Har några fönster som jag bör byta ut under nära framtid men tänkte rådfråga lite här innan...

De är gamla 2 glas fönster där i nått fönster är ett glas sprucket.. Färgen har lossnat och frasat bort och lossnat.. kittet har ramlat bort oxå.. Alltså renoveringsdags!

Är detta svårt att fixa själv?

Finns de någon renoveringsguide till fönster med stegbeskrivning 1,2,3 och tips eller finns de något på detta forum? ;) typ.

* Skrapa fönstren rena med detta verktyg osv..
* Använd detta verktyg till detta kit.
* Grundmåla med detta osv osv

Förstår ni hur jag menar?

ELLER! är vad kostar det att lämna iväg och få de renoverat?
 
Att renovera fönster är svindyrt...har själv behov att renovera fönster och har fått ett par offerter. Renovering av 17 fönsterbågar, målning av karm, tätning etc, skulle gå lös på ca 90 lakan. Det blir säkert jäkligt bra gjort och efter konstens alla regler men det känns som det är på tok för mycket pengar, speciellt om man är någorlunda händig själv.

Om du gör jobbet själv så kan du antingen göra det enkelt eller nogrannt...

Enkelt: skrapa där färg sitter löst, kitta där det har lossnat och måla sedan, håller kanske bra och länge om förutsättningarna är rätta

Noggrant: Ta ned bågarna, ta bort glasen, skrapa bort alla färg, olja in med linolja, dit med glas, kitta om, måla med någon bra linoljefärg 3 gånger.

Det tråkiga jobbet i det noggranna fallet är nog att skrapa, det svåra att kitta, åtminstonde tycker jag att det är svårt.
Jag tror att det egentligen inte är svårt jobb, utan mest tidsödande.
 
Jag har gjort detta jobb med fönsten på ett hus vi bott i tidigare. Varje gång vi är på besök brukar jag inspektera fönstrena ;) Jag började med det fönstret som var i sämst kondition, sydfönstret. I princip ingen färg kvar, solbränt och sprucket och rutorna skallrade lösa. Jag gjorde såhär:

*Skrapade bort all färg på ytterbågen med skrapa och varmluftspistol (akta rutorna). På innerbågen tog jag bara bort det som var löst.

*Tog bort allt varvarande kitt med stämjärn (akta rutorna) men det ska visst vara snabbt och effektivt med kittlampa (som man hyr)

*Tog bort stiften som höll rutorna på plats och skrapade ren även kittfalsen när rutorna var borta.

*Mättade bågarna med linolja (tror att det ska vara kokt sådan)

*lade ett tunt lager kitt i kittfalsen innan rutorna skulle tillbaka. Jag använde spackelspade till kittet, men det finns något som heter kittkniv som tydligen ska vara effektivt. Det är inte så svårt att kitta, bara pilligt och noggrant.

*Målade bågen med linoljefärg minst tre gånger (tror snarare att det var 5)

*Sedan gläds jag varje gång jag ser fönstret för det ser fortfarande efter 8 år nästan nygjort ut! Jag hann inte renovera alla fönster och endel andra målades med moderna färger enligt dess regler, och de fönstren flagar idag...

Lycka till!
 
Om det är "svindyrt" att renovera fönster eller inte tycker jag beror på hur man värderar sin egen tid. Jag renoverade fönster på min förra lägenhet och det tog minst en vecka per båge. Det betyder för mig typ 10 veckors jobb för att få iordning våra nuvarande gamla fönster. Hela semestern och en hel del till alltså.

Den insikten gjorde att jag gärna betalar för att fönsterhantverkare gör det jobbet så jag kan ägna min tid åt annat på huset som också ska renoveras.

/pinebar
 
Visst är det svårt att värdera sin egen tid, och i många fall är man nog väldigt dumsnål. Man får ju avgöra från fall till fall vad man tycker ett jobb är värt eller inte, och om man kan lägga tiden eller pengarna på något annat. I just vårt fall så känns det bättre att ta ett fönster i taget när vi får tid, och att använda pengarna till andra kostsamma projekt. Det blir lite balansgång, man måste få omväxling i arbetet så man inte håller på med samma jobb hela tiden och sliter/tråkar ut sig på ett enda, men man får ju inte ha för många heller så att man hamnar med näsan under vattenytan.
 
Var till glasfirman idag och dom ville ha 2500 kr för kittning av 22 fönter. På huset har jag 11 fönster med 2 i varje, alltså 22. Då tar jag ur bägge fönstren och skrapar och grundmålar fönstren. Sedan åker jag till firman och dom tar bort resterande kitt och lägger nytt. Sedan hämtar jag fönstren och målar ny färg. Tycker jag var acceptabelt pris...
 
Hyttmyra skrev:
Var till glasfirman idag och dom ville ha 2500 kr för kittning av 22 fönter. På huset har jag 11 fönster med 2 i varje, alltså 22. Då tar jag ur bägge fönstren och skrapar och grundmålar fönstren. Sedan åker jag till firman och dom tar bort resterande kitt och lägger nytt. Sedan hämtar jag fönstren och målar ny färg. Tycker jag var acceptabelt pris...
Ingen kommentar på detta?
 
  • Wow
sundell79
  • Laddar…
Ingen som slippar bort färgen eller är det skrapa som gäller? Låter mycket enklare & snabbare att ta fram Black & Decker´s slipmaskin!?!?
 
jag höll på fundera på ta elhyveln eller farfars gamla finsnickeri hyvel och ställa in en halv mm och slipa bort till trärent.. de borde funka... om inte så funderade jag på köpa en BB slipmaskin jag oxå
 
För att få bort färgen använde jag värmepistol och skrapa, men var noga med att aldrig blåsa på glaset, eftersom det då lätt spricker. En infraheater, som kan köpas, hyras eller lånas utgör ingen risk för glaset, med den kan du även lösa upp kittet. jag finslipade med skak-slipmaskin. Att använda slipamskin till att arbeta sig genom alla gamla färglager låter ganska tidskrävande. Jag lämnade kvar det kitt som satt fast hårt och låter istället färgen suga in mellan glas och kitt. Själva kittandet var riktigt roligt och inte alls så svårt som jag hade trott, Jag använde en gammal ovass kökskniv med väldigt flexibel egg, fast en liten metallspackel kan väl också funka...så var det bara att ständigt hålla kittet varmt i ena handen medan man kletade ut det med kniven i den andra handen.
avstressande syssla, tycker jag. Om man inte tycker det låter 2500,- för 22 bågar som ett rimligt pris.
 
Jag kan varmt rekommendera elhyvel för de större ytorna. Tar man det försiktigt och kör på minsta nivån så är det ett effektivt sätt att få bort tjocka färglager. För profilytor, innerhörn mm passar varmluft perfekt.
/Bosse
 
Provade på att kitta med linoljekitt på en byggnadsvårdsdag igår, var inte alls så svårt som jag trodde, gäller bara att ha rätt konsistens på kittet. Var iofs bara en liten bit jag kittade och längre bit blir väl svårare men kändes inte alls oöverkomligt.
 
pinebar skrev:
Om det är "svindyrt" att renovera fönster eller inte tycker jag beror på hur man värderar sin egen tid. Jag renoverade fönster på min förra lägenhet och det tog minst en vecka per båge. Det betyder för mig typ 10 veckors jobb för att få iordning våra nuvarande gamla fönster. Hela semestern och en hel del till alltså.

Den insikten gjorde att jag gärna betalar för att fönsterhantverkare gör det jobbet så jag kan ägna min tid åt annat på huset som också ska renoveras.

/pinebar
Det TAR långt tid att renovera fönster, men inte tar det en vecka AKTIV tid per båge? Min upplevelse är att det som drar ut på tiden är torktider på färgen, speciellt om man målar med linoljefärg. Att rensa en båge ned till trärent tar med rätt verktyg kanske 1-3 timmar, varje oljning/målning ca 10 min per omgång/sida samt 15 min att stifta om en båge (med stiftpistol). Jag uppskattar alltså ca 4 timmar aktiv tid per båge. Ska man däremot börja snickra om delar av träet i bågen, byta skadade delar osv. då tar det naturligtvis mycket längre tid.

Vi har gamla fönster och knallar på med att renovera en till två gluggar varje år. Då känns det inte jobbigt och går förhållandevis snabbt.

Allt beror ju på vad man har för möjligheter. Jag känner en person som är mycket noggrann med det han gör. Han tillverkade två extra bågar till de fönster han hade, så att han även vintertid på kvällarna inne i garagets trygga vrå kunde pilla på med fönsterrenovering.
 
Då är du jäkligt snabb! Klockade mig själv och bara att skrapa trärent + bort med gammalt kitt tog 8 timmar aktiv arbetstid. Använde speedheater och värmepistol. Vi har 2-glasfönster med kopplade bågar och profilerad spröjsning.


norrbottenstorpet skrev:
Det TAR långt tid att renovera fönster, men inte tar det en vecka AKTIV tid per båge? Min upplevelse är att det som drar ut på tiden är torktider på färgen, speciellt om man målar med linoljefärg. Att rensa en båge ned till trärent tar med rätt verktyg kanske 1-3 timmar, varje oljning/målning ca 10 min per omgång/sida samt 15 min att stifta om en båge (med stiftpistol). Jag uppskattar alltså ca 4 timmar aktiv tid per båge. Ska man däremot börja snickra om delar av träet i bågen, byta skadade delar osv. då tar det naturligtvis mycket längre tid.

Vi har gamla fönster och knallar på med att renovera en till två gluggar varje år. Då känns det inte jobbigt och går förhållandevis snabbt.

Allt beror ju på vad man har för möjligheter. Jag känner en person som är mycket noggrann med det han gör. Han tillverkade två extra bågar till de fönster han hade, så att han även vintertid på kvällarna inne i garagets trygga vrå kunde pilla på med fönsterrenovering.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.