phl skrev:
Öhm, inga chansningar med färger här inte! Framför allt gäller det när du har rött inblandat! Rött är den äldre färgen på jord...

I äldre 3-fascentraler med diazedsäkringar brukar vanligtvis (noterar _brukar_, pilla inte om du inte vet vad du gör) faserna ligga radvis, dvs en fas per rad i centralen. En trefasgrupp bildas då genom en kolumn säkringar. Mitt heta tips är att jämföra hur det elektrikerinstallerade uttaget är kopplat. Troligtvis ligger på en kolumn, trefasgrupp, nollskenan samt jordskenan.
OT en masse nu: Måndagar, måndagar.......phl har naturligtvis rätt om RÖD.
När jag pratar "röd" menar jag brun, eftersom röd inte finns i nya kablar, och jag tänkte på nya grejer, dvs sågen. Då jag ser bilderna från din verkstad och vilken sorts pådrag och kopplingslådor etc. som där finns vill jag bara råda dig att anlita en elektriker. Sådana där gamla anläggningar kan vara kopplade hursomhelst, speciellt om det byggts om under årens lopp.
 
Tobbe Arnesson skrev:
Det är bara fyra stift i anslutningskontakten till sågen så det ska räcka med nollan som utför själva inkopplingen och sedan manövrerar sågen. ;)
Men skyddsjord då??
 
Nu har ju den här tråden slutat handla om en svets och hör väl egentligen mer hemma i el-delen, but here goes an förtydling:

Alltså, det är fyra stift till sågen. Tre faser och skyddsjord, ingen nolla. Nollan jag refererade till är mig själv. Bruksanvisningen säger f.ö. att man ska kolla så sågen går åt rätt håll efter man kopplat.

När jag drar in spånsugen ska jag anlita elektriker, pådraget i bakgrunden på "sågbilderna" är f.ö. en Y/D-start till remdriften.
 
Redigerat:
Tobbe Arnesson skrev:
Nu har ju den här tråden slutat handla om en svets och hör väl egentligen mer hemma i el-delen, but here goes an förtydling:

Alltså, det är fyra stift till sågen. Tre faser och skyddsjord, ingen nolla. Nollan jag refererade till är mig själv....

Måndagar :blushing::)
 
Jag fortsätter stjäla den här tråden (trådskaparen har ju löst sin fråga).

Jag har tre svarta kablar utan märkning samt jord, dvs. ingen nolla och jag får chansa på faserna.

Vad gör jag med nollan i de nya CEE-uttagen? Det elektrikerinkopplade är anslutet med både nolla och jord på jordskenan men det har jag förstått är en dålig idé? Ska jag helt enkelt plocka bort stiftet för nollan från handskarna så man tydligt ser att det inte är fullkopplat?

Följde kablarna till inkommande elcentral och det är blott fyra tåtar hela vägen (tre svarta plus jord), men tittade inte på själva inkommande om det ens finns en nolla fram till huset.
 
Du har nog ingen inkommande nolla till huset, ett så kallat TN-C-system. Det innebär att nolla och jord är kombinerat i en PEN-ledare. Denna splittas sedan till nolla och jord i varje undercentral. Är det inte så att det faktiskt är två skenor i din central, en för nollan och en för jord och att dessa är sammanbundna med en skruv?

Att dra fler uttag såsom elektrikern gjort är helt rätt, dvs separata ledare för faserna, jord samt nolla hela vägen från uttaget fram till centralen. Att nollan sedan är ansluten till jordskenan antar jag beror på att det inte finns någon nollskena i din central (gammal?).
 
Nollan och jord har samma potential. Ofta har man fyrledarsystem in i huset. L1, L2, L3 och PEN. PEN-ledaren är då en kombinerad jord och nolla. Om du saknar jordfelsbrytare så är jord och nolla samma sak i centralen. I centralen delar man då upp till jord och nolla genom att koppla förbrukarnas jord och nolla till olika skenor. Dessa skenor är emellertid byglade i centralen.

Om du har en jordfelsbrytare före centralen så är jord och nolla inte längre samma sak. De separeras genom att nollan går genom jfb:n och ansluts till nollskenan i centralen. Jordledaren går rakt till jordskenan utan att passera jfb:n. För att få det att fungera måste man ta bort byglingen i centralen.

Mitt råd är att se till att få en jordfelsbrytare installerad. Då kommer det att lösa sig med jord och nolla till dina CEE-don. Av dina frågor att döma, bör den installeras av någon som är mer elkunnig än Tobbe själv.

Edit: Det fanns redan en sida 2 med phl:s svar. Det händer mig ofta...
 
mattiasp skrev:
Edit: Det fanns redan en sida 2 med phl:s svar. Det händer mig ofta...
Fast ditt svar kompletterade en hel del, framför allt rekommendationen av jordfelsbrytare!
 
Jag är den första att erkänna att jag inte borde, men det är bra att lära sig något nytt. Ska som sagt ta dit elektriker senare.

Här är "proppskåpet" närmast uttaget som ska bytas (faktiskt bara en 20 cm ifrån):

P1060805.jpg


Elcentralen för byggnaden, aktuellt skåp är det andra från höger.

P1060810.jpg


Öppnade lilla luckan på skåpet, hade ingen mejsel med mig och är inte helt säker att jag vill öppna hela skåpet.

P1060811.jpg


Det går bara fyra tåtar från centralen till uttaget.


Här är förresten vad jag hittade under motorkåpan till pelarborren, jag har nu bytt den kabeln (som bara går till av/på-brytaren).

P1060818.jpg
 
Det där är inte direkt vad jag kallar en central... Det är typ ett avsäkrat uttag eller nåt. Kan inte råda dig att splitta PEN (egentligen bara PE i ditt fall) "lokalt" i det avsäkrade uttaget. Eftersom det är äldre installation som är gjord när andra regler gällde så vågar jag inte ge dig något tips. Att en elektriker har använt jord som nolla kan ju vara ett tecken på att det är OK i en gammal anläggning. Hade jag varit dig hade jag velat ha en ny riktig undercentral på inkommande matning i byggnaden och sedan därifrån göra en installation enligt konstens alla regler!
 
Det mesta är nog från mitten av trettiotalet skulle jag gissa och det finns en hel del stora motorer till mjölnarkvarnar och annat, skulle helt klart behöva en rejäl upprustning men det är som sagt ett senare projekt.

Ledningarna ser tack och lov fräscha ut utan vittrande isolering (utom pelarborren då).

Jag kopplar in utan nollan så länge, ingen av mina maskiner använder den ändå.
 
För att vara helt korrekt bör du då använda CEE 316-uttag, dvs uttag med 3 poler - 3 faser plus skyddsjord.
Ett 416-uttag som inte är fullkopplat (med nolla) är inte så bra om någon (med rätta) får för sig att det finns en nolla där...
 
Jag ska märka uttaget att nollan inte är inkopplad, men det hela är som sagt tillfälligt till jag får dit en elektriker.

Det sitter vad jag antar är CEE 316 på sågen och det följde med en honhandske jag satt på kabeln. De är svåra att hitta och verkar väldigt dyra (jämfört med vanlig CEE).

Kontakt.jpg



Hur som blir det i vart fall snyggare kopplat nu än den förra bordssågen (det finns en till svart ledare i kabeln som är avklippt - jag hoppas de testade så de klippte samma ledare i båda ändarna annars har sågen saknat jord):

Fint.jpg


Det tar en väldans tid för mig att pula med sladdar men igår startade jag åtminstone sågen baklänges. När jag flyttade två faser stod motorn still och "gungade" och två säkringar gick - hade så klart bara en hemma. Det är verkligen på håret med 6 A säkringar till 2,2 kW såg, ska se om jag har 10 A-bottnar till säkringshållarna någonstans.
 
Stoppade i nya 6A-säkringar men de gick direkt igen, sågen borde ju bara dra 5,5A med sina 2,2 kW...

Hittade lustigt nog tre 10A-bottnar löst när jag gick för att vittja lite gamla omonterade elskåp, ibland har man tur!

Fast hur få ur de gamla? Provade lite med en näbbtång men det var ingen bra lösning, rotade runt där jag stod och fick syn på ett rör som borde lösa huvudvärken!

P1060829.jpg


Fast det tunna aluminiumgodset gav upp efter första bottnen, så jag rotade runt lite mer och hittade 90°-böjar för 20 mm VP-rör vars diameter verkade perfekt. Snabbt jobb med bågfilen senare:

P1060830.jpg

Kändes faktiskt hur stadigt som helst, 90°-böjen gav mig dessutom ett bra handtag! :)

Så till sist kunde jag faktiskt köra sågen, wee-ho! Ska dit med en märkning att nollan inte är ansluten, sen är det klart. Shit vilken tid det tog, tur man inte är elektriker på ackord...

P1060833.jpg
 
Tricket med VP-rör brukar jag oxo köra med. Vanligt VP20 är lite för litet men det går, böjen är definitivt bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.