Mikael_L
Tja.
Nu har vi dragit en 5g1,5 N1XV mellan hus och garage.
Med tanken att ha en grupp och två strömbrytare i huset som matar detta och att jag kan slå av garagets ytterbelysning med ena strömbrytaren och slå på och av ett motorvärmaruttag med andra brytaren.

Ja så långt inga konstigheter.
Men just nu började jag och fundera på ifall jag kunde göra en trappkoppling också, iom att det finns en oanvänd ledare.
Ja trappkoppling så jag kan styra belysning både från garage och hus.

Nu fick jag först inte till detta i tanken.

Men när jag tänkte om lite och tänkte mig en gruppsäkring från garaget istället så verkar jag kunna lösa det så här:
brun - obruten fas till strömbrytarna i huset.
svart - "tändtråd" till motorvärmaruttag
Vit - mellantråd till belysning (sparkoppling)
Blå - tändtråd till belysning

Men hur fult på en skala skulle det vara med en användning av blå på detta vis?
 
Det är ok att änvända blå som mellantråd/tändtråd i en utp kabel, men du behöver ju den som "nolla" i garaget.


Läste inte hela frågan =) du får iaf använda blå om det framgår tydligt att det ej är nolla.
 
Redigerat:
Behöver du ingen nolla över huvud taget alltså? Utan alla trådar (utom gulgrön) ska användas som fas/tändtråd? I så fall ser jag inga konstigheter med det för det är ju något som sker i "vanlig" kabelinstalation. Märk upp om det inte ter sig självklart om någon ska göra något arbete i anläggningen. Fast jag förstår inte var du hittar nollan till värmaruttaget, belysningen osv osv.
 
Som jag tolkar det vill TS alltså koppla in Garaget som ett 4-ledar-system, dvs med Gul/Grön som PEN ledare... tveksamt tycker jag, finns väl krav på att PEN skall vara 10mm2 numera eller ???

Bättre att hålla nolla som nolla och jord som jord....Enkelt och lättbegripligt, sen använda trådlösa prylar till tex belysning och motorvärmare...och istället ha trefasmatning till garaget....
 
TS har nog redan en central i garaget och behöver ingen nolla med till brytarna i huset. Kan även vara mer logiskt när gruppen i garaget matar belysningen och styrda uttaget där.
 
Mikael_L
Nej nej, här missförstås det, så det står härliga till ... :)

I garaget sitter det redan en säkringscentral likaså i huset, så det är ingen sådan matning jag pratar om.
Utan jag har lagt ner en 5g1,5 för att styra belysning samt motorvärmaruttag ifrån huset.
(Du vet, kliva upp på morgonen, gäspa och klia sig lite på magen, sen slå igång motorvärmaren med en brytare inne i huset, käka frukost och sen gå ut till en magert uppvärmd bil ;))

Men sen slog det mig att det kanske är finessrikt med en trappkoppling på garagebelysningen, så jag kan slå på/av lyset både från garage och huset.

Och den matande gruppsäkringen för detta kan vara lika gärna i huset som garaget, som jag ser det.,Har plats i båda centralerna.
Men det finns kanske någon annan fördel med matning från något visst håll.

edit:
GK100 både hängde med vad jag tänkt och hade en åsikt om varifrån matningen kommer ifrån. :)
 
Redigerat:
Ja, dra matningen från garaget, det röstar jag på.

//Patrik
 
  • Gilla
-=fullmoon=-
  • Laddar…
Mikael_L
Ja ju mer jag tänker på det så verkar det givetvis mest logiskt att belysning och uttag som sitter på en byggnad matas från centralen i den byggnaden.
Så så får det väl bli.
(Ska jag väl inte skriva sådär helsäkert, min elektikerkompis kommer givetvis också få ha ett ord med i laget, när det börjar bli dags att sy ihop eländet.)

Jag kan också nämna att jag har inte alls bestämt helt säkert vad jag ska ha den där kabeln till, just nu funderar jag lite och sonderar möjligheterna.

Men en fiffig trappkoppling, med en brytare i resp byggnad är inget tokigt alltså?
Inte heller att låta den blå agera tändtråd eller mellantråd?
 
Mikael_L skrev:
Ja ju mer jag tänker på det så verkar det givetvis mest logiskt att belysning och uttag som sitter på en byggnad matas från centralen i den byggnaden.
Så så får det väl bli.
(Ska jag väl inte skriva sådär helsäkert, min elektikerkompis kommer givetvis också få ha ett ord med i laget, när det börjar bli dags att sy ihop eländet.)

Jag kan också nämna att jag har inte alls bestämt helt säkert vad jag ska ha den där kabeln till, just nu funderar jag lite och sonderar möjligheterna.

Men en fiffig trappkoppling, med en brytare i resp byggnad är inget tokigt alltså?
Inte heller att låta den blå agera tändtråd eller mellantråd?
Ett astrour som styr belysningen och en brytare inne för att kunna stänga av belysningen om man inte vill ha det tänt kan ju annars vara en lösning.

Jag ser inga problem med att använda blå som tändtråd eller mellantråd. Jag använde senaste i dag själv blå som mellantråd i en trappkoppling med utanpåliggande brytare och kulo i ena änden och infällt med FK i andra. (Två gråa mellantrådar i den infällda delen).

//Patrik
 
Varför sparkoppling? Du har väl trådar så det räcker till en riktig trappkoppling?

Hur långt är det till garaget? Strömmen får gå många varv fram och tillbaka mellan husen... Utlösningsvillkor?
 
ampz skrev:
Varför sparkoppling? Du har väl trådar så det räcker till en riktig trappkoppling?

Hur långt är det till garaget? Strömmen får gå många varv fram och tillbaka mellan husen... Utlösningsvillkor?
Han måste ha fas in till huset om han ska kunna "tända" motorvärmaruttaget.

Och sedan så vill jag personligen alltid sparkoppla om det är utanpåliggande kabel pga av färgerna.

//Patrik
 
Varför inte använda radiobrytare istället?
Tex något ifrån nexas eller eltakos system?
 
Patrik_Hed skrev:
Han måste ha fas in till huset om han ska kunna "tända" motorvärmaruttaget.

Och sedan så vill jag personligen alltid sparkoppla om det är utanpåliggande kabel pga av färgerna.

//Patrik
Till motorvärmarbrytaren: Fas och tändtråd.
Till belysningsbrytaren: Fas och två mellantrådar.

Fasen blir givetvis gemensam.
 
Impulsbrytare till lampan och fjÄdrar i brytarna?
 
Är det inte för långt så kommer en röst till för radiosystem.
Vill man ta lite större laster så kan man ju låta radiobrytaren styra en kontaktor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.