Hej!

Nu är det snart dags att lägga upp lånen.

Finns det några här som vill dela med sig av sin ekonomiska situation?

Hur stor andel av hushållets samlade inkomster läggs på boendet? I boendet kan vi räkna in räntor (efter skatteavdrag), energi, skatt, sophämtning, vatten, ev. avgifter i samband med avlopp (tömning av trekammarbrunn o.d.) (har jag glömt något viktigt?).

Eftersom amortering kan vara så individuellt kanske det är bäst att man inte inkluderar den. Underhåll av huset är också det väldigt individuellt så det kan vi också lämna därhän.

Det skulle verkligen hjälpa oss i våra funderingar kring bindningstider o.d. om vi fick lite information om hur andra har det.



 
Knappt 25 % av de totala inkomsterna kommer att läggas på boendet. Räntor, el, va, hemförsäkring, sopor och ett vägservitut.

Vi fegade ur och låste halva lånet på 5 år, en fjärdedel på tre och resten rörligt.
 
Vi har också boendet på cirka 25%. 25% av lånet är låst på 8 år 60% på 5 år o resten rörligt.

Elavtalet är precis omskrivet o det blir nästan en fördubbling på elpriset jämfört med det gamla, så där kommer lite extra pengar att läggas också.
 
Strax under 8% :) (dock ej ett nybygge).
 
:surprised: Vilken drömsits, där kan jag aldrig hamna (om jag inte vinner en stor summa pengar). Har ni riktigt feta löner eller ett billigt hus ;)
 
Tack och lov har vi en kombination :)! Samt i stort sett gratis värme.
 
DME: får man fråga vilken uppvärmning Ni har ?
Hälsningar Anna :D
 
Ved.
 
Ca 25% i år, men under 20% 2007 även om räntan springer upp en bit. Vi hör till dem som tjänar på att fastighetsskatten på tomter begränsas 1/1...
 
Hur mycket räknar ni med i driftskostnader?

Med en grov uppskattning av driftskostnaderna hamnar vi på ungefär följande siffor. Räntan är räknad på hela lånebeloppet, rakt av. Förhoppningsvis kommer vi att ha en rätt bra löneutveckling de närmsta fem åren, men man vet ju aldrig.

Ränta  Procent
7 procent 44,82582341 %
6 procent 39,61031339 %
5 procent 34,39480338 %
4 procent 29,17929337 %
3 procent 23,96378335 %

Jag räknar med att vi ska klara 50%, dvs. en ränta på drygt 7% under en begränsad tid.
 
Får man vara nyfiken och fråga hur mycket driftkostnad du räknat på? Är intressant att vet så man kan jämföra med sina egna, än så länge, uppskattade siffror.

//Impossible
 
Vi har bott i vårt hus i ett drygt år nu och efter att elpriset dragit i höjden ligger vi på ca 20%. Om räntan drar iväg och vi skulle sitta med en ränta på 8% rätt över hamnar vi på ca 30%. Dessa siffror är utan hänsyn till ränteavdrag. Det känns som att situationen i alla fall är under kontroll.
 
Driftkostnader varierar.

På sommaren går det 14% av lön efter skatt till huset.
På vintern blir det 23%...

Dyrt med el. Har luft/luft-pump men gammalt hus så ingen isolering i tak
eller mellanbjälke... Men ska nog fixa det snart ;)
 
intressant tråd det här Jag utgår från att vi räknar nettolöner enbart, Själv landar vi på ungefär 35% med drift och amortering det känns skapligt men om räntan sticker så vet man ju inte riktigt var det landar. Vet ni om det finns index tal för hur mycket vi svenskar lägger på boende i % av sin lön?
 
Googla på Boindex så får du svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.