Fidde_ skrev:
Golvet är reglat med tryckt virke eftersom de är en oisolerad källare under.

Mvh

Fredrik
Då är jag rädd att jag har dåliga nyheter för dig. Det är inte lämpligt att använda tryckimpregnerat virke i trossbottnen. Särskit inte om den kommer att utsättas för fukt.
 
andersmc skrev:
Då är jag rädd att jag har dåliga nyheter för dig. Det är inte lämpligt att använda tryckimpregnerat virke i trossbottnen. Särskit inte om den kommer att utsättas för fukt.
Som okunnig är jag självklart intresserad av varför det skulle vara olämpligt att använda tryckimpregnerat virke i trossbotten?

/ Niklas
 
"Tryckimpregnerat virke, vilket är behandlat med olika kemikalier t.ex. kreosotolja
som består av antracen, fender och naftalen, koppar, arsenik, flourföreningar
(pentaklorfenol som förbjöds i slutet på -70 talet), kvicksilverklorid och
karbolineum. När impregnerat virke blir fuktigt sker kemiska processer där vissa
kemikalier reagerar med varandra eller omvandlas och en dålig lukt uppstår


Från http://www.lfs-web.se/krypgrundslukt.htm

Du får mao se till att hålla koll på fukten där nere, skaffa en avfuktare om du märker att det börjar drypa, men då har du samtidigt andra problem att oroa dig för förutom risk för ev lukt av det tryckta virket
 
Men bortsett från miljöaspekten (och ev. lukt) så är väl själva ändamålet med tryckimpregnerat virke att skydda det just från fukt? Och vad skulle kunna utgöra ett vettigt alternativ?

edit: fann svaret på min fråga: http://www.byggskadeteknik.com/fukt_info.php
 
Redigerat:
En del hävdar att det kan krypa upp giftig luft om man använder tryckt virke i trossbotten.
Detta vill jag gärna få bekräftat eller dementerat!
 
Här har kommit massor med intressanta saker angående mitt tryckta virke.

Jag har dels planerat att sätta in en avfuktare i källaren för att hålla nere fuktigheten samt att angående dom sk giftiga gaserna som kan stiga så borde dom väl hållas borta ur boytan genom att jag ovan reglarna lagt dubbla lager med ÅB plast?

Killen från Anticimex hade iallafall inga invändningar mot min byggteknik...

Mvh
Fredrik
 
S
tryckt virke skall bara vara utomhus. för just dom grejerna som är i tryckt virke.
tycker du ska byta kontakt kille om han ej har invändningar.
om du ska sälja och det blir besiktning så kommer du få byta allt tryckta virket
 
NTR AB klassat tryckt virke som reglar brukar vara får inte innehålla vare sig krom, arsenik eller andra farliga tungmetaller, tryckvätskan brukar endast vara en vattenlöslig kopparlösning, så jag tror att det är lugnt. Sjukt bra jobbat förresten, kul att se någon som bygger riktigt rejält!
 
Redigerat:
S
vad är just koppar då?
 
Farliga tungmetaller då, definitionen på en tungmetall är en metall med en densitet högre än 5 g/cm3. Koppar räknas som en livsnödvändig tungmetall, det är därför man kan ha dricksvatten i kopparledningar.
 
S
glödgad och oglödgad är det skillnad på.
skulle vi dricka vatten från rena koppar rör, skulle vi ej må bra.
 
Redigerat av moderator:
S
den får en yta. även vissa ämnen försvinner
 
Koppar är inte farligt. Det går att förvara vatten i utan problem. Man har sedan urminnes tider använt koppar vid sprittillverkning. (Det är spriten man blir dålig av, inte kopparn)
Glödgat eller valsat har mindre betydelse.

Vad man inte skall göra däremot är att förvara sura ämnen i kopparbehållare. Då löses koppar ut i så stora mångder att det kan vara hälsovådligt.

Vanligt vatten löser inte ut koppar så att det blir farligt. Nä, det är t.o.m. bar med koppar för kroppen.

Och till Fidde. Du kan lugnt jobba på med ditt klassade tryckta virke. Du kommer inte att få några problem i framtiden så som du byggt. Se bara till att du får luftning så som du planerat.
Kul och intressant projekt du har skaffat dej. Följer varje steg !
Lycka till !
 
S
varför tror du man vill få bort alla syllar av just trycktvirke?

det är stor skillnad vad ni än säger. vad forskare än säger. det jag lärt efter ha jobbat med just forskare som vill ha speciall grejer gjorda. så förstår jag hur dom tänker.
forskare kan böja på sanningen precis som dom vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.