädda byggnaden...

Finns det något man kan göra åt detta? Kostnader? Idéer... Allt är till hjälp.
 
  • DSC_0514s.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0518.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0513.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0512.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Gräv upp runt om och se till att massorna inte trycker på så mycket. Passa kanske på att isolera för framtiden?
Ev går det att förstärka på insidan med strävor längs golv och tak mot motstående vägg men då kanske garaget tappar för mycket i storlek.
 
Tack för svaret! Det är ungefär i dom banorna jag har funderat. Garaget är ett dubbelgarage med en skiljevägg. Jag antar att lösningen med stöttorna kanske kommer att bli en lite tillfälligare lösning då trycket kvarstår. Så det blir nog till att gräva fram väggen och ta ett beslut efter det. Men du tror då alltså att det finns en chans att rädda den befinntliga väggen efter man avlastat den? Har funderat på om man var tvungen o mura upp en helt ny vägg.
 
Lita inte fullt på mig men visst borde det gå att rädda väggen om trycket försvinner med lite vilja och stora släggan. ;)
 
Har nu fått lite tid att undersöka garaget närmare. I garage nr 2 saknas platta/grund!.... Tidigare ägare måste bilat bort golvet i syfte att dränera eller liknande men ej slutfört jobbet...Detta gör ju att väggen trycks inåt i nederkant där egentligen plattan skulle ha hållt emot trycket...samtidigt som skiljeväggen rör sig nedåt (se bild) Någon som har förslag på åtgärd?
 
  • DSC00048.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är säkert inte marktrycket i sig som är problemet utan tjälskott på vintern.

Har väggen börjat kalva är det kanske lite sent att rädda den, men har man lastat av och grävt bort på utsidan är det ju en rätt enkel match att trava lite lecablock i en ny vägg. Återfyller man med 8-16 eller liknande lär problemen försvinna gissar jag.
 
Du menar att man bygger upp en ny vägg på insidan av den gamla väggen och låter den gamla väggen stå kvar? Jag antar att jag även måste gjuta en ny platta i garaget? tidigare ägaren finns tyvärr inte kvar i livet så jag vet inte vad hans tanke har varit med att ta bort golvet.....
 
Nej, bort med den gamla och bygg en ny. Ny platta i garaget verkar också vara en bra ide om du vill använda garaget...:)
 
problemet är ju att lasta av taket medans man tar bort väggen och gjuter den nya plattan...några tips på det? Har grävt bort det mesta från utsidan redan.
 
Håller med tidigare talare om att det kanske inte bara är tryck från marken utan även tjäle. Tjäle binds av mark som lera och silt. Ersätt med makadam eller annat material som är dränerande. Och som annan tidigare talare - passa på att isolera och lägga ut isodrän eller liknande
 
ja det är säkert många faktorer som spelar in för att aktuell vägg ger vika. Marktryck, tjäle samt att grunden är borttagen. Detta ska jag åtgärda efter att en ny vägg är på plats. Steg 1 blir att gräva bort jorden från utsidan, men hur angriper jag problemet därefter? Jag antar att det är en fördel om jag kan gjuta den nya plattan först så att den nya väggen kan byggas upp på plattan. Problemet blir ju hur jag ska få bort den befintliga väggen och samtidigt ha plats att gjuta den nya plattan....stämpar jag upp i garaget nu och tar bort befintlig vägg så står ju stämpen i vägen för den nya grunden osv......eller är det okej att stämpa upp, riva befintlig vägg, bygga ny vägg på lösa plattor exempelvis och sedan gjuta ny grund mellan väggarna? Tack för alla svar! Har klurat på detta länge nu...
 
Ingen kunnig inom detta som har nån idé?
 
Vad tror ni om följande lösning?

1. Gjut ny platta, borra in antal stöd i befintlig platta till vänster. Stanna en bit ifrån väggen till höger.
2. Stämpa upp.
3. Riv vägg till höger.
4. Gjut ny platta under höger vägg och fäst med platta punkt 1.
5. Mura upp ny vägg med lecablock.

Synpunkter?
 
  • DSC00048b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant låter det som en väg framåt, antar då att den sjunkande mittenväggen mellan garageportarna då är resultat av den saknade plattan på höger sida? Att läggas till på listan kanske ska vara att att återfylla med något på högersidan utanför #3 som inte resulterar i tjälskjutningar och framtida elände.
 
F
Känns som ett jäkligt styvt jobba att stämpa upp huset, riva väggen och bygga en ny.

Hur skulle det vara att låta den befintliga ytterväggen stå kvar? Gräva bort jorden utvändigt, isolera, lite drän, eventuellt gjuta nåt kantstöd eller nåt liknande om det behövs och återfylla med macadam närmast väggen. Putsa och fixa till väggen så det ser bra ut och istället forma och gjuta en ny vägg invändigt i samband med gjutning av platta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.