Hade tänkt att sätta in uttag med dubbla RJ-45 under renoveringen av huset, generellt 1 för data + 1 för tele. Tanken var att alla kablar skulle dras till en patchpanel där man kan välja om uttaget skall vara data/tele.

Data är enkelt, patch kablar till en hub/switch/router, men hur gör man med telefoni? Finns det hub för telefoni också, eller får man bygga speciella patchkablar? Med Lexel Home/Elko Home så verkar det finnas lösningar, men finns det några lösningar får oss som vill bygga lite själv?

 
hejsan . vi har dragit in tele/data i vårat hus med dubbla RJ45 . sedan bytt till RJ45 kontakter på Telefonerna . Alla högerutag är data och vänster tele
Det är ett stjärnnät som utgår från en städskrubb .
Mvh Peter
 
Hej inga speciella kablar behövs , använd 4 o 5;an i patcpanelen till telefonin bara, 1,2 samt 3,6 användds till datan.'


Goerana
 
Gjorde som så att jag parralellkopplade pinne 4 och 5 på ett antal uttag i patchpanelen. Sen är det bara att köra med standard grejor i övrigt
 
En fråga bara skall man välja en UTP kabel eller en FTP kabel om man skall lägga in det när man håller på att renovera?

//Jonas
 
RoTe
FTP! Skärmat är ett måste. Nätverk stör förbaskat mycket.
 
kör då utp själv utan problem. ska man köra tv över det hela ska man dock ha ftp som jag begriper det
 
Hej ang FTP o UTP,
FTP används i "störig miljö" ,
finns ingen anledning att använda ftp i hemmen
dels kortare avstånd, ytterst sällan max längden på 90 meter kabel behöver dras // Goerana
 
Hallå igen på er ;)

Jag hade tänkt att köra Telefon,TV & Data i kablen. Så vad hade ni då valt?

//Jonas
 
Då måste du ha en kabel som klarar 900MHz samt ett skärmat uttag som är klassat och testat till 860 MHz..

I detta fall gäller dubbelskärmad kabel typ Lexcom,Elko Home eller Nexans Cat 7 kabel..

Alltså antingen så bygger man ett nät för data/tele och då behövs inget annat än Utp cat 5e kabel eller så kör man hela racet ut och installerar ett nät typ Lexcom Home,en sak som man bör tänka på är att använda sig av VP 20 rör vid en sådan installation,ett rör till varje kabel,för det är en grov rackare!!
 
Tjena!

Är inte så insatt i tekniken men vet att jag vill ha det  ;D, så vad kostar de olika alternativen ovan (för huskalkylens skull, ca 150 kvm, 6 rok)?

Tack på förhand!
 
Efter diverse funderingar så är planen

* Inkommande tele i ett vanligt telejack med ADSL-splitter.
* Från ADSL-splitter till en en patchpanel där alla uttagen är parallellkopplade.

* Ytterligare en patchpanel dit alla uttagen i huset är dragna.

På så sätt är det bara att dra en patchkabel från önskat uttag i den andra panelen till den första panelen för att aktivera tele.

Alternativt att skippa den första patchpanelen och bygga en egen "bläckfiskkabel" som går från ADSL-Splitter till önskade uttag på patchpanelen. Blir dock inte lika flexibelt som den fösta lösningen.

Hoppas att det går att förstå mina tankar. Detta borde väl fungera, eller...?

<EDIT> En bild säger mer än 1000 ord</EDIT>
Tele_Data.jpg

 
Ja det tycker jag ser bra ut.

Du saknade dock wlan delen på routern ;)
 
Roger B:

Snyggt,kan behöva en som gör mina dokumenteringar..

Kommer att funka alldeles förträffligt!!!
 
mr_pettersson skrev:
Ja det tycker jag ser bra ut.

Du saknade dock wlan delen på routern  ;)
Och varför Wlan?????
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.