Nej jag laddar varken film eller musik och använder inte olagliga program. Och jureit visst har du en poäng att det är stöld att använda arbetstid och jobbets dator till att surfa här men tom du kan väl hålla med om att det är en viss skillnad på att sno kakel till en hel tvättstuga och att surfa på arbetstid? Eller är det ok för alla att sno som korpar bara för att Skandias direktörer gjorde det??? Kanske ska köra en "hantverkare" och ta med mig jobbets dator hem ikväll ::)
 
Vågar knappt nämna att jag är sjukskriven sen en tid och surfar på vilken tid som helst men det är ni som jobbar som betalar ;)
 
Husbyggarn skrev:
*räcker inte upp handen*
Så ett "Gå direkt i fängelse"-kortet till mig.. ;D
:) men det är skönt eller hur?
Man kan klyva ohederlihet i all oändlighet.... Hur många har tvivelaktiga avdrag på skatten?? Anlitar inte svartarbetskraft? Jobbar inte svart?

Allvarligt talat så vill folk "vardagsstjäla" visst det är helt upp till folk hur ohederliga de anser sig vara. Hur va det den där Jesus sa... må han utan synd kasta den första stenen?? Synd att man får aldrig kasta:)
 
Jureit: ingen skillnad moraliskt men pengamässigt nu har jag inte taskig lön men tio minuter av min arbetstid motsvarar inte värdet av en helkaklad tvättstuga!!!
 
Oj vad inläggen strömmar in nu efter helgen, kan det bero på att det är kontorstid månne..........  :surprised:  ;D

(visst f-n jag skulle ju hålla mig härifrån, men jag kunde inte låta bli)

Från en lunchande pappis.............
 
Vilket det då (tyvärr) är (tillåtet att surfa alltså) - fast resonemanget gäller ju fortfarande förståss. Men ändå om man vänder på det "snor" då dessa hantverkare som "snor" kakel till en hel tvättstuga aldrig arbetstid från sin arbetsgivare - mina hantverkare gör i allafall det och rätt mycket tom de kommer vid sju, halv åtta, fikar till åtta, jobbar två timmar fikar en timme igen, jobbar en timme, lunch minst en timme, toalettbesök (på min toalett läsandes min mans biltidning - städar inte ur vare sig ring eller toalett efter sig) en halvtimme per hantverkare, jobb i två timmar fika i en jobb en timme till och sedan bär det hemåt! Och ändå så snodde de ändå mitt lås! Inte blir ju stölden av kakel eller mitt lås mindre allvarllig bara för att det finns både hantverkare och andra som surfar här på arbetstid eller? Har man rätt att sno bara för att alla andra gör det??
 
Man kan undra hur co kan hålla en sån oerhörd kontroll på sina hantverkare att hon t.om vet vad dom gör på toaletten. Månne så att du går hemma och snyltar på oss alla andra skattebetalare hela dagarna?

Börjar bli rejält låg klass på den här diskussionen nu.
 
Erik_D - Snyltar på skattebetalarna tja det beror väl på vad du menar! Hemma är jag när jag antingen vårdar mina sjuka barn eller när min arbetsgivare tillåter mig att jobba hemma (men jag är statligt anställd så det kan väl kanske anses som snylteri det med). I övrigt kan jag väl bara säga att vi väl diskuterat färdigt detta nu - jag vidhåller mina synpunkter; hantverksbranschen har legitimerat stölder och det leder till högre priser och lägre kvalitet för oss konsumenter!
 
Låter väldigt mycket för att vara överblivet. Kunden måste ju kunna ta del av vad kostade kaklet ,hur många m2 köptes mm. Är det ett pris jobb är det ju inte mycket att snacka om då har ju ändå kunden fått sitt
 
Jag vill oxå vara med i denna tråd! ;D

Nu när jag skulle renovera mitt badrum så frågade jag först en byggare som jag känner om en offert. Han gav ett ospecat pris på 75 000:-. Jag frågade om allt ingick men "nej, inte kakel o klinker. Ifö standardgrejer ingår, men förresten, inte blandare heller"!

Det slutade med att min polack-kompis gör allt med mig, jag köper in allt material och sen tar vi in rör och el separat. Jag ränknar med att det ska hamna under 75´ för allt, inklusive Svedbergs grejer och Mora Inxx-kranar.

Det material som blir över e mitt, jag lär mig mycket och jag kommer vara stolt när det är klart! Om vi alla gör mer o mer själva så borde branschen rensas i långa loppet!

Jag har förövrigt inga problem att anlita svartjobbare, bryr mig inte ett dugg om det moraliskt felaktiga i detta...Jag betalar hellre en hårt arbetande polack svart, än en rik byggare vitt som tar överpriser!

/ PJ
 
PatrikJ skrev:
Jag har förövrigt inga problem att anlita svartjobbare, bryr mig inte ett dugg om det moraliskt felaktiga i detta...Jag betalar hellre en hårt arbetande polack svart, än en rik byggare vitt som tar överpriser!

/ PJ
Nu väntar jag med spänning på hur du formligen kommer att bli mosad av kritik och då menar jag inte positiv sådan ;)
 
;D

Haha, det helt ok att inte tycka som jag! Men men, hade min käre byggare gett mig en seriös specad offert som gick att följa så kanske läget blivit annorlunda!

Jag frågade även efter en offert av annat företag som enbart sysslar med badrumsrenoveringar men det kom aldrig någon...

Då får det bli på detta sätt, och lär bli i framtiden oxå!

/PJ
 
Jag har själv fått saker som annars skulle slängts bort som tex 200 m2 spånskivor, lysrörsarmaturer som bara var några år gamla, crawfordportelement, stereoförstärkare, plåtskåp, plåthyllor, beg. elmateriel, mm mm. för företagen lönar det sej inte att lagra överblivet eller beg. materiel. För det är väl knappast någon som vill betala mer för en begagnad lysrörsarmatur än en ny en pga hanteringen med att forsla den till lager, forsla den till dej, demontera gamla kablar, rengöra den, kanske byta en lysrörshållare, testa att den fungerar. Då arbets och transportkostnader vida överstiger priset av en ny armatur? Däremot om någon tar rätt på den och på fritiden renoverar den och sätter upp den i sitt eget garage är väl bättre än att bara skrota den??
 
För att inte tala om vad vanliga "svensson" slänger.. Skulle kasta ngt i metallreturen och hittade 5 st Elfa trådbackar. Kostar väl 15-20euro styck. De var sprillans nya och hade tom prislappen kvar...

Dessa sitter numera i lillflickans garderober.

Annars anser jag rent principiellt att de som inte vill betala skatt skall kräva att betala verklig kostnad då de anlitar sjukvården...
 
Hoho skulle ja ge fan i att betala skatt så skulle det garanterat inte vara några problem att betala sjukvården iaf. Det är äckligt mycket man betalar i skatt om man räknar egenavgifter löneskatt moms o allt helvete dom har hittat på. Skulle kunna bygga ett halvt hus om året i bara skatter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.