Du saknade dock wlan delen på routern  ;)
Eftersom jag har en D-Link 624+ som Router så finns även WLAN, kom dock inte med i bilden. Kommer mest att använda WLAN för att koppla upp mig mot jobbet med den bärbara jobb-PCn.

Man kan göra mycket "kul" med Visio...
 
Roger: Erkänn du har plankat "min" idé rakt av... ;)
 
skippar man adsl biten (går inte att få hos mig) så ser det nästan ut som hos mig, Jag la telen på fyra uttag i samma panel som resten.

Det kommer att funka klockrent och det är mycket smidgt när man vill flytta en förbindelse
 
Roger: Erkänn du har plankat "min" idé rakt av...  ;)
Det är väl som vanligt när man bygger/renoverar/modifierar hus, man läser en massa tips/ideér/lösningar (oftast på detta forum :)), sedan kockar man ihop sin egna lösning.

BTW: på mitt förra jobb så hade vi ett talesätt:
* Att kopiera från en källa är plagiat (fusk)
* Att kopiera från två källor är en jämförande studie
* Att kopiera från många källor är forskning

Hmm, undrar om man kan likställa husrenovering med forskning...
 
Roger B skrev:
Hmm, undrar om man kan likställa husrenovering med forskning...
Du kanske kan få EU-bidrag ;)
 
Angående UTP, FTP, osv!!!

Är det någon som provat att koppla telefon och data i samma kabel???? Om data stör så mycket som någon skrev att man borde ha skärmat.... Hur kan man då köra data och tele i samma kabel??
Överhöringen borde bli outhärdlig... :surprised:

Som sagt... Går det att köra i samma kabel.. eller borde man köra två separata kablar i samma rör.. eller till och med gå så långt att man kör olika kablar i skilda rör??? ::)
 
Strixx skrev:
Angående UTP, FTP, osv!!!

Är det någon som provat att koppla telefon och data i samma kabel???? Om data stör så mycket som någon skrev att man borde ha skärmat.... Hur kan man då köra data och tele i samma kabel??
Överhöringen borde bli outhärdlig... :surprised:

Som sagt... Går det att köra i samma kabel.. eller borde man köra två separata kablar i samma rör.. eller till och med gå så långt att man kör olika kablar i skilda rör???  ::)
Det går alldeles utmärkt att köra tele och data i samma kabel,Data går på pinne 1,2,3,6 och tele använder pinne 4 och 5,då har du 7 och 8 kvar för ev. extra telefon.
Vad gäller störningar och etc. så kan du lägga Utp i hemma miljö,har än idag (arbetat 10 år med datanät)
bara stött på 2 st Utp nät som vi var tvungna att dra om till S/Ftp eller Optofiber pga. störningar.

Dessa industrier var tung metall industri med kombinerade data/tele och kraft kabelstegar...

Så det är bara att börja dra kabel och koppla uttag!!!
 
goerana skrev:
Hej inga speciella kablar behövs , använd 4 o 5;an i patcpanelen till telefonin bara, 1,2 samt 3,6 användds till datan.'

Goerana
Gammal tråd, som jag blåser nytt liv i... ;D

Läste nämligen precis att man vid GBit nätverk använder alla paren i en TP-Kablen.. :surprised:

Så det kanske ändå är bäst att dra en separat kabel till telfonen.... För GBit kommer alla ha om något år... Och något år till så klarar du dig inte utan det.... ::)

Tänk dig bara att behöva köra på 10Mbit idag.... ;)
 
Hallå!

Är det någon som vet var man hittar en billig patchpanel för 19" med ett antal RJ45-uttag?

/H
 
Du kan få paneler för cat 6 för dem pengarna numera.... Maila om intresserad !!
 
RoTe
fredstu skrev:
Det går alldeles utmärkt att köra tele och data i samma kabel,Data går på pinne 1,2,3,6 och tele använder pinne 4 och 5,då har du 7 och 8 kvar för ev. extra telefon.
Vad gäller störningar och etc. så kan du lägga Utp i hemma miljö,har än idag (arbetat 10 år med datanät)
bara stött på 2 st Utp nät som vi var tvungna att dra om till S/Ftp eller Optofiber pga. störningar.

Dessa industrier var tung metall industri med kombinerade data/tele  och kraft kabelstegar...

Så det är bara att börja dra kabel och koppla uttag!!!
Du känner ingen radioamatör/radiointresserad?
Här drog man nätverk me gratis UTP å koppla in, sen slog jag på radion å så va det me det... Får dra ur halva huset för att lyssna på radio. Måste dra om till FTP men har inte råd.  >:(

Jag menar alltså att man ska hålla nätverkssignalerna INNE i sin kabel och inte att man ska hålla annat skit ute.
 
RoTe skrev:
Du känner ingen radioamatör/radiointresserad?
Här drog man nätverk me gratis UTP å koppla in, sen slog jag på radion å så va det me det... Får dra ur halva huset för att lyssna på radio. Måste dra om till FTP men har inte råd.  >:(

Jag menar alltså att man ska hålla nätverkssignalerna INNE i sin kabel och inte att man ska hålla annat skit ute.
Oops, med dom problemen så bör ert hus betecknas som mikrovågsugn,jag kanske är dum ??? men hur yttrar sig problemet??


 
RoTe
fredstu skrev:
Oops, med dom problemen så bör ert hus betecknas som mikrovågsugn,jag kanske är dum ??? men hur yttrar sig problemet??

Jag har fått blocka typ alla kanaler på polisradion och även dom jag måste ha igång är det störningar på. Har jag datorer inkopplade till nätverket i närheten av radion låter det som morse kod genom högtalaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.