Bandbredd skrev:
Kanon, jag tror han refererade till den gamla modellen.
Är du snäll och återkopplar asap!

Mvh
Kan jag göra. Hoppas Hva får tummen ur bara, det flyttas fram en vecka i taget. Sånt här händer ganska iofs, men då är det våra kunder och inte vi själva som drabbas, så det är lite ovant :S
 
G
Äntligen en forumtråd som ger lite konkreta tips :)

Plockade fram "Lilly" inför sommaren och under vintern verkar något ha hänt med begränsningskabeln så det blir till att felsöka.....
Har letat desperat efter några tips så jag slipper gräva upp kabeln runt hela tomten. Ska se om lite resistansmätning och radiotrix kan hjälpa mig hitta brottet i helgen.
 
G_Librehombre skrev:
Äntligen en forumtråd som ger lite konkreta tips :)

Plockade fram "Lilly" inför sommaren och under vintern verkar något ha hänt med begränsningskabeln så det blir till att felsöka.....
Har letat desperat efter några tips så jag slipper gräva upp kabeln runt hela tomten. Ska se om lite resistansmätning och radiotrix kan hjälpa mig hitta brottet i helgen.
Börja med att byta eller ev flytta in de röda kontaktdonen i änden på kabeln någon cm. Det är oftast där det blir problem då kontaktdonen kan oxidera om de inte blivit "vintersäkrade" enl instruktionsboken.
 
G
Tack för tipset Nonkan :)
Jag vet inte om de var vintersäkrade enligt instruktionsboken, men de var väl inpackade i papper, intejpade i en plastpåse, instoppade i en burk. Pappret var i alla fall torrt när jag öppnade "förpackningen" för att ansluta laddstationen, men jag ska ha det i åtanke när jag felsöker.....

MVH
 
Jag satte en blompinne i marken, buntbandade sladdarna och kontakterna mot pinnen och trädde över en ½-liters PET-flaska över alltsammans. Dvs. med botten upp och öppningen ned, så eventuell kodens kunde rinna ur. Funka fin-fint iaf. denna kalla och snörika vinter (flaskorna var nog helt täckta av snö december-mars). Man fick lirka lite med en och en för att få in/ut kontakterna i flasköppningen.

Inga problem vid uppstart av den enda klipparen jag provat än i vart fall. :)
 
G
Resistansmätte mellan guide- och begränsningskabelanslutningar igår så nu har jag snabbt i stort sett halverat sträckan jag behöver felsöka på :)
 
Automowern går ca 5 minuter sen söker och söker den och sen går den tillbaks till laddningsstationen och laddar 15 minuter och så kör den igen..Hjälp!!
 
Det låter onekligen som att batteriet är dåligt. Hur gammalt är det?
 
Maverick skrev:
Automowern går ca 5 minuter sen söker och söker den och sen går den tillbaks till laddningsstationen och laddar 15 minuter och så kör den igen..Hjälp!!
Antingen är batteriet kass eller så fungerar inte laddningen som den ska. Årsmodell? Hur många driftstimmar?

Sen finns det en stoooor AM-tråd som är lämpligare för sådana här frågor. Den här tråden handlar om felsökning av slingan.
 
G
Köpte tongeneratorn på Kjell som det refereras till i tråden. Kopplade in den på den trasiga slingan och hittade direkt till brottet. Trodde att jag skulle få hjälp att minimera sträckan att felsöka men det blev "spot on". Nu rullar Lilly för fullt igen :)
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
G
Har fått ett nytt litet problem jag undrar över. Jag har grävt och trixat och flyttat kablar så nu behöver jag inte längra lyfta "lilly" till framsidan av huset utan hon puttrar runt alldeles själv. Det har funkat fint i några veckor men nyligen har hon börjat bete sig lite underligt. Ibland stannar hon i några sekunder, startar om och kör någon meter, stannar igen, startar om och gör så några gånger innan hon fortsätter. Ibland stannar hon för att hon är "utanför arbetsområdet" fast så inte är fallet. Någon enstaka gång har hon dessutom kört slut på batteri men det tror jag beror på att vägen tillbaks kan bli väldigt krånglig ibland eftersom jag inte hunnit förlänga guidekabeln till framsiden.

Det jag kan hitta i manualen är att något kan störa slingan men jag undrar om det inte kan vara så att det handlar om att begränsningskabeln blivit för lång? I och för sig har jag inte förlängt den utan istället förkortat och öppnat upp nya passager, men den "öppna arbetsytan" har ju blivit större. Kan det vara så att jag behöver en förstärkare, eller kan det vara något fel på någon sensor?

MVH

https://skydrive.live.com/?cid=eacd64ffce4a5f1c&sc=photos&id=EACD64FFCE4A5F1C%211553
 
Har du en granne som skaffat sig en robotklippare? Du kan generera fram en ny "ton" på slingan. I alla fall på min modell ;)
Tror att det finns olika dimentioner på kabeln för den nu lila 305:an och dom större. Kanske har fel i den punkten. Det står väl i manualen hur lång slingan får vara, eller?
 
G_Librehombre skrev:
Har fått ett nytt litet problem jag undrar över. Jag har grävt och trixat och flyttat kablar så nu behöver jag inte längra lyfta "lilly" till framsidan av huset utan hon puttrar runt alldeles själv. Det har funkat fint i några veckor men nyligen har hon börjat bete sig lite underligt. Ibland stannar hon i några sekunder, startar om och kör någon meter, stannar igen, startar om och gör så några gånger innan hon fortsätter. Ibland stannar hon för att hon är "utanför arbetsområdet" fast så inte är fallet. Någon enstaka gång har hon dessutom kört slut på batteri men det tror jag beror på att vägen tillbaks kan bli väldigt krånglig ibland eftersom jag inte hunnit förlänga guidekabeln till framsiden.

Det jag kan hitta i manualen är att något kan störa slingan men jag undrar om det inte kan vara så att det handlar om att begränsningskabeln blivit för lång? I och för sig har jag inte förlängt den utan istället förkortat och öppnat upp nya passager, men den "öppna arbetsytan" har ju blivit större. Kan det vara så att jag behöver en förstärkare, eller kan det vara något fel på någon sensor?

MVH

[länk]
Årsmodell? Är det en 230ACX från 2010 skulle jag tippa på att kabeln till stoppknappen ligger i kläm, det brukar ge felmeddelandet "utanför". Åk till ÅF, det är ett garantiärende isf.
 
G
@BennyA
Nej. Ingen granne har införskaffat någon. Än.... :)

@Nonkan
Jepp. 230ACX från 2010. Om det är kabeln till stoppknappen borde det också kunna förklara varför den stoppar och startar om emellanåt. Jag tar med den till ÅF så får jag se vad de hittar.

Tack
 
Någon som har tips om slingan är hel, men det är avledning på kabeln, så att signalen blir för svag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.