Många hyresvärdar har mellan 22.00-07.00. Tycker dock det är lite väl tidigt att få köra igång. 22.00-09.00 ska det rimligen vara "tyst" enligt mig.
 
22-07 är väl ganska vettigt. Man är trots allt på jobbet en stor del av dagen och måste ha en möjlighet att hinna göra något på vardagar också.
 
Thberg skrev:
Många hyresvärdar har mellan 22.00-07.00. Tycker dock det är lite väl tidigt att få köra igång. 22.00-09.00 ska det rimligen vara "tyst" enligt mig.
Och 07.00 är helt ok för mig, men kl 20.00 behöver det lugna ner sig - hur ska annars barnen kunna sova?
 
verobar skrev:
Och 07.00 är helt ok för mig, men kl 20.00 behöver det lugna ner sig - hur ska annars barnen kunna sova?
Dom sover väl inte utomhus?
 
timmelstad skrev:
Dom sover väl inte utomhus?
Så om grannen kör cirkelsåg så hörs det inte in?
Beror väl på hur långt bort grannen bor, men i vårt område hörs det garanterat. Jag menar inte att det ska vara helt tyst bara att alla kan ha olika förutsättningar med tanke på inlägget om att det ska vara tyst fram till 09.00, men ok att föra liv fram till 22.00.
 
Nu var det "bankande" det handlade om. Än mer störande ljud ska man naturligtvis begränsa ytterligare.
 
Det är ju skillnad på helg och vardag också. Helt okej att börja 7 på vardagar tycker jag, men på helgerna bör man vänta till 9. Och samma sak på kvällarna, på vardagar slutar man väl senast 21 tycker jag, helst tidigare, finns det barn so ska upp till skola/dagis lägger de sig ofta vid 8, på helgerna slutar man gärna vid 18 på sommaren, då folk vill sitta i trädgården och äta, övriga årstider går det nog bra att hålla på längre.
 
07.00 - 22.00 är både en vanlig gräns för hyreslägenheter men även för annan bullrande verksamhet. Till exempel flygplatser har ofta extra bullerbegränsningar (eller som Bromma, stängt) mellan 22.00 och 07.00. Jag tycker detta är rimligt. Man ska inte ska få och hamra stå sent på kvällen eller tidigt i ottan.
 
Anna_H skrev:
Det är ju skillnad på helg och vardag också. Helt okej att börja 7 på vardagar tycker jag, men på helgerna bör man vänta till 9. Och samma sak på kvällarna, på vardagar slutar man väl senast 21 tycker jag, helst tidigare, finns det barn so ska upp till skola/dagis lägger de sig ofta vid 8, på helgerna slutar man gärna vid 18 på sommaren, då folk vill sitta i trädgården och äta, övriga årstider går det nog bra att hålla på längre.
Alla är vi olika... själv tycker jag nog att just på sommaren spelar dagarna mindre roll med tanke på semester, sommarlov och annat. Att det ska vara tyst tidigare för att man sitter ute i trädgården slog mig aldrig, jag tänkte snarare tvärtom att det inte spelar nån roll för att man ändå Väsnas när man sitter där och tjabbar...:blushing:
 
timmelstad skrev:
jag tänkte snarare tvärtom att det inte spelar nån roll för att man ändå Väsnas när man sitter där och tjabbar...:blushing:
Jag lyssnar hellre på en cirkelsåg än fyllskallar. I det första fallet vet man ju att någon gör något nyttigt. I det andra fallet är de bara störande.
 
Ja... för sitter man på sin uteplats och har det trevligt så är man ju förstås per definition en fyllskalle... :rolleyes:
 
Som redan skrivet så beror det ju både på hur nära och vilken typ av verksamhet som bullrar och hur ofta det sker. Själv blev vi lite smått irriterade igår kväll när han vid granntomten i sommarsuge området kommer ut vid 19:30 och drar igång och klipper gräset med röjsåg i ca 40 minuter. Till saken hör att han bor ca 20 minuter ifrån stugan och har all världens tid att göra detta andra tider än fina lördag kvällar.
 
timmelstad skrev:
Ja... för sitter man på sin uteplats och har det trevligt så är man ju förstås per definition en fyllskalle... :rolleyes:
Hörs man till grannarna så låter man för mycket.
 
L. Mäkinen skrev:
Hörs man till grannarna så låter man för mycket.
Så länge man inte bygger nåt då förstås? :rolleyes:

Jag hoppas du bor ensam i skogen för dina grannars skull.
 
timmelstad skrev:
Så länge man inte bygger nåt då förstås? :rolleyes:

Jag hoppas du bor ensam i skogen för dina grannars skull.
Snart så...:cool:
Åtminstone i skogen utan grannar inom synhåll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.