Glömde skicka med en bild från dagens visning av huset. Under två timmar kom det ett 50-tal personer och tittade, och det blev många frågor kring hur vi löst olika konstruktionsmässiga saker. Eftersom den tillfälliga trappan till plan 2 togs bort i veckan och den riktiga kommer om några dagar (ska monteras i hålet till vänster i bild, bakom vår målare Mattias), lät vi av säkerhetsskäl inte folk gå upp till plan 2 på stegen. Många var dock självfallet nyfikna att få se sig omkring där också så vi planerar att ha en ny öppen visning söndagen den 12 juni. Då är nog det mesta färdigt samtidigt som vi inte hunnit flytta in (kanske inte så kul med 50 personer som går omkring i huset när man väl bor där).
 
  • Visning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trevligt med långa svar :)

Så hur grova är håldäcken egentligen, tycker de ser någorlunda släta ut på bilderna, diffar de mycket i höjdled i skarvarna eller är det största problemet att de är böjda?

Hyrde ni någon specialborrmaskin för att kunna borra så grova hål i håldäcket själva?

HD/F har en stor fördel när huset ska monteras långt från betongfabriken och det är att de kan bygga allt på en gång, tre våningar med platsgjutna bjälklag innebär att de måste montera vid tre helt olika tillfällen men bara ett tillfälle med HD/F, är främst därför jag är intresserad av HD/F om jag ska bygga med Vimmerby prefab då det bör bli billigare med färre transporter & startkostnader.

Trevligt med de nya bilderna, ser verkligen ljust och trevligt ut nu :)
 
rickardg skrev:
Trevligt med långa svar :)

Så hur grova är håldäcken egentligen, tycker de ser någorlunda släta ut på bilderna, diffar de mycket i höjdled i skarvarna eller är det största problemet att de är böjda?

Hyrde ni någon specialborrmaskin för att kunna borra så grova hål i håldäcket själva?

HD/F har en stor fördel när huset ska monteras långt från betongfabriken och det är att de kan bygga allt på en gång, tre våningar med platsgjutna bjälklag innebär att de måste montera vid tre helt olika tillfällen men bara ett tillfälle med HD/F, är främst därför jag är intresserad av HD/F om jag ska bygga med Vimmerby prefab då det bör bli billigare med färre transporter & startkostnader.

Trevligt med de nya bilderna, ser verkligen ljust och trevligt ut nu :)
Skarvarna är inget större problem på undersidan. Där är skillnaden inte så stor. Det är böjningen. Om du har en spännvidd som vi på ett 10-tal meter och stora ljusinsläpp så är det nog svårt att inte få underliga skuggformationer i innertaket vid släpljus från fönstren. På ovansidan är det höjdskillnader mellan de homogena stråken och de ihåliga inom respektive HD/F. Jag skulle nog gissa att du åtminstone måste spackla 25-30 mm för att få en slät yta. Då har du dock kvar krökningen, fast den spelar ju mindre roll här.

Borrmaskinen var en stor pelarborrmaskin som man spände mellan golv och tak och anslöt en vattentak med batteridriven pump till. Inte så svårt men blött och kladdigt jobb. Det blev 6 st hål till avlopp, ventilation och imkanal.
 
ah, hade inte ens tänkt på att de kunde variera på grund av rören men det är iofs logiskt att det blir så. Varierar tjockleken på elementen mycket melllan de olika elemnten mycket eller är det främst inom resp element? Jag hade lite funderingar på om det att skära ut EPS enligt samma kurva som krökningen på håldäcken för att få en vågrät yta till golvet, men det kanske är lite svårt om det finns så stora variationer inom elementen

Ok, låter som det funkar bra om man borrar ner i golvet men kan blir knepigt att borra hål i taket om man ska göra hål för ventilation som inte behöver vara genomgående.
 
Vad roligt att se utsikten från fönstren!! Superhärligt! Jag blir inte det minsta avundsjuk. ;-)
 
rickardg skrev:
ah, hade inte ens tänkt på att de kunde variera på grund av rören men det är iofs logiskt att det blir så. Varierar tjockleken på elementen mycket melllan de olika elemnten mycket eller är det främst inom resp element? Jag hade lite funderingar på om det att skära ut EPS enligt samma kurva som krökningen på håldäcken för att få en vågrät yta till golvet, men det kanske är lite svårt om det finns så stora variationer inom elementen

Ok, låter som det funkar bra om man borrar ner i golvet men kan blir knepigt att borra hål i taket om man ska göra hål för ventilation som inte behöver vara genomgående.
Det är främst inom samma element men förspänningen varierar nog något mellan respektive element, med följd att böjningen och därmed höjden också varierar något. Jag tror Nivell är både snabbare och enklare än EPS och det är som sagt inga jättepengar heller. Skulle du någon gång byta golv är det dessutom bara att justera ställskruvarna till en eventuell annan bygghöjd.

Vi har ett schakt mitt i huset ner till teknikrummet och där kunde vi dra all ventilation utom frånluften i köksdelen. Vi kunde sedan gå horisontellt ut i varje rum och behövde därmed inte komma uppifrån, genom HD/F:n. Så med lite planering behöver det inte bli så mycket borrande. Skulle vi behövt borra enbart i taket hade jag nog borrat uppifrån ändå och sedan gjutit igen hålet i det översta "skalet" av betong när spiroröret var monterat. Att borra nerifrån med vatten rinnande är nog ingen höjdare. :S
 
Minni skrev:
Vad roligt att se utsikten från fönstren!! Superhärligt! Jag blir inte det minsta avundsjuk. ;-)
Tack! Ja, det ser nästan ut som en fototapet. :)
 
Idag primade vår mångsidiga snickare Niclas golvet inför morgondagens läggning av ektiljorna. Det kommer att krävas mycket planering för plankorna varierar i längd (från ca 3 meter och ner till ca 1 meter) för att man ska få "lagom" många skarvar oavsett om rummet är stort eller litet. Den yta som golvet ska täcka varierar från ca 12 meter i längd och ner till knappt 3 meter. Dessutom är det en stålpelare som golvet ska läggas runt, så där måste det bli två symmetriska halvmåneskarvar antingen i längd- eller breddled mellan två plankor.
 
  • IMG_1377.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AnnaJohanna skrev:
Skulle vi behövt borra enbart i taket hade jag nog borrat uppifrån ändå och sedan gjutit igen hålet i det översta "skalet" av betong när spiroröret var monterat.
Ja, att borra rakt genom kan vara en lösning, blir eventuellt lite lättare med monteringen då med om man kan komma åt från båda hållen samtidigt.
 
Idag påbörjade snickarna golvläggningen. Nu känns det verkligen när tills stora delar av entréplanet är klart. På torsdag kväll oljar vi golvet och på måndag monteras kök och braskamin och eventuellt även trappan.
 
  • _MG_6604.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _MG_6585.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag lade vi ekgolvet klart och i morgon kommer en firma och oljar det. Sedan hårdvaxas det på måndag. Eftersom golvet även ligger i köksdelen vill vi ha en tåligare yta för spill och annat än vad en enbart oljad yta kan ge. Nackdelen är att det blir en något blankare yta än vad enbart olja ger.

Nu i kväll ska sambon ner och sätta rosa tejp på väggarnas nederdel för att skydda dem från golvmaskinerna.
 
  • IMG_1407.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Riktigt snyggt!!!! d^_^b
 
Pomfritt, va bra det blev.!!!:D
 
Raceman skrev:
Pomfritt, va bra det blev.!!!:D
Tack! :) Och idag oljades det.
 
  • Trägolv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
d^_^b Golvet blev "Göörsnyyggtt", jag gillar den lite dovare färgtonen på det när det blev oljat d^_^b

Nästan så man blir sugen på att bygga nytt istället för att bygga till när man följer ditt bygge:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.