Y
Ska jag placera den uppe, så kanske den syns mer ifrån vägarna, och kanske blir något man springer på när man går ut på uteplatsen..

Sätter jag därnere, tja, är väl nackdelar med det med...

Hur hade ni resonerat?

åker intill så inget bör störa parabolen

dsc00217gd.jpg
 
Redigerat:
Vart blir det enklast/snyggast att dra kablarna ifrån? uppe/nere? Så hade jag resonerat iaf.
 
Att sätta den där nere kan vara en fördel när vintern kommer, är glad att våran inte satt för högt i vintras. Har en tendens till att samla sig snö på armen.
 
Y
själva tv och data centralen blir i det hörnet på hustaket vid översta rosa strecken...
men, lät ju klokt om att kunna få bort snön, lägger sig såpass med snö så man inte kan öppna den altandörren.
inga problem att dra dolda kablar till parabolen under garagetakets sarg. (som ska renoveras).
 
Det här med snö på parabolen har jag inga problem med alls men det finns en annan faktor och det är service och underhåll.
Ibland rör sig en parabol lite med vinden och då är det inte dumt alls med något som sitter nära marken. lätt och trevligt att gå ut och justera
 
Ja det är ju på vintern som man tittar på tv mest, viktigt att man kommer åt parabolen för snöborttagning.
Putsa upp tallriken med bilvax hjälper också lite.
Trevligast om parabolen är så nära backen som möjligt.
 
Lägsta läget är klart det bästa!
 
Y
Glömde påpeka att även radio och marksända-tv antennerna hamnar ju på samma pinne hade jag tänkt.
-skulle det bli ett problem? Marksänd antenner, måste de sättas högst upp på huset?
 
Y
vänster om fönstret kanske vore ett alternativ? stör ju inte varken "uteplatsen" eller nere vid gräsmattan.. samt syns inte lika mycket från vägarna kanske
 
Når du den då om den vrider sig i vinden?.
Egen erfarenhet säger att det inte är kul att justera om i lite blåst, snöblandat regn och ståendes på en hal stege.
 
Y
hum.. med stege..

höger om altandörren - lär dränkas av snö.
vänster om fönstret - relativt dold från vägarna, lite halv skyddad mot vindar.
garagetaket - marknivå, lätt att dona, kommer ju synas men hamnar ju lågt å sätter man nära väggen så kanske det blir lite diskret..


hum hum..
 
Sätt den på garageväggen. Terresta (marksända) antenner längst upp på masten.
 
Jag har en lite 60cm sittande på skorsten och har aldrig på 8 år behövt skruva på den eller skotta snö.
På den stora fokala 180cm samlar däremot snö men en ny offset samlar ingen snö normalt.
 
Y
om ja sätter på garaget... så kom jag och tänka på en sak nu när jag satt i soffan och såg ut genom fönstret...

Jag har stolpar med 4 elkablar som korsar gärdet... och med min tur så lär det väl hamna i parabolens zon...

skulle några elkablar störa parabolens mottagning?
 
hur långt bort finns kablarna?

Min parra "tittar" rakt mot en dunge med granar ca 30 m bort... inge probb med mottagningen för mig iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.